Zzyzx Skrevet 12. januar 2011 #1621 Skrevet 12. januar 2011 Det er først i de senere år jeg egentlig har lært meg forskjellen på han og ham, men da jeg først lærte det så begynte det å irritere meg at andre ikke skiller på det.
PecanPie Skrevet 12. januar 2011 #1622 Skrevet 12. januar 2011 "miraclestories", puttet inn i en setning med kun norske ord. Hva? Jeg har ikke hørt om dette ordet i den engelske verdenen, men jeg har hørt om det tilsvarende på norsk. Den reagerte jeg også på. Husker ikke i hvilken sammenheng jeg hørte det, men syns det var rart at vedkommende ikke kunne si "mirakelhistorier" eller lignende i stedet for "miracle stories". VG kan i dag opplyse om at Grete Faremo knekte armen på glattisen. Jeg trodde det het at hun "knakk armen"...
Vofsitofsi Skrevet 12. januar 2011 #1623 Skrevet 12. januar 2011 Den reagerte jeg også på. Husker ikke i hvilken sammenheng jeg hørte det, men syns det var rart at vedkommende ikke kunne si "mirakelhistorier" eller lignende i stedet for "miracle stories". VG kan i dag opplyse om at Grete Faremo knekte armen på glattisen. Jeg trodde det het at hun "knakk armen"... Nei, hun knekte armen, men armen knakk.
Gjest Airi Skrevet 12. januar 2011 #1624 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg presterte å skrive pest- eller koleradiskusjon i går, det fikk jeg litt vondt av. Heldigvis kan man redigere sine egne innlegg. Endret 12. januar 2011 av Airi
Gjest Airi Skrevet 12. januar 2011 #1625 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Det er først i de senere år jeg egentlig har lært meg forskjellen på han og ham, men da jeg først lærte det så begynte det å irritere meg at andre ikke skiller på det. Jeg skiller alltid mellom dette selv, men det blir bare mer og mer uvanlig. Jeg hadde et fag om gramatikk i fjor, hvor foreleseren sa at det stort sett er riksmålsfantaster som bruker ham nå for tiden. Endret 12. januar 2011 av Airi
Pingting Skrevet 12. januar 2011 #1626 Skrevet 12. januar 2011 Jeg presterte å skrive pest- eller koleradiskusjon i går, det fikk jeg litt vondt av. Heldigvis kan man redigere sine egne innlegg. ...dette er småflaut, men jeg ser ikke feilen.
Gjest Airi Skrevet 12. januar 2011 #1627 Skrevet 12. januar 2011 ...dette er småflaut, men jeg ser ikke feilen. Det skulle være "pest og kolera"-diskusjon, men det er kanskje ikke verdens verste feil.
Pingting Skrevet 12. januar 2011 #1628 Skrevet 12. januar 2011 Nei, hun knekte armen, men armen knakk. Stemmmer. Knekke er et parverb, hvor det er to ulike bøyningsmåter. knekke - knakk knekke - knekte Andre eksempler er å brenne (- brente - brant), å henge (- hengte - hang) og å strekke (- strekte - strakk). Som regel tar den svake formen objekt og den sterke gjør ikke det (altså transitive og intransitive verb). I setningen Grete Faremo knekte armen på glattisen er "armen" objekt. Dermed er knekte riktig form. Armen hennes derimot - den knakk, slik som Vofsitofsi (kult nick!) sier.
Pingting Skrevet 12. januar 2011 #1629 Skrevet 12. januar 2011 Det skulle være "pest og kolera"-diskusjon, men det er kanskje ikke verdens verste feil. Aha! Nei, synes ikke den var superille altså. Jeg er mer flau over at jeg presterte å skrive "proffesor" i en svar hvor jeg samtidig rakket ned på noens språklige evner...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1630 Skrevet 12. januar 2011 På barneskolen lærte jeg at følgende er riktig: en gutt ei jente Er det fremdeles slik? Jeg kjenner deg skurrer litt for meg når jeg leser "en jente".
