Gjesten Skrevet 12. november 2010 #1001 Del Skrevet 12. november 2010 Det var en her inne i dag som mente at hvis hun ikke fikk lov til å drikke under svangerskapet (hvilket hun ønsket å gjøre, men det er en helt annen diskusjon), så skulle mannen få lov til å "være avstands menneske med meg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 12. november 2010 #1002 Del Skrevet 12. november 2010 Et utdrag fra ei setning: "viss noen har noe på Hjertet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 12. november 2010 #1003 Del Skrevet 12. november 2010 "jeg blir helt rør i hodet..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyxe Skrevet 12. november 2010 #1004 Del Skrevet 12. november 2010 Knyter seg i meg når folk blander og/å Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 12. november 2010 #1005 Del Skrevet 12. november 2010 Knyter seg i meg når folk blander og/å Hehe. Jeg har et eksempel fra ei reklameavis i dag, et lite utdrag fra setninga: "masse penger og spare". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. november 2010 #1006 Del Skrevet 12. november 2010 I lokalavisen fra igår om en 78-åring som har kjørt i fylla, er det tydeligvis gått litt i ball for journalisten: Før pensjonisten kjørte til den avtalte timelegen, tok han seg en real slurk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. november 2010 #1007 Del Skrevet 13. november 2010 Sår eit innlegg nå der ordet "sjærsten" var brukt. Har eit håp om at det var ironisk meint, men ho brukte ikkje "".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. november 2010 #1008 Del Skrevet 13. november 2010 Det var en her inne i dag som mente at hvis hun ikke fikk lov til å drikke under svangerskapet (hvilket hun ønsket å gjøre, men det er en helt annen diskusjon), så skulle mannen få lov til å "være avstands menneske med meg" Øh ... Jeg tar avstand fra slike holdninger, kan jeg få være skikkelig avstands menneske ...? :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spekulator Skrevet 13. november 2010 #1009 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Jeg irriterer meg over mye av det samme som er nevnt tidligere i tråden: Hvert/vært/vert Hvis/viss/visst/vis Alldri/altid Men som ikke-bergenser i Bergen, så må jeg få nevne at det som irriterer meg grenseløst er når bergensere skriver/sier setninger hvor det fremkommer at de ikke kan forskjellen på verbene ligge/legge og sitte/sette. "Båten har lagt på Sotra i natt". "Skal eg sitte opp et eksempel til deg". "Eg ligger boken på bordet". *Ørene mine blør..!* Til slutt må jeg bare tilstå at jeg stadig vekk kjenner en trang til å rette på folk som bruker ordet "bakdel" når de mener "ulempe". Endret 13. november 2010 av Spekulator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2010 #1010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Jeg leste nettopp et innlegg fra en jente som fortalte at hun hadde en usymentretisk kropp. Edit: hadde skrevet en bokstav feil Endret 13. november 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spekulator Skrevet 13. november 2010 #1011 Del Skrevet 13. november 2010 Kuer. Jeg vet det er lov å skrive/si kuer, men jeg er blitt allergisk mot det ordet. (Når jeg hører noen si "kuer" tenker jeg at personen gikk glipp av elementær norskkunnskap ved 5års alderen ) Kunne ikke vært mer enig! "Kuer" = barnehagespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingo Skrevet 13. november 2010 #1012 Del Skrevet 13. november 2010 Men som ikke-bergenser i Bergen, så må jeg få nevne at det som irriterer meg grenseløst er når bergensere skriver/sier setninger hvor det fremkommer at de ikke kan forskjellen på verbene ligge/legge og sitte/sette. "Båten har lagt på Sotra i natt". "Skal eg sitte opp et eksempel til deg". "Eg ligger boken på bordet". Det er dialekt og trenger ikke bety at de ikke vet forskjellen når det kommer til korrekt skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spekulator Skrevet 13. november 2010 #1013 Del Skrevet 13. november 2010 Feil bøyning av å gidde har jeg sett flere ganger, nå senest i bryllupsforumet, "... da hadde jeg faktisk ikke gadda å gifte meg..." Det heter å gidde-gadd-har giddet. Jeg støtter denne. Prøver iherdig å lære samboeren min fra Sunnmøre at det er ingenting som heter "gadda", men til liten nytte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spekulator Skrevet 13. november 2010 #1014 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Det er dialekt og trenger ikke bety at de ikke vet forskjellen når det kommer til korrekt skriftspråk. Men som ikke-bergenser i Bergen, så må jeg få nevne at det som irriterer meg grenseløst er når bergensere skriver/sier setninger hvor det fremkommer at de ikke kan forskjellen på verbene ligge/legge og sitte/sette. Endret 13. november 2010 av Spekulator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingo Skrevet 13. november 2010 #1015 Del Skrevet 13. november 2010 Men som ikke-bergenser i Bergen, så må jeg få nevne at det som irriterer meg grenseløst er når bergensere skriver/sier setninger hvor det fremkommer at de ikke kan forskjellen på verbene ligge/legge og sitte/sette. Ja jeg kan lese. Og du skriver også "sier". Alle snakker dialekt. Det hender også at folk skriver på dialekt. Det fremkommer ikke automatisk av dette at de ikke kan forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. november 2010 #1016 Del Skrevet 13. november 2010 *Ørene mine blør..!* Hva er feil med denne da? Forøvrig: folk får snakke hvordan de vil - også dialekt merker. Men skrive er noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. november 2010 #1017 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Kunne ikke vært mer enig! "Kuer" = barnehagespråk. Som nordvestlending bosatt på østlandet kunne jeg ikke vært mer enig med deg! Der hvor jeg kommer fra sier vi "kyr", men her sier jo alle "kuer". Jeg kunne til nød brukt "kuene", men "kuer" nekter jeg plent å si/skrive! Det dumme er at sønnen min sikkert kommer til å si "kuer" han også, så det er min misjon i livet at han skal si og skrive "kyr". Forresten, på butikken i dag hørte jeg en mann på butikken si til sønnen sin: "... så skal vi ha to melker". Jeg fikk lyst til å gå bort til han og si fra ... Det er jo ikke en skrivefeil, men hvis voksne gjør så grove feil er det ikke rart dagens ungdom ikke kan skrive! Endret 13. november 2010 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingo Skrevet 13. november 2010 #1018 Del Skrevet 13. november 2010 Hva er feil med denne da? Den står ikke i anførselstegn så det er vel bare en beskrivelse av hennes reaksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. november 2010 #1019 Del Skrevet 13. november 2010 "Tungere". Det heiter då "tyngre"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. november 2010 #1020 Del Skrevet 13. november 2010 "Tungere". Det heiter då "tyngre"? Selvfølgelig heter det det. På tilsvarende måte er det med "gammel". Det er mange som sier og skriver "gamlere", "gamlest" istedenfor "eldre", "eldst", som jo er det korrekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå