Gå til innhold

Gå ned litt?


Gjest Gjest_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*

Hei!

Jeg er en jente på 24 år som er 167 cm høy og veier 56 kilo. Jeg vet

egentlig at jeg ikke er tykk, men sliter litt med følelsen av at jeg

gjerne skulle vært_litt_tynnere.

Problemet er at jeg synes det er vanskelig å gå ned i vekt. Trener 3 ganger i uken (derav 1 ren styrkeøkt), og går endel ellers. Hvis jeg prøver å trappe ned på matinntaket blir jeg så utrolig sulten. Og siden jeg er student og sitter og leser en del blir det vanskelig å konsentrere seg hvis man er sulten. Synes ikke det hjelper å pøse på med grønnsaker, og protein sammen med litt sunt fett heller, det er akkurat som om kroppen skjønner at den ikke har fått like mye som vanlig...

Lurer på om noen har noen bra tips, f eks til mat som virkelig metter lenge og er sunt, trenger litt inspirasjon. Og jeg vil ikke ned mye i vekt, bare bli litt tynnere. Jeg vil f eks ikke bli svakere (mht styrke) eller få dårligere kondis..

Setter pris på konstruktive innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig skriver du som om du ligger på kanten til å utvikle en spiseforstyrrelse. Vekten din er midt i blinken og ut i fra det du skriver virker det som om kostholdet og livsstilen din er veldig bra også. Og det at kroppen din gir beskjed når du ikke gir den det den trenger, det er et veldig godt tegn! Jeg er ganske sikker på at om du aktivt går ned i vekt, så vil du før eller siden føle at allmentilstanden blir dårligere, enten du gjør det på en slik eller sånn måte. Og risikoen for at hverdagen din da etterhvert stort sett bare handler om mat og kropp er stor. Det er klart du kan holde det gående en stund, men...

Jeg vet ikke om jeg har noen gode råd som kan gjøre at du føler deg bedre, men jeg forsøker likevel. Se på kvinnene rundt deg. Ville du anbefale dem å slanke seg? De fleste kvinner har litt fett på kroppen, og de skal ha det. Tar du vekk underhudsfettet på kvinnen vil ikke kroppen være like sunn lenger. Men mange i dag har nettopp den følelsen som du har, "joda vekten er grei den, men jeg skulle gjerne vært litt tynnere". Det du utseendemessig sammenligner deg med er ikke vanlige, sunne, friske kvinner, men modeller og filmstjerner som lever på en måte der store deler av livet handler om diett og kroppsforming. Og på toppen av det hele pleier de å være sminket og retusjert til det minimumme. Tenk deg ihvertfall veldig nøye om før du hiver deg på en slankebølge, faren for at det blir vanskelig å snu når du først har satt det igang er veldig stor. Kanskje du heller skal jobbe litt med selvbildet ditt? F.eks. fortelle deg selv noen fine ting om kroppen din hver dag? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ville jo ikke anbefalt andre å gå ned. Men synes bare jeg ser så mange tynne kvinner overalt, og da er det lett å tenke at jeg kunne vært litt tynnere jeg og....

Hmmm...ja kanskje jeg skulle prøve å være fornøyd, men det er vanskelig. Samtidig vil jeg jo ikke gjøre noe som er skadelig for kroppen heller...

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller bare skal tenke at du skal ha et sunt kosthold? Ikke for å gå ned, men for å være snill mot kroppen?

Grønnsaker funker fint som snacks når man sitter og leser, særlig gulrot og agurk skjært opp i staver! Og for å ikke snakke om druer, namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...