Gjest i tvil Skrevet 27. januar 2010 #1 Del Skrevet 27. januar 2010 Ble veldig usikker på en setning. Skrives denne setningen med "Å" eller "og" ? "Det å daglig kunne være en pådriver" VS "Det og daglig kunne være en pådriver" Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 27. januar 2010 #2 Del Skrevet 27. januar 2010 Ble veldig usikker på en setning. Skrives denne setningen med "Å" eller "og" ? "Det å daglig kunne være en pådriver" VS "Det og daglig kunne være en pådriver" Noen som vet? Det å daglig å være en pådriver og å holde på slik helt inn i evigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oz- Skrevet 27. januar 2010 #3 Del Skrevet 27. januar 2010 Den skrives med å Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 27. januar 2010 #4 Del Skrevet 27. januar 2010 Essensen er vel " å være", så da blir det "å" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #5 Del Skrevet 27. januar 2010 Ble veldig usikker på en setning. Skrives denne setningen med "Å" eller "og" ? "Det å daglig kunne være en pådriver" VS "Det og daglig kunne være en pådriver" Noen som vet? Det blir å. For det heter å være, å hoppe, å pådrive, å gå. Og brukes på en helt annen måte. Man kan si du og jeg for eksempel. Ehh jeg er dårlig på å forklare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 27. januar 2010 #6 Del Skrevet 27. januar 2010 Takk skal dere ha. Jeg er helt enig med dere. Ble bare så ufattelig forvirret av at stavekontrollen foreslo "og" på akkurat denne setningen. Tenkte at det var best å spørre dere, slik at jeg kunne være sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cowell Skrevet 27. januar 2010 #7 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) . Endret 20. januar 2017 av cowell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #8 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er da selvfølgelig Det OG daglig kunne være en pådriver. Og eller å skal stå fremfor dagelig. Man sier ikke å dagelig. men det blir å fordi det er foran å være noe, man sier ikke og foran å kunne være en pådriver. du skriver ikke og kunne. For egentlig kan setningen snus ved å skrive det Å kunne være en daglig pådriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oz- Skrevet 28. januar 2010 #9 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er da selvfølgelig Det OG daglig kunne være en pådriver. Og eller å skal stå fremfor dagelig. Man sier ikke å dagelig. Det riktige er å bruke "det å daglig kunne være". Man sier ikke 'å daglig', men man sier 'å kunne'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #10 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er da selvfølgelig Det OG daglig kunne være en pådriver. Og eller å skal stå fremfor dagelig. Man sier ikke å dagelig. Det er selvfølgelig feil det du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virreliten Skrevet 28. januar 2010 #11 Del Skrevet 28. januar 2010 Feil uansett. Mye brukt, men feil. Blir som "å ikke". Det skal man ikke skrive, selv om "alle" gjør det. For å bli korrekt bør setningen omformuleres. "Det å daglig kunne være en pådriver" kan f.eks. bli til "Det å kunne være en pådriver til daglig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 28. januar 2010 #12 Del Skrevet 28. januar 2010 Det skrives med å. Fordi man putter å forran ting man kan gjøre. Å lage, å gjøre, å drive osv. Bruken av og er helt anderledes. For eksempel: Jeg liker å strikke og hekle. Hun hadde på seg sko og sokker. Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå