Gå til innhold

Hvordan få det til?


Gjest Meg og bare meg.

Anbefalte innlegg

Gjest Meg og bare meg.

Jeg vet ganske godt hva som er sunt osv, men jeg klarer ikke å forholde meg til det.

Nå spør jeg dere som har gått ned alt fra 10 kilo og mer.

-Hvordan klarte du å legge vekk sjokoladen i uken?

-Hvordan klarte du å holde kostholdsplanen din?

-Hvordan klarte du å trene, til de tidene du skulle?

-Og hvordan gjøre hverdagen bedre uten lykke"pillen" (Sjokoladen)

Jeg har tenkt meg å gå ned hvertfal 10 kilo. Er 155 høy, veier et sted mellom 55-59, varierer veldig.

Er foresten 17 år, ikke at det burde ha noe å si, men føler jeg da "trenger" den sjokolanden, å unskylder meg med det. MEN nå er jeg snart 18 å burde legge den vekk!

Jeg tenkte å forholde meg til 900 kalorier. (Ja, jeg vet at dette er veldig lite(!) men blir altid mange fler enn planlagt (er der sjokoladen kommer inn) derfor sier jeg 900, for å ha noe å gå etter, men det skal det bli en slutt for nå!)

Har du noen tips til frokost? middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ganske godt hva som er sunt osv, men jeg klarer ikke å forholde meg til det.

Nå spør jeg dere som har gått ned alt fra 10 kilo og mer.

-Hvordan klarte du å legge vekk sjokoladen i uken?

-Hvordan klarte du å holde kostholdsplanen din?

-Hvordan klarte du å trene, til de tidene du skulle?

-Og hvordan gjøre hverdagen bedre uten lykke"pillen" (Sjokoladen)

Jeg har tenkt meg å gå ned hvertfal 10 kilo. Er 155 høy, veier et sted mellom 55-59, varierer veldig.

Er foresten 17 år, ikke at det burde ha noe å si, men føler jeg da "trenger" den sjokolanden, å unskylder meg med det. MEN nå er jeg snart 18 å burde legge den vekk!

Jeg tenkte å forholde meg til 900 kalorier. (Ja, jeg vet at dette er veldig lite(!) men blir altid mange fler enn planlagt (er der sjokoladen kommer inn) derfor sier jeg 900, for å ha noe å gå etter, men det skal det bli en slutt for nå!)

Har du noen tips til frokost? middag?

Her er et veldig godt tips: GLEM DEN IDIOTISKE IDEEN OM 900 KCAL OM DAGEN! 900 kcal, dvs. 3800 kJ, er langt under basalforbrenningen, altså det du trenger bare for å opprettholde hjertebevegelsene, pusten etc. om du bare ligger i sengen. Du vil føle deg konstant sulten, ikke rart, for 3800 kJ er jo virkelig en sultekur. Du vil miste mye muskelmasse og dermed ødelegger du forbrenningen din.

Hvis du spiser så lite vil du ha konstant lavt blodsukker, og du blir mye mer fristet til å spise sjokolade enn om du hadde spist deg passe mett på sunn mat.

Det ENESTE som fungerer over tid er å spise (for det meste) sunn mat i passelige mengder og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med svar over her; 900 kcal er ALTFOR lite. Jeg er selv 163 cm og 54 kg og må ha over 2000 kcal på en rolig dag, bare for å sette det litt i perspektiv.

Men jeg skjønner godt at du har lyst å kutte litt på sjokoladen og bli litt sunnere, jeg gjorde det samme i din alder, merket at jeg ble så utrolig trøtt når jeg ikke fikk min daglige sjokolade.

Jeg reduserte på sjokoladeinntaket i ukedagene, og lot sjokoladen bli noe å kose seg med i helgene. Man får litt abstinenser i begynnelsen, så for noen funker det å finne litt erstatninger, søt frukt(druer, epler, melon osv), tørket frukt og nøtter, sukkerfrie pastiller og tyggis. Finn det som funker for deg, og kos deg med litt skokolade innimellom, eller kutt det helt ut om du klarer det.

