Gå til innhold

Hvor dyr gave?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er bedt i bryllup og lurer på hvor mye jeg skal kjøpe gave for?

For hvor mye venter dere å få fra venner? tante/ onkler? søsken? Foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venter ikke gaver for et spesielt beløp, men sist jeg var i bryllup hos onkel/tante kjøpte vi gave for 4-500,-. Men dersom det er onkler/tanter som kjøper til nevø/niese bør det kanskje være litt mere, men dette avhenger av hvor god kontakt man har.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt ut noen pris jeg kunne tenke meg å få i gaver jeg, egentlig veldig likegyldig. Men når vi drar i bryllup så pleier vi å legge ca 500- 1000 kr i presang.Tror dette er ganske vanlig i vår vennekrets, men det er klart at gjelder det tanter,onkler, søsken som skal gifte seg kan det tenkes at det blir noe dyrere.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt ut noe beløp som jeg forventer å få i gave. Men i de bryllup jeg har vært i, har jeg gitt 500,- til venner og til tanten min ga jeg 1000,- Men det er en tante jeg har veldig god kontakt med. Ellers ville jeg ha gitt 500,- Men hadde det vært søstera mi ville jeg nok gitt rundt 5000,- ( Har bare ei søster)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, jeg forventer meg ikke dyre gaver av noen jeg... får hele bryllupet av min mor, men forventer ikke at noen skal kjøpe så dyre gaver....

vi har satt opp en den gaver til rundt 100 kroner på ønske listen, hvis folk har lyst til å kjøpe for mer er det bare kos, men jeg forventer det absolutt ikke. Vi gifter oss ikke for gavene, men for å vise alle andre hvor glad vi er i hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man gir avhenger jo av mye - blant annet hvem som er brudepar, hvilken øk. situasjon man selv er i , etc. etc.

Vi jobber begge to, og når vi har vært invitert til kaffe har vi gitt gave til 700-800 kr. Der vi har vært middagsgjester har vi gitt mer. 1000-1500.

Er blitt litt standarden i vår vennekrets det, og derfor greit å forholde seg til.

Mine onkler/tanter gir 500-750 kr. i bryllupsgave per. snute (altså familie på 4 gir ca. 2000 - 3000 kr).

Summen er dog ikke så viktig - det morsomste er å finne gaver som "treffer" - selv er jeg i alle fall mest opptatt av det : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Åisann, det var masse penger.....vi forventer IKKE så dyre gaver fra noen!! Man må gjøre det man har råd til og har lyst til. Har man ikke råd til gave i det hele tatt må jo dèt også være greit, for det er vel ikke derfor vi ber....Så gi det du føler for, og tenk ikke på hva som er vanlig, eller ventet!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gaver.. Det er litt vanskelig ang pris. Gi det du føler at du har råd til og som du føler passer til brudeparet. Jeg har i perioder selv hatt ekstremt dårlig råd og da har jeg prøvd å finne noe som er nyttig (forbruksvare) som ikke koster all verden, men heller brukt litt tid på å finne noe som er pent.

Ei venninne av meg som giftet seg som jeg ikke hadde hatt kontakt med på flere år, gav jeg ekstra pene kjøkkenhåndduker. Alt på ønskelisten til de var på over 250kr... Det er tanken som teller og at du tror det er noe de kommer til å bruker. Det som også går ann er å spleise med andre som skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er tanken som teller ikke prisen! Kjøp noe du ville likt å få selv. Om det koster kr 100 eller 1000, så vil sikker brudeparet synes det er hyggelig å få det uansett.

Eller dersom du er kreativ, så synes jeg at det kan være flott å lage en gave med personlig preg. Du kan f.eks male glass eller et fat og gi det sammen med champagne eller frukt. Eller hva med å lage et nytt dørskilt til det nygifte (spesielt aktuelt dersom en av de bytter navn) Eller noe annet artig...

Det er kun fantasien som setter grenser. Synes ikke alltid så mye om den pengegaloppen. Så lenge du er fornøyd med det du gir, så tror jeg også at brudeparet vil være fornøyd...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke opptatt av pris på gaver. Når vi er bedt i bryllup til venner regner vi med gave til en verdi av 500-600 kr. Hvis vi får en gave som er verd dette på salg til lavere pris, eller kjøper i utlandet, bruker vi ikke mer for å få kroneverdien til å stemme.

Har vært med på å spleise på større ting til brudepar, og da har folk gitt det de har hatt råd til, selv om det da har blitt ulik sum på hver enkelt.

Selv ville jeg satt stor pris på gaver av typen "gavekort på restaurant/kino/teater-besøk" sammen med giver. Et vennepar fikk gavekort på rafting - det var stor suksess! Selvlagede presanger er også kosellig å få.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bryllupene jeg har vært i har vi kjøpt gave til en 500 pr. pers. Har hørt at det er vanlig å betale ca. det samme som kuvertprisen koster.

ER man kun bedt til kaffen, vil også gaven koste mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i bryllup, og tenker en 400-500 per pers. Men det avhenger av hva vi kjøper.

