Gjest engstelig mamma Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Hei, jeg skriver her i håp om at andre har liknende erfaringer eller innspill. Vår lille datter på 1 1/2 år var hos legen på onsdag. Dette fordi hun har vært slapp, blek, med løs mage over lengre tid. Det ble tatt en blodprøve som viste 8,9 i blodprosenten. Vi ble derfor henvist direkte til sykehus samme dag for utvidede prøver. Det ble tatt masse blodprøver og vi ble sendt hjem med beskjed om også å ta avføringstester. Resultat på blodprosent på sykehuset viste seg der å ligge på 10,55, dvs. hun anses ikke som anemisk. Det ble forklart at legekontrene ikke alltid har like nøyaktig målerutstyr. Vi er lettet over å høre at hun ikke er anemisk. Men; hun er fortsatt slapp, blek, sover dårlig om nettene. Og løs i magen. Dette er forløpet; på nyttårsaften fikk hun omgangssyken med oppkast. Dette varte et døgn med påfølgende løs mage som har vart helt frem til nå. Jeg vil ikke kalle det diaré, men mer løs mage. For 17 dager siden fikk hun mmr-vaksinen. Denne tenker jeg i etterkant at vi skulle ventet med, da hun ikke hadde vært frisk ukene før hun fikk vaksinen. Hun fikk feber samme dag som hun fikk vaksinen (bivirkinger av denne skal normalt ikke inntreffe før mellom 5-12 dager etter vaksinen tas). Hun hadde i en uke opp og ned med feber, snørrete, sliten og forkjølet. Nå har hun vært feberfri og forholdsvis blid og aktiv de siste par dagene. Bleiene er litt fastere i konsistensen, men fortsatt løs. Hun er blek. I barnehagen syns de hun har vært slapp, sutrete og vil bare sitte på fanget. De siste 14 dagene har hun sovet dårlig hver eneste natt. Hun våkner typisk i 23-tiden og holder det gående i opptil 3-4 timer. Det er ingen klassiske tegn til smerte. Hun er ikke tett i nesen lenger. Men hun promper endel, har jeg lagt merke til. Det kan være luftsmerter. Det er mange tanker i hodet vårt, og legene har ikke fått svar på alle prøvene enda. Vi må leve i uvissheten en stund, har jeg forstått. Men det hadde vært fint å få innspill fra noen her. Jeg tenker; MMR-vaksinen? Cøliaki? Laktose-intoleranse? Infeksjon i tarmen? Og det som er verre; leukemi (symptomer er bl.a. lav blodprosent). De foreløpige svarene vi har fått er at hun ikke mangler jern (dvs. ikke jernmagel-anemi) og hun har ingen bakteriell infeksjon). Takk for innspill.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #2 Skrevet 30. januar 2010 Det er ingen her inne som kan svare deg på dette, det er derfor du er henvist sykehus! Og forresten, det er vanlig at barn får feber samme dag som vaksinetaking.
Gjest farge Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Jeg tenkte på cøliaki med en gang jeg leste overskriften.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Melkemat allergi var min første tanke, og ikke det vanskeligeste å kutte ut. Gi det et forsøk og se om det hjelper?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Melkemat allergi var min første tanke, og ikke det vanskeligeste å kutte ut. Gi det et forsøk og se om det hjelper? Det synes jeg absolutt ikke du bør gjøre, uten at dette er foreslått fra en barnelege/barnepoliklinikk. Før du starter med dette, bør andre og mer alvorlige årsaker til anemien utredes. Forøvrig får man ikke lav Hb pga melkeallergi. Man kan også prikkteste for ulike allergier, istedet for å selv "prøve seg frem". I tillegg kan man ende opp med et for lite næringsrikt kosthold dersom man kutter ut en del matvarer - derfor er dette bedre å gjøre i samråd med lege/ernæringsfysiolog.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå