Sandrahs Skrevet 3. september 2010 #621 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) De som ikke bruker punktum, komma og store forbokstaver når de starter en setning. En annen ting som irriterer meg grensesløs er de som ikke vet forskjell på "å" og "og". Som f.eks skriver "jeg å venninna mi", eller "jeg og føler det sånn". Andre skrivefeil jeg blir irritert av er: Selvtilgitt, når det heter selvtillit. Opptader, når det heter oppdater. Dom, når det heter dum. Ødelakt, når det heter ødelagt. Sakt, når det heter sagt. Hvert/vert, når det heter vært. Til slutt de som skriver alt som inneholder i'er, sånn "Heii". Endret 3. september 2010 av Sandrahs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tsunade Skrevet 3. september 2010 #622 Del Skrevet 3. september 2010 Husker jeg så lillesøsken komme hjem med stiler fulle av feil som ikke var rettet på, så det er jo ikke rart de ikke lærer. Og der skal det vel være småsøsken...? En fast gjenganger her på KG er særskrivingsfeil, "ord deling". Dessverre forekommer denne feilen overalt, og ser ut til å øke i omfang. Når det ikke skilles mellom han/ham og hun/henne, sitter jeg og vrir meg. "Jeg kjøpte en gave til hun". Enda verre er det at stadig flere journalister blander og/å, der har jo f.eks. Dagbladet tapt seg noe fryktelig. Til og med tekstingen på NRK inneholder flere og flere skrivefeil, noe som tidligere forekom uhyre sjelden. Sukk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. september 2010 #623 Del Skrevet 3. september 2010 De som ikke bruker punktum, komma og store forbokstaver når de starter en setning. En annen ting som irriterer meg grensesløs er de som ikke vet forskjell på "å" og "og". Som f.eks skriver "jeg å venninna mi", eller "jeg og føler det sånn". Andre skrivefeil jeg blir irritert av er: Selvtilgitt, når det heter selvtillit. Opptader, når det heter oppdater. Dom, når det heter dum. Ødelakt, når det heter ødelagt. Sakt, når det heter sagt. Hvert/vert, når det heter vært. Til slutt de som skriver alt som inneholder i'er, sånn "Heii". Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra den uthevede setningen. Her er vel "og" ment i betydningen "også", men det skulle stått med aksent, slik "òg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 3. september 2010 #624 Del Skrevet 3. september 2010 En annen ting som irriterer meg grensesløs er de som ikke vet forskjell på "å" og "og". Som f.eks skriver "jeg å venninna mi", eller "jeg og føler det sånn". Hva er galt i den andre setningen her? Rent bortsett fra at o-en skulle hatt accent grave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandrahs Skrevet 3. september 2010 #625 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Hva er galt i den andre setningen her? Rent bortsett fra at o-en skulle hatt accent grave. Jeg ville ikke ha skrevet det sånn bare. Synes det er irriterende, rett og slett. Er vel mer normalt å si "Det føler jeg også". Men, så er jo jeg veldig prikete også da! :gjeiper: Endret 3. september 2010 av Sandrahs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #626 Del Skrevet 3. september 2010 Min mor påstår hardnakket at det heter ETT appelsin. Vi har diskutert dette utallige ganger, med et smil om munnen selvsagt, og hun gir seg IKKE. Hadde "appelsin" vært intetkjønn, så hadde det hett "et appelsin" (grøss!) og ikke "ett". "Ett" er et tallord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandrahs Skrevet 3. september 2010 #627 Del Skrevet 3. september 2010 Hadde "appelsin" vært intetkjønn, så hadde det hett "et appelsin" (grøss!) og ikke "ett". "Ett" er et tallord. Ett appelsin??! Det er det vel ingen som sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. september 2010 #628 Del Skrevet 3. september 2010 Nå registrerer jeg i en tråd på samliv og relasjoner, at det er flere som skriver "kattegori" og "kattegorisere". Vet de ikke bedre, eller er det det at nr. 2 og videre ikke vil blamere nr. 1 ved å skrive ordet riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Potetgull Skrevet 3. september 2010 #629 Del Skrevet 3. september 2010 Når folk bruker "hun" isteden for "henne" og omvendt. For eksempel når noen skriver "Jeg syns henne er grei." Eller "Jeg liker hun." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. september 2010 #630 Del Skrevet 3. september 2010 Når folk bruker "hun" isteden for "henne" og omvendt. For eksempel når noen skriver "Jeg syns henne er grei." Eller "Jeg liker hun." Slik snakker de her på østlandet, jeg irriterer meg like mye hver gang jeg hører noen som sier det ... På barnehagen hvor jeg jobber var det noen som har skrevet: "medesin". På en tidligere jobb jeg hadde var det ei som trodde det het "rønken" og "konfolutt". Jeg fant nylig ei barnebok hvor det faktisk stod: "gullerøtter". Det skulle vært forbudt å skrive så feil, og så i ei bok da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #631 Del Skrevet 3. september 2010 Ett appelsin??! Det er det vel ingen som sier Neida, jeg kommenterte bare et inlegg fra en annen bruker, hvis mor hevdet at "appelsin" var intetkjønn (altså "et appelsin"). Ordet er selvsagt hankjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #632 Del Skrevet 3. september 2010 Slik snakker de her på østlandet, jeg irriterer meg like mye hver gang jeg hører noen som sier det ... På barnehagen hvor jeg jobber var det noen som har skrevet: "medesin". På en tidligere jobb jeg hadde var det ei som trodde det het "rønken" og "konfolutt". Jeg fant nylig ei barnebok hvor det faktisk stod: "gullerøtter". Det skulle vært forbudt å skrive så feil, og så i ei bok da! "På barnehagen"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 4. september 2010 #633 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Jeg merker at trådtittelen "Hva side er dette?" gjør meg en smule sprø Jeg tror nok at feil spørreord er det som irriterer meg mest her på forumet. Endret 4. september 2010 av Ylvina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 4. september 2010 #634 Del Skrevet 4. september 2010 Ett appelsin??! Det er det vel ingen som sier Her jeg kommer fra er det en god del eldre mennesker som sier "et appelsin". Det er litt søtt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 4. september 2010 #635 Del Skrevet 4. september 2010 preposisjonsfeil og feil på "og" og "å", og folk bruker ord som ikke eksisterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. september 2010 #636 Del Skrevet 4. september 2010 "På barnehagen"? På barnehagen, på skolen, er det feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2010 #637 Del Skrevet 4. september 2010 På barnehagen, på skolen, er det feil? I barnehagen, på skolen, på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 4. september 2010 #638 Del Skrevet 4. september 2010 Det var en som hadde skrevet "disse har fått det i bøtt og spann" på et innlegg i en avis i dag. Hva i alle dager??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 4. september 2010 #639 Del Skrevet 4. september 2010 Typa = Typen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 4. september 2010 #640 Del Skrevet 4. september 2010 "Lespisk"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå