Gå til innhold

Hvordan shoppe?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Mote og klær er så vanskelig! Hver gang en ny årstid er på trappene så tenker jeg at NÅ skal jeg benytte sjansen, kjøpe litt fint tøy og bblir litt mer "ordentlig".... Hver gang så kjøper jeg et par blader som f.eks costume, elle, henne etc og ser på bilder og får med meg hva som er trenden, fargene etc.

Det som er vanskelig er at når jeg kommer i butikken så greier jeg ikke finne plagg som jeg kan sette sammen og kombinere. Hvis jeg begynner å blande belter og sjal inn i dette så blir det jo helt umulig. Når jeg kommer inn i en butikk så går det helt i surr.

er helt normal bygd så jeg har ikke problemer med å finne tøy som passer.

Jeg ender opp med jeans, joggesko og hettegenser.gørr. evt jeans og en enkel topp.

Skulle ønske jeg kunne greidd å pynte LITT opp!

Nå skal jeg snart reise på langweekend til en storby og har tenkt å shoppe litt.... som oftest når jeg drar på sånn shopping kommer jeg hjem med noen t-skjorter eller noe.... altså ikke noe ordentlige klær....

Hvordan gjør du dette? Hvordan får du shoppet klær som passer sammen og satt sammen antrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis når jeg er hjemme handler jeg bare litt her og der og det faller på plass av seg selv, men hvis jeg skal på en shoppingtur har jeg en (mental) liste over hva jeg trenger og hva jeg er på utkikk etter. Da er det bare dette jeg har 'lov' til å kjøpe. Så ser jeg etter dette i alle butikkene jeg er i. I tillegg har jeg alltid en liten baktanke om at hvis jeg finner noe som er wow og som jeg faktisk føler passer med det jeg har hjemme så kjøper jeg det og. Jeg dropper ikke en perfekt sommerkjole bare fordi jeg egentlig skulle ha vårjakke og nye boots.

Noter deg, gjerne på papir, hva du ser er trendy og som du føler passer til din stil når du ser i bladene. Det er ingen skam å ha en handlelapp i klesbutikker. :) Tilbehør kjøper jeg sjelden samtidig som klær, jeg liker å distansere meg litt til antrekk og senere finne ut hva jeg trenger.

Hvis du faktisk har nok jeans og t-skjorter i skapet så ha som regel at dette trenger du ikke, og at du heller skal bruke ekstra energi på å finne f.eks. en trenchcoat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen butikker er flinke og bruker utstillingsdokkene flittig slik at man kan få noen ideer til hva man kan kjøpe.Dessverre er det en del butikker som ikke gidder skifte ofte på utsillingen/dokkene og sånt irriterer ihvertfall meg... :nei:

Anyway,det finnes faktisk noen som sier at de kan hjelpe deg å sette sammen antrekk og feks.til forskjellige anledninger.Sån skal det være!

Ellers får du la deg inspirere av utstillingsdokkene,mye mix og macth som ikke trenger koste skjorta..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å studere de antrekkene du liker, evt klippe dem ut fra bladet. Når du så er ute og shopper kan du tenke på hvordan du kan sette sammen et antrekk som ligner, og hva du trenger for å få til en lignende stil. Jeg synes iallefall det er enklere enn å se på bukser og jakker og topper hver for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre før du går til innkjøp av trendplagg o.l, er å sette sammen en basisgarderobe. Den bør bestå av tidløse plagg som kler deg ypperlig, og som du kan mikse med allverdens andre plagg. Velg da basisplagg i nøytrale farger som svart, hvitt, beige, brun, grått, marineblått, olivengrønt, alt ettersom hvilke farger du kler. Kjennetegnet til de nøytrale fargene er at de ikke skriker mot deg, og de går overens med resten av garderoben din. For dens saks skyld kan lyseblått være en nøytral farge på lik linje som grå. Typiske basisplagg til våren kan være:

-En lett og kledelig kort jakke

-En lengre jakke, for eksempel en trenchcoat om du kler det

-En enkel kjole i en nøtral farge som passer deg som hånd i hanske

-Et par hæler, et par støvler og et par flate sko

-Bukser eller jeans som sitter som et skudd

-Enkle basistopper med ulik ermelengde (3/4 ermlengde er som regel veldig flatterende om du ikke har lange ermer)

-En romslig veske i en mørk, nøytral farge

-Noen cardiganer i nøytrale farger

Når du har samlet sammen en basisgarderobe kan du kikke etter andre plagg. Hva med enkle plagg i andre, flatterende farger? En cardigan i en annen farge gjør mye med et antrekk. Kikk etter smykker, skjerf, tilbehør for å sette en mer personlig preg. For trendplagg, still deg da spørsmålet: "Kommer dette til å passe inn i garderoben?" Se for deg ulike antrekk med plagget. Om du ikke kommer på noen måter å kombinere det, legg det bort.

Finn ut hvilken stil som passer deg: Hva du liker og hva som går overens med din hverdag. For eksempel, hektisk småbarnsmortilværelse og high maintenance luksuskvinne går ikke godt overens, men det betyr ikke at man må gå i "mammauniformen" bestående av spysikre plagg og joggebukser. Se på bilder av kjendiser og folk på gata. Har de noe ved seg du liker? Syns du den stilen er flott? Kunne du tenkt deg en lignende jakke? Prøv deg frem på Polyvore.com for å sette sammen ulike antrekk. Det er enkelt, gøy og gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor kan jeg finne inspirasjon/bilder? Da tenkerjeg ikke slike bilder fra catwalk, men mer bilder av folk med "vanlig" stil, hverdagsstil etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må du finne ut av dine egne preferanser. :Nikke: Shopping er vanskelig hvis man ikke vet hva man skal se etter, og det man bør se etter skal jo helst være klær som DU selv føler deg komfortabel i! Så finn ut hva din stil er, hva slags snitt du kler, hvilke farger du liker osv, så blir ting litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å gå seg vill, det er mye som er veldig kult, men som overhodet ikke passer min hverdag og norsk klima! :-)

Har begynt å se på nettsider og samle bilder av ting som er fint og som jeg samtidig kan bruke i min hverdag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...