Vofsitofsi Skrevet 12. januar 2011 #1631 Skrevet 12. januar 2011 slik som Vofsitofsi (kult nick!) sier. Takk og takk! :D
Gjest Airi Skrevet 12. januar 2011 #1632 Skrevet 12. januar 2011 På barneskolen lærte jeg at følgende er riktig: en gutt ei jente Er det fremdeles slik? Jeg kjenner deg skurrer litt for meg når jeg leser "en jente". Det skurrer for meg også, men i bokmål er begge artiklene tillatt.
Pingting Skrevet 12. januar 2011 #1633 Skrevet 12. januar 2011 På barneskolen lærte jeg at følgende er riktig: en gutt ei jente Er det fremdeles slik? Jeg kjenner deg skurrer litt for meg når jeg leser "en jente". "En jente" skurrer ho smeg og. Noe voldsomt. De som skriver det er vel hovedsaklig fra Bergens-området, i den dialekten har de ikke hunkjønn og bruker stort sett hankjønnsform på de ordene.
Gjest Spinell Skrevet 12. januar 2011 #1634 Skrevet 12. januar 2011 "En jente" skurrer ho smeg og. Noe voldsomt. De som skriver det er vel hovedsaklig fra Bergens-området, i den dialekten har de ikke hunkjønn og bruker stort sett hankjønnsform på de ordene. I tillegg til bergensere bruker vel heller ikke innbitte riksmålsfolk hunkjønnsartikkelen og -a-endelser. (Dessuten har jeg lært noe nytt og nyttig her inne i dag: For å kjenne igjen en innbitt riksmålsforkjemper kan vi tydeligvis bare se etter hvem som insisterer på å skrive ham istedenfor han )
ToveM Skrevet 12. januar 2011 #1635 Skrevet 12. januar 2011 Det skurrer for meg også, men i bokmål er begge artiklene tillatt. Heldigvis for oss bergensere...Når jeg gikk på skolen måtte alle hokjønnsordene pugges utenatt. Falt ikke naturlig å si ei.
Gjesten Skrevet 12. januar 2011 #1636 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg er fra Oslo og har alltid sagt en jente. Rundt her er det ingen som sier "ei" i det hele tatt, det faller ikke naturlig. Endret 12. januar 2011 av Gjesten 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1637 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er fra Oslo og har alltid sagt en jente. Rundt her er det ingen som sier "ei" i det hele tatt, det faller ikke naturlig. Når ble det lov å si en jente da? Kan jo hende du er en god del yngre enn meg og derfor ikke fikk det inprentet i skolegangen, fordi da jeg var på barneskolen var det altså "ei jente" som var riktig. Jeg er født i 1984.
Gjesten Skrevet 12. januar 2011 #1638 Skrevet 12. januar 2011 Når ble det lov å si en jente da? Kan jo hende du er en god del yngre enn meg og derfor ikke fikk det inprentet i skolegangen, fordi da jeg var på barneskolen var det altså "ei jente" som var riktig. Jeg er født i 1984. I bokmål er det tillatt å si "en jente", og jeg stor de fleste "innfødte" i Oslo vil finne det mer naturlig å si "en" enn "ei". 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1639 Skrevet 12. januar 2011 I bokmål er det tillatt å si "en jente", og jeg stor de fleste "innfødte" i Oslo vil finne det mer naturlig å si "en" enn "ei". Jeg lurer altså på om det alltid har vært slik. Hvis ikke, når ble det lov å si "en jente"?. Ikke interessert i om folk fra Bergen eller Oslo synes det er lettere eller ei.
Fanta Exotic Skrevet 12. januar 2011 #1640 Skrevet 12. januar 2011 En gang fikk jeg en kommentar på bloggen min. Noen hadde skrevet "mandrol" istedenfor "med andre ord". Jeg brukte litt tid på å skjønne hva hun ville fram til, og da jeg fant det ut ble jeg litt sånn :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå