Gå til innhold

Er dette kostholdet ok?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned litt i vekt. Er usikker på hvor mye jeg vil gå ned, men jeg er 166 cm høy og veier ca 69 kg. Jeg har kraftig beinbygning for å være jente, og har også mye muskler selv om jeg ikke trener så mye styrke. Trener kondisjon 2-4 ganger per uke. Det jeg spiser er:

Frokost: havregrøt (laget av skummet melk) med kanel, og et glass juice.

Mellom: 2 knekkebrød med skinke, og frukt.

Lunsj: go morgen yoghurt med nøtter, og frukt.

Mellom: samme som mellom nr 1, evt kuttes ut

Middag: varierer

Kvelds: smothie eller frukt eller omelett

Er dette ok? Burde jeg spise mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke mengdene på frokosten eller middagen, men er det normale porsjoner så synes jeg dette ser bra ut. Ikke kutt ut mellommåltidet mellom lunsj og middag om du er sulten, det er bare positivt med hyppinge måltider! Ville kanskje byttet ut god morgen yoghurten din (inneholder endel sukker) med en salat med kylling/tunfisk/reker som proteinkilde og fullkornspasta/ris som karbhydrater. Eller noen knekkebrød/grove skiver med noe proteinrikt og magert pålegg, du trenger litt fett i kosten også, så makrell i tomat som pålegg er også en idè, noen nøtter som mellommåltid osv er å anbefale! Men dette var bare litt tips.. Har du hatt dette kostholdet lenge? Om ikke så prøv deg noen uker, se om du går ned, om ikke så kan du kanskje øke litt på aktivitetsnivået ditt før du reduserer mat-inntaket, legge inn noen lenger gå-turer feks. som en tillegg til dine faste treninger og justere litt etterhvert til du ser resultatene du ønsker.

Anbefaler også at du starter med styrketrening. Økt muskelmasse gir økt forbrenning :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit å vite litt mer om middagen din. "Varierer" sier ikke så veldig mye akkurat. Ellers synes jeg det ser ok ut, litt lite grønnsaker og go'morgen yoghurtene inneholder mye sukker så den kunne vært byttet ut med en magrere variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye karbohydrater. I praksis spiser du jo så og si kun sukker! Mindre frukt, yoghurt og korn, og mer proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke en norsk side som heter mylog.no

Denne er ganske fin til tider fordi du kan skrive inn alle måltidene dine, og dermed få vite hvor mye Kcal, karbohydrater, protein og fett en får i seg hver dag.

Er litt tung i begynnelsen siden du må skrive inn hver eneste ingrediens i måltidet, men etter hvert kan en begynne å kopiere måltider.

Kan absolutt anbefale denne siden

PS: Jeg har ikke noe tilhørighet til denne siden bortsett fra at jeg bruker den :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut yoghurten, bytt det ut med mager kesam med f.eks funlight saft i, med nøtter til (eller med mandelessens og diverse frø etc i).

Kutt ut juice, med vann, eller te f.eks.

Du skriver ikke hva du spiser til middag. Du burde trene minst tre ganger pr uke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altfor mye karbohydrater. I praksis spiser du jo så og si kun sukker! Mindre frukt, yoghurt og korn, og mer proteiner og fett.

HELT enig. Dette så ikke særlig bra ut. Man kan ikke leve på kun karbohydrater. Du trener ikke styrke, og vil garantert miste muskelmasse dersom du fortsetter slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre frukt, yoghurt og korn

Når var dette noe som ble anbefalt å kutte ut fra ett normalt kosthold??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Når var dette noe som ble anbefalt å kutte ut fra ett normalt kosthold??

Det lurer jeg på også. Jeg synes at vi spiser for mye karbohydrater i dag og at man kanskje kan bytte ut et brødmåltid og ikke være så redd for fett, men frukt og korn samt naturlig yoghurt er sunt og godt. Man trenger ikke spise 10 frukt pr.dag, men 2-3 frukt er bare bra. Altfor mange i dag som har blitt hysteriske når det gjelder frukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange i dag som har blitt hysteriske når det gjelder frukt..

Enig, virker på meg som at det enkelte ganger er om å gjøre å spise mest frukt, ser kollegaer som spiser MENGDER og ofte istedenfor skikkelig lunsj osv. de spiser en frukt omtrent i timen og magen romler. Frukt metter jo ikke akkurat som måltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...