Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Nå er det et år siden jeg var i en bilulykke. Fysisk gikk både jeg og sambo klar (han var sjåfør), men jeg merker at jeg tidvis har store problemer mentalt nå som det er glatt ute. Særlig merker jeg dette i svinger tilsvarende situasjonen kræsjen vi var i, hvor en bil i motsatt kjørefelt mistet kontrollen og måkte inn i oss og vi fikk ikke svingt unna fordi brøytekantene var så høye. Det virker som om kroppen har blitt programmert til å reagere med panikk når biler kommer mot oss i en sving i litt for høy hastighet. Det er mildt sagt veldig frustrerende, fordi det er vanskelig å unngå svinger når man kjører. Jeg stoler fullt og fast på sambos kjøreegenskaper, men det er de ANDRE jeg er redd. Har noen andre hatt tilsvarende opplevelser? Går det over? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe det til å gå over? Det er så slitsomt å få panikk på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Jeg tror nok det eneste som hjelper er trening, trening og atter trening. Rett og slett kjøre MYE, så vil angsten etterhvert slippe taket. Jeg sier ikke at dette er lett, vet av erfaring at det kan være ren tortur noen ganger, men det hjelper til sist. (All forskning sier at eksponeringstrening er rett behandling for angst, så det er ikke noe jeg tar ut av løse luften) Lykke til
LadyStarlight Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Det er som personen over meg sier, man må bare trene og trene, så blir det lettere etterhvert som tiden går. Var selv i en bilulykke for litt over 2år siden. Jeg begynte å kjøre igjen rett etter, men jeg merker fortsatt at jeg ikke er slik jeg var før jeg kræsjet. Det kommer nok til å sitte i en ganske god stund, men man må lære seg å leve med det på en måte Mye er farlig her i verden, men man kan ikke sette begrensninger på seg selv for alt. F.eks så tenkte jeg at: skal jeg la være å kjøre bil fordi at noen ikke klarte å kjøre bil/man ikke kan stole på noen i trafikken? Det går nok bra skal du se, lykke til
Pir@ya Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Sliter med det samme selv, men du må bare kjøre, ikke la angsten hindre deg. Det er eneste måten du har noe håp om å komme over det på, med tid og stunder. Men, det kommer til å ta tid. Har nesten daglig angstopplevelser i forbindelse med bilkjøring etter bilulykke selv, så jeg vet godt hvordan du har det. Ja, det kan alltid gå galt, man kan være uheldig etc etc, den faren er der alltid, men du kan ikke la den tanken ta over bilkjøringen din. Kjør forsvarlig og etter forholdene, så blir angsten mindre etterhvert.
Gjest Gjest TS Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Takk for svar, alle sammen. Syns dere er flinke, jeg! Men man har jo egentlig ikke stort annet valg heller. Skal jobbe videre med det her. Satse på at det hjelper å kjøre mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå