Gjest Problematique Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg kjøpte meg en skikkelig god gulrotmuffins på Stockfleths idag, og begynte å tenke på at det hadde vært skikkelig smart å lage hjemme... Noen som er litt sunne (lite sukker, grovere mel, med gulrøtter eller epler i kanskje?) som kan være fint å ha med som lunsj, eller som et godt alternativ når man har lyst på noe på kvelden. Så, noen som har noen gode oppskrifter å dele? :happy:
Tabris Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Jeg laget noen gode, hvor jeg byttet ut halvparten av melet med havregryn og kakaopulver. Jeg hadde lite sukker og salt i, og fylte dem med bær. Kakaoen og bærene (og litt kanel) gjorde dem smakfulle og gode, og havregrynene gjorde dem mektige.
Gjest Problematique Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Vil du skrive ned oppskriften til meg? Jeg er fortsatt ganske nybegynner på baking og tør ikke "slumpe" så mye enda Har ikke råd til å risikere å kaste dyrebare ingredienser.
siebaeo Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har en kjempegod havremuffinsoppskrift! I utgangspunktet er det en del smør og sukker i den men jeg har mine triks for å få den litt sunnere.. Alt for trøtt nå men skriver nå for å "abbonere" så jeg husker å komme med den!
Gjest valente Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=frokostmuffins Bare å søke litt, så dukker det opp masse oppskrifter.
Tabris Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Hjelp, det husker jeg ikke! Hvis du finner en generell, standard muffinsoppskrift så kan du bruke den. Bruk litt under halvparten av hvetemelt som står og erstatt resten med havregryn og litt kakao. Ha litt mindre sukker og salt i, ha i litt kanel og bruk bær som fyll. Her er en annen tråd med flere oppskrifter på sunne muffins: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...;p=1005200&
Dark Star Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Her er en : 1 boks Kesam vispes sammen med 4 egg, bland i 3 dl hvetemel og 3 dl sammalt hvete, grov, 1 ta salt og 1 1/2 ts bakepulver. Hakk 1 paprika, 10 cm purreløk, litt ost og litt skinke, og bland dette i deigen. Fylles i store muffinsformer (det blir ca 15 store muffins) og stek ved 200 grader i ca 20 min.
Gjest Problematique Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Takk for gode tips folkens! Jeg ønsker meg nok fortsatt "søte" muffins, noe man kan spise med litt bedre samvittighet enn vanlig muffins... Hehe. Men det var mye spennende muffins her!
Tabris Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Ja, det er sant. Jeg hadde også banan i min. Det gjør dem saftige og gjør at du kan redusere sukkeret enda mer. Honning hadde jeg også. Heh, tror jeg må skrive den ned en gang, jeg husker bare ikke målene.
Gjest Problematique Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Banan er jeg allergisk mot, så det kan jeg ikke spise =/ Har prøvd å finne oppskrifter på grovere/sunnere muffins med hovedsaklig gulrøtter eller epler i (slik at det smaker endel som gulrotkake eller eplekake) men det er ikke lett å finne noen oppskrifter på nork hvertfall!
venus_ Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Hva med disse grove gulrotmuffinsene? Har ikke prøvd de selv enda, men synes de ser gode ut. Du kan sikkert ha i litt sukker om du vil ha de litt søt.
Pingting Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 Oi, geniale tråden! *noterer ivrig* Jeg har fått servert muffins som noen hadde hatt en slags muesli i, det var egentlig veldig godt. Endel grove korn og tørket frukt (rosiner og aprikoser om jeg ikke husker feil). Det kan jo også være en idé.
Fortunatus Skrevet 28. januar 2010 #14 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har tenkt til å bake denne, og den tror jeg er søt, men ikke usunn Men vet ikke hvordan den smaker, så kan ikke godkjenne den. * 2 stk egg * 50 g sukker * 1 beger cottage cheese * 1 ts malt kanel * 2 ss hvetemel * 1 dl melk * 3 stk eple * 2 ss mandler hakkede * rosiner I stekeovn 175 ºC i 40 minutter Visp sammen egg, sukker, cottage cheese, kanel, hvetemel og melk. Hell røren i en smurt ildfast form. Skrell og del eplene i mindre biter. Legg dem på toppen av røren. Dryss over hakkede mandler og rosiner. Stekes midt i ovnen. Serveres lunken med kesam eller vaniljesaus. Til fest smaker det ekstra godt med litt vispet krem. Jeg skal prøve å lage dem i muffinsformer (eller i mitt tilfelle creme brulee-former)
siebaeo Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 Muffins med squash, spinat, tomat & feta 4 dl mel 4 ½ dl grahammel 3 ts bakepulver 1 ½ dl quinoaflak ( kjøpes i helsekostforretning, gjerne fra Helios) 1 ts salt 3 egg 2 ½ dl vann 1 ½ dl yoghurt naturell 1 dl olivenolje 50 gr spinat, revet i store biter 200 gr fetaost i terninger ½ sqush (skjæres i skiver med ostehøvel) 10-12 soltørkede tomater, bløtlagt i olje (hakkes i små biter) 10-12 store muffinsformer Bland alt det tørre i en bolle, og sett den til side. Pisk egg og visp inn vann, yoghurt og olje. Lag en fordypning i de tørre ingrediensene og rør inn eggeblandingen, spinat, fetaost, tomatene og sqush. Fordel røren i formene til like under kanten (husk å smøre hvis du ikke bruker papir). Muffinsene kan også bakes med speltmel, både siktet og graham. Stekes på 180 grader i 25-30 minutter Dette er muffins som metter godt, men som ikke er søte. Passer fint som frokost, lunsj eller et lite mellommåltid og det er perfekt å ha et lite lager i fryseren. Må finne havremuffinsoppskriften og.. Den er supergod Og søtere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå