AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1561 Skrevet 8. januar 2011 "Ikek" er en litt morsom gjenganger. Jeg antar at dette er en tastefeil og at ingen tror det virkelig heter det. Men jeg har sett innlegg der "ikek" brukes konsekvent mange ganger, og da begynner jeg faktisk å lure.
sofie777 Skrevet 8. januar 2011 #1562 Skrevet 8. januar 2011 En mer ubemerket feil (som jeg selv av og til synder mot, må jeg ærlig innrømme) er at titler - på filmer, bøker, sanger osv. - skal stå i anførselstegn, slik: "Ringenes Herre".
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1563 Skrevet 8. januar 2011 De verste skrivefeilene jeg vet om er: 1.Og/å feil 2. Kj/Skj- feil. Feks. Skjøttkake, eller jeg skal har på meg kjørt (skjørt)
Gjest Blubberella Skrevet 8. januar 2011 #1564 Skrevet 8. januar 2011 Overskrift på KG jeg la merke til nettopp: "Har du godt over til Blu-Ray?"
Jazne Skrevet 8. januar 2011 #1565 Skrevet 8. januar 2011 det verste er når folk skriver overigår! det skrives forgårs!
Gjest Eurodice Skrevet 9. januar 2011 #1569 Skrevet 9. januar 2011 Må alt verra så særriøst ass? Neida, kan være hopp og sprett og tjo og hei, i hvert fall på en lørdagskveld
cilipili Skrevet 9. januar 2011 #1570 Skrevet 9. januar 2011 misslike, misshandle, misstenke. Den siste er nok rarest da ordet består av miss og tenke. Det er nok ikke det de er mest kjent for
Gjest Emera Skrevet 9. januar 2011 #1571 Skrevet 9. januar 2011 Jeg har et eksempel fra engelsk; folk som skriver sweaty istedetfor sweety! PINLIG! "Good night, sweaty" Hehe, huff. Eller noe som stadig er å se i kondolanseprotokoller på nett: "Rest in peas." Hvil i erter..? :klø:
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #1572 Skrevet 9. januar 2011 Jeg knekker i latter av folk som gjør ordelingsfeil. Lamme lår, ananas biter, skrive feil. Hahaha. Jeg dauer.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2011 #1573 Skrevet 9. januar 2011 "ømme boobs" Ruller rundt på gulvet og ler rævva (eller var det boobsa) av meg.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2011 #1574 Skrevet 9. januar 2011 "Rest in peas." Hvil i erter..? :klø: Huff. Hva er galt med R.I.P. lissom.
Knitcat Skrevet 9. januar 2011 #1575 Skrevet 9. januar 2011 Huff. Hva er galt med R.I.P. lissom. Hvorfor ikke bare skrive "Hvil i fred"? 1
Knøttet Skrevet 9. januar 2011 #1576 Skrevet 9. januar 2011 Finner mye rart når man leser blogger: nyskjerrige, innderlig, armbond, åsså.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2011 #1577 Skrevet 9. januar 2011 Hvorfor ikke bare skrive "Hvil i fred"? Sant nok. Det er langt bedre enn "hvil i erter".
Gjest Eurodice Skrevet 10. januar 2011 #1578 Skrevet 10. januar 2011 Jeg sitter og ser på krim på tv2, Wallander: Byidioten. Svensk har jeg ingen problemer med å forstå, men det er ikke til å unngå at jeg ser den norske oversettelsen. Det blir sagt noe sånt som "han blev tvingade till...", som blir oversatt med "han ble tvinget til...".
Stillest vann Skrevet 10. januar 2011 #1579 Skrevet 10. januar 2011 Jeg vet at særskriving er nevnt mange ganger her. Men jeg kan bare ikke begripe at så mange gjør denne feilen. Det er jo en feil som blir veldig ofte omtalt i media, og ikke minst her på Kvinneguiden. Det verste er når folk deler opp og lager ord som ikke finnes. "Barne bidrag", hva er barne? Eller "forsvinnings nummer"? Hva er en forsvinnings? Det verste er at mange av de som bruker særskriving gjør det med vitende og vilje. Jeg har flere ganger påpekt feil folk på jobben har gjort. Og de har faktisk valgt å beholde feilen fordi de mener det "ser bedre ut"! Tastefeil er en ting, men når folk gjør feil med vilje blir jeg frustrert. Jeg har jobbet sammen med en (ellers) oppegående høyskoleutdannet person som var overbevist om at særskriving var riktig hvis ordet ellers ble vanskelig å lese. Han hadde i tillegg lav terskel for å anse et ord som vanskelig.
Gjesten Skrevet 10. januar 2011 #1580 Skrevet 10. januar 2011 Jeg irriterer meg mer og mer over engelske ord tilfeldig dyttet inn i ellers norske setninger. Slik som "ømme boobs" som ble nevnt over her. Jeg ser mer og mer av det på KG, og jeg irriterer meg mer og mer over det for hver gang. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå