Gå til innhold

Jotun "delikat"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hei!_*
Skrevet

Hei!

Jeg skal male stuen min. Det er panel fra gulv som er ca 1 meter høyt. Det er høyt under taket (ca 2.70) og 2 store vinduer med brede lister.

Tenker at jeg skal ha hvit på panelet (bomull eller letthet fra Jotun) og vurderer Jotun Delikat på resten.

Er det noen som har erfaring med denne fargen? Jeg er ute etter en brun/grå farge (syns sand blir for gul). Det eneste jeg er bekymret for er at Delikat kan blir for rød?

Noen som kan gi meg noen tips!? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert Vanilje fra Jotun?

Lite tips; Be om NCS koden på fargene du vurderer, de sier mye om hva fargen består av.

Hvordan lese NCS koder, klippet fra hjem.no:

Kunsten å lese en NCS fargekode, ligger i å forstå sammensetningen i sin helhet. Et eksempel på en fargekode er 2030-Y40R. Her kan du se at koden består av flere ledd.

Ta utgangspunkt i at tallene alltid har en maksiumsverdi på 100 prosent:

- Tallet 20 indikerer prosenten fargen er mettet med kulørhet (fargen er 80 prosent uten kulør)

- 30 indikerer prosenten av hvitt i fargen (dvs at fargen inneholder 70 prosent svart). Mye svart i en farge gjør den veldig mørk.

- Y står for at fargen i utgangspunktet er gul, med 40 prosent R(rødt) i seg.

Ut i fra fargekoden 2030-Y40R, vet vi da at denne fargen er en relativ dyp oransje farge.

Det kan kanskje virke litt forvirrende på noen som ikke har brukt systemet før, men med litt øvelse kan du dra stor nytte av det. Prøv gjerne selv neste gang du besøker fargehandelen.

Y=gul R=rød B=blå

Skrevet

Hei,

Har sett på vanilje men den blir for lys og gul. Vil ha en mer grå brun farge som gir litt kontrast til de hvite listene/panelet. Delikat ser veldig fin ut på prøven (har sett på en stor prøve)men den kan være litt skummel i noen type belysning da den kan bli litt rød. Men kan også bli kjempe fin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...