Du sier jo selv at du vet hva som er sunt, så da går det vel mye på viljestyrke. Legg inn litt mer trening og sunnere vaner etterhvert, så vil du også merke fremgang etterhvert :)

Men mitt råd er likevel å ikke bli så opphengt i kalorier, og hvis du vet hvor lite 900 kalorier er så må du i hvert fall øke dette. Husk at det ikke hjelper å spise så lite om man skal opprettholde forbrenningen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å forholde meg til 900 kalorier. (Ja, jeg vet at dette er veldig lite(!) men blir altid mange fler enn planlagt (er der sjokoladen kommer inn) derfor sier jeg 900, for å ha noe å gå etter, men det skal det bli en slutt for nå!)

Dette må du IKKE gjøre kjære deg!

Her er ett kosthold som gir deg 1500 kalorier per dag,tips til måltider osv:

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Du bør ikke gå under dette i begynnelsen. Gi det noen uker, se om du merker forskjell, en vektnedgang på 0,5 kilo per uke er noe du kan ha som mål, ikke stress med noe mer enn det om du ønsker en varig nedgang og ikke noe jojo-slanking!

Om du etter en 3-4 uker ikke merker noe forskjell så ville jeg startet med trening fremfor å redusere mat.

Det er noe jeg anbefaler at du starter med uansett om du ikke trener nå. Gjerne to til tre økter per uke. Tren det du liker, men to kondisjonsøkter og en styrkeøkt per uke i tillegg til regelmessige måltider av næringsrik mat vil hjelpe deg godt på vei!

I tillegg synes jeg du kan ha en dag i uken der du koser deg med sjokolade eller annen good mat/drikke/snacks, dette kan hjelpe deg psykisk også, du skal ikke på noe diett, men endre livsstil og maten/drikken er noe du skal leve med/kose deg med og det skal sammen med motivasjonen hjelpe deg til en vellykket nedgang, du skal kunne spise den maten du liker, moderate mangder er nøkkelord. Lek deg litt, lag mat fra bunnen av, prøv deg frem til ett kosthold som passer deg og som du trives med!

Masse lykke til og bruk fornuften, ikke legg deg på 900 kalorier! :klemmer:

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt SYKT dersom du gjennomfører ideen om 900 kcal. Du vil gå ned i vekt, men ikke i fettvekt. Musklene vil forsvinne. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Hvis du skal ha sjans til å kuttte sjokoladen, må du spise MER!

Og jeg tror heller ikke på å nekte seg noe. Når du gjør noe forbudt for deg selv, så vil du ubevisst ha mer lyst på det.

Mitt tips er; spis MER ordentlig mat med mye næring (tipper du finner noen gode råd til mat i linken til lotte),og om du får lyst på sjokolade; Spis en rute eller to med melkesjokolade, eller ta litt druer istedet f.eks (det demper iallefall min godtelyst). Og gjør det til en greie for deg selv at du skal spise noe godt i helgen - da kan du glede deg til det, og da kan det være litt lettere å holde seg i uken.

For å klare å trene; tja, jeg anbefaler deg å fokusere på de GODE følelsene du får av å trene. Og merk på kroppen at du kan hende blir slapp eller trøtt eller dårlig humør når du ikke får beveget deg. Ved å fokusere på de følelsene du oppnår du et annet fokus enn at trening er noe du MÅ gjøre.

Jeg har gått ned noen kg med disse triksene. Jeg har ikke nektet meg sjokolade på noe vis, men har likevel snart gått ned 10kg.

Jeg klarte det mye ved hjelp av å notere hvor mye jeg spiste og hvor mye jeg forbrant i løpet av en uke, da fikk jeg et fint og visuelt bilde på hvor mye jeg kunne spise. Og da så jeg at jeg fint kunne spise litt sjokolade e.l og likevel fortsatt gå ned! ;)

Uansett; SPIS MER!! Hvis ikke settes forbreningen din ned og du vil få større problemer med å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett; SPIS MER!! Hvis ikke settes forbreningen din ned og du vil få større problemer med å gå ned i vekt.