Min søster skal også gifte seg. Men vi har ikke råd til flere tusen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halllooo??!!mener ikke å fornærme noen,men å bevisst gi billigere gaver hvis du er bedt til kaffe og dyrere gave hvis du er bedt i middag har jeg aldri hørt om.synes det faktisk var litt sjokkerende.akkurat som om brudeparet er mindre verdt om man "bare" blir bedt til kaffe?!er klar over at det koster mindre å be noen til kaffe enn middag,men mam gir da like fin gave for det.ihvertfall ville jeg gjort det.men tilbake til spørsmålet øverst her.jeg ville nok også brukt ca. 500,- på gave,hvis det ikke var veldig nær familie som søsken f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg var i et bryllup, der vi var invitert til kaffe.

Vi betalte 450,- per pers, reiste 30 mil hver vei, for en helg. Ble servert kaffe og kaker. Brus osv. måtte vi kjøpe til barpriser.

Brudeparet var "noen i gjengen" som vi har lite kontakt med. Men vi måtte jo legge like mye i fellesgaven som alle andre.

Dette kostet mye mer enn jeg i utgangpunktet hadde hatt lyst til å bruke.

Så jeg synes IKKE det er urimelig at man bruker litt mindre på gave om man er invitert til kaffe. Og det samme om man må betale reise, opphold osv. Da kan man jo ikke bruke tusen kroner på en gave i tillegg.

Jeg forventer ihverfall ikke det av MINE gjester. (Men en gave kan være mye finere selv om den er rimeligere!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke man skal forvente noen ting når det gjelder gaver jeg. Personlig synes jeg også det er litt ekkelt med ønskelisten vår, for jeg synes på en måte det virker litt frekt...

For min del spiller ikke gaver noen rolle, det er bare hyggelig å kunne ha folk samlet på denne dagen. Om folk gir 100 kroner eller 1000 kroner er da egentlig uvesentlig.

Jeg synes forøvrig det er en god ide å lage noe selv å gi bort, dette kan også bli billigere og mye kosligere å få enn noe man kjøper.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er viktigere at folk kan komme i bryllupet, eller at de sender en liten hilsen anledning dagen, enn alle disse gavene. Kjøp gave for den summen dere har lyst og råd til, INGEN bør forvente noe annet! Vi gifter oss da ikke på grunn av gavene! (Håper ikke at det er noen her som gjør det i hvert fall!)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på hva jeg venter å få, og hva jeg tror andre forventer å få av meg.

Jeg regner selv å bruke en ca 500 om jeg er invitert til middag. Men det avhenger av hva jeg skal gi. (Liker ikke å gi penger!)

Og jeg setter stor pris på en fantasifull gave, uansett verdi. Jeg liker gaver!! Og det betyr mer at de er valgt med omhu, enn hvor dyre de er.

Og jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg hadde stusset litt om vi ikke fikk noenting av en som kom i selskapet!! Og jeg skammer meg ikke for å si det!!

Selv om noen var kjempefattig, og hadde betalt dyr flybillett for å komme, så hadde jeg stusset om vi ikke fikk en liten ting. Vi har ikke noe god råd selv, men en liten ting skulle jeg klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at en grei 'regel' er hva det koster å ha gjesten der. Derfor har jeg gitt følgende:

Da jeg var i bryllup til min beste venninde kom jeg alene (var singel) og ga gave for 500,- Et nydelig stettfat til kaker.

Til min kusines bryllup ble jeg også invitert i kaffe og var singel og ga gavekort på 500,- på møbelbutikken - som de ønsket seg.

Da vi var i bryllup til min 'halv onkel' ble vi invitert til middag (full pakke) og da ga vi en terin til serviset de samler på til 3600,- som vi spleisa på med mamma og pappa. Nesten 2000,- pr par.

Da var selskapet i Sverige på et jaktslott og det kostet 1500,- pr natt pr person inkl. mat. Dessuten brukte vi nesten 700,- i drivstoff. Og klær skulle man også ha.

Jeg tenker ikke på hva det koster, er veldig glad for å få dele dagen med de som inviterer!

Vet ikke om dette er en sånn skikk & bruk regel, men jeg gjør i alle fall likt hver gang.

Hva jeg forventer... ingenting?

Vi har skrevet en ønskeliste med gaver fra 50,- og opp til 5000,- Så håper jeg at alle finner noe de har lyst og muligheten til å gi. Det viktigste er jo at alle kommer og vil dele dagen med oss.

icon_wink.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Charly den 2002-04-30 14:18 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var tanken som telte jeg.

For meg kommer det helt ann på, har ingen faste beløp jeg går utifra.

Gavene jeg kjøper til brudepar, er utvalgt spesielt til dem, uavhengig av om gaven koster 50 eller 5000,-

Enig med dem som sier at det også kommer ann på økonomisk situasjon, om en er singel eller par, og selvsakt om en har brukt mye penger på reise og overnatting.

Tror jeg pleier og ligge på 300,- og oppover.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer faktisk ingenting av mine gjester, er bare glad de kommer. Min sambo og jeg er glade for ALT vi får og ber gjestene IKKE for gavene, men fordi vi vil dele vår dag med dem. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...