Riktig, håper TS tar til fornuften og øker inntaket betraktelig! Uten mat og drikke duger heltinnen ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Jeg har i flere måneder av gangen det siste året klart å holde meg unna sjokolade og andre søtsaker. Og har dermed noen tips til deg:

1. Ikke kjøp det inn når du er på butikken.

2. Som skrevet ovenfor: erstatt med god frukt.

3. Bestem perioder av året som det er lov for deg å spise sjokolade (slik har du noe å glede deg til, og det blir dermed ikke så hardt). For meg har jeg påska og juleferien som disse periodene, og har faktisk lagt merke til at jeg ikke synes godteri smaker like godt når jeg først spiser det igjen.

4. Fortell det til folk! Du føler kanskje at du skuffer dem hvis du ender opp med å spise søtsaker foran dem, og fristelsen for å gjøre det blir dermed mindre. Dessuten er det en ekstra motivasjonsfaktor for meg å høre at folk ikke tror jeg vil klare det.

5. Blir du invitert på kino/filmkveld/andre steder det er naturlig med søtsaker: ta med frukt osv! Spesielt druer har dempet opp for mitt søtsug.

6. De få gangene du virkelig trenger sjokolade, ta deg en kopp varm kakao i stedet.

7. Tillat deg selv kaker og andre bakverk. Det er min erfaring at dette hører med til sjeldenhetene ettersom man ikke føler det er verdt bryet å bake selv hver gang man får et søtsug.

Når det gjelder vekta di i forhold til høyden er dette omtrent som min egen. Å kutte ut søtsaker har ikke hjulpet på vekt for min del, annet enn at jeg føler meg mer sikker på at jeg kan motstå fristelser. Skal du fokusere på vekt bør du heller være bevisst på å ta en joggetur/sykletur og samtidig trene litt styrke. Har hørt at zumba skal være veldig effektivt og gøy (hvis du sliter med motivasjon). Meld deg evt på et dansekurs eller lignende som du må møte opp hver gang for å ikke gå glipp av det nye som læres bort, dette "tvinger" deg til å dra på trening.

Viktigst av alt: vær mer bevisst på at du er sunn, enn at du skal ned x antall kg. Og ikke minst, hvis du ikke liker å trene, er det egentlig verdt å gjøre det bare for å gå ned noen kg?

Husk også at muskler veier mer enn fett, og en derfor kan veie mer når en trener enn når en er utrent, fokuser derfor mer på målene på kroppen din enn å bestemme deg for et antall kg som skal ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ganske godt hva som er sunt osv, men jeg klarer ikke å forholde meg til det.

Nå spør jeg dere som har gått ned alt fra 10 kilo og mer.

-Hvordan klarte du å legge vekk sjokoladen i uken?

-Hvordan klarte du å holde kostholdsplanen din?

-Hvordan klarte du å trene, til de tidene du skulle?

-Og hvordan gjøre hverdagen bedre uten lykke"pillen" (Sjokoladen)

Jeg har tenkt meg å gå ned hvertfal 10 kilo. Er 155 høy, veier et sted mellom 55-59, varierer veldig.

Er foresten 17 år, ikke at det burde ha noe å si, men føler jeg da "trenger" den sjokolanden, å unskylder meg med det. MEN nå er jeg snart 18 å burde legge den vekk!

Jeg tenkte å forholde meg til 900 kalorier. (Ja, jeg vet at dette er veldig lite(!) men blir altid mange fler enn planlagt (er der sjokoladen kommer inn) derfor sier jeg 900, for å ha noe å gå etter, men det skal det bli en slutt for nå!)

Har du noen tips til frokost? middag?

Signerer Lance sitt innlegg, og vil gjerne legge til noe særs viktig: SØK HJELP. NÅ.

Kroppen din fortjener det beste, og det å leve på under 1000 kcal er tortur som ingen med vettet i behold bør tenke på engang. Du virker også så inbitt på at du MÅ kvitte deg med enkelte matvarer, at alder ikke har noen betydning men vekt er alfa og omega..... Du er bare 17 år, ikke ferdig utviklet, hormoner overalt og veldig mye usikkerhet om kropp og selvbilde.

Ikke la mat blir en fiende, ei heller kroppen din. Og heller søk hjelp hos profesjonelle, enn p slite med ting selv. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Pasha mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...