Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Hvordan kjole skal du ha på deg?" : D

:scorpis:

Hvordan?!

Ja! Den der hater jeg mer enn noe annet. Og dette er det jo folk med norsk som førstespråk sier!

Og nei, den kan slett ikke være riktig i noen som helst sammenheng. "Hvordan" er et spørreadverb, og brukes kun til å finne ut mer om et verb, og i svaret følger da gjerne et adjektiv eller adverb. For eksempel:

"Hvordan han ut?"

"Han så sliten ut."

"Sliten" er et adjektiv som beskriver subjektets utseende. "Sliten" peker på "så", selv om setningen omhandler subjektets fysiske utseende. Et eksempel med adverb i svaret:

"Hvordan gikk det?"

"Det gikk bra."

"Bra" er et måtesadverb, og som alle adverb sier det noe om verbet ("adverb" betyr "til verbet"). "Bra" peker på "gikk".

Det er rett og slett uhørt å blande sammen spørreadverb (f. eks. "hvordan") med spørrepronomen (f. eks. "hvilken"). Og det høres helt forferdelig ut! :kjefte:

Så det, så.

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg over et nytt fenomen i tekstingen på tv for tiden. (Vet ikke om det gjelder alle kanaler). De bruker tankestrek (lang strek) i stedet for vanlig bindestrek som er kort. Det kan være at de har fått nytt program eller noe sånt, men det irriterer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En lærer stadig nye ord:

"å hverte han opp"

Jeg skal prøve å bøye denne ...

Å hverte, hverter, hvart, har hvertet.

Sukk - hvorfor gjøre det vanskelig når man egentlig mener "å varte han opp" - rent bortsett fra at det høres ikke ut som god norsk det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et for meg nytt ord: mååndt (måned).

Herlig!

Jeg har forresten "lært" her inne at det vi har ytterst på fingre og tær skrives neiler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Såvidt jeg husker er venninde tilat hvis man skriver riksmål. Venninde er jo opprinnelig en dansk form. Men da synes jeg man konsekvent bør skrive rikssmål. På bokmål og nynorsk er venninde ikke tillat.

Vi har tre skriftspråk i norge: bokmål, nynorsk og samisk. Ikke noe "riksmål".

Ellers må jeg si at dette er noe av det verste jeg ser: Per mente at det var hannes jakke henne hadde funnet. (og her mener man altså at jakken tilhører Per, ikke en jente som heter Hanne ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadg vekk noen skrive sitvasjon, men det heter jo situasjon.

En blogger skrev om blåe øyner. Blå øyne heter det vel?

Endret av LukaFrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ser stadg vekk noen skrive sitvasjon, men det heter jo situasjon.

En blogger skrev om blåe øyner. Blå øyne heter det vel?

Du har rett i begge tilfellene. Adjektiv og adverb som slutter på en vokal, skal ikke bøyes i flertall, heller ikke i bestemt form entall. Der er det en del som "synder". Øyne er i seg selv flertall.

Edit: tilføyelse

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hete Chaspher? Foreldrene uttaler det navnet for Casper. Blir jo egentlig Sjasfer

Jeg hadde nok spekulert en god stund på hvordan jeg skulle uttale det navnet der altså - og neppe kommet fram til noe svar :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ellers må jeg si at dette er noe av det verste jeg ser: Per mente at det var hannes jakke henne hadde funnet. (og her mener man altså at jakken tilhører Per, ikke en jente som heter Hanne ;) )

Dette er taleform i Bergen. Merk taleform - ikke skriftlig. Her ville vi sagt: "Per mente at det var hannes jakke hon hadde funnet." - Altså: Per mente det var hans jakke hun hadde funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Dette er taleform i Bergen. Merk taleform - ikke skriftlig. Her ville vi sagt: "Per mente at det var hannes jakke hon hadde funnet." - Altså: Per mente det var hans jakke hun hadde funnet.

Jeg ville ikke reagert på at noen SA det du akkurat skrev. Men skriftlig er det jo greit å holde seg til reglene, synes jeg. Etter beste evne, da :)

Lurer på hvor mange som ville forstått så mye av det jeg skrev om jeg begynte å "skrive dialekt" :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo han/hennes: Noe av det mest irriterende jeg vet om, er feil bruk av han og henne.

Greit at supperådet har bestemt at man skal få lov å bruke "han" som objektsform, men det er fortsatt like mye feil i mitt hode, selv om det har blitt lov å begå den.

Buk av "henne" som subjekt er heldigvis ikke tillatt, for det er en god del verre. "Henne sa atte henne hadde vært der hos hun da, åsså...." De som sier dette høres ikke bare lettere lobotomerte ut, og når de skriver det blir det så mye verre.

Orddelingsfeil (nei, jeg kaller det ikke særskriving, for jeg likker å kalle det en feil[/]) er en klassiker. Det verste er kanskje at det er så fantastisk lett å unngå? Er det én ting, da er det ett ord. Er det en stue og ett bord du snakker om, som to forskjellige ting? Nei, da er det "stuebord" du mener. Hvorfor lærer ingen elever dette?

Husker jeg så lillesøsken komme hjem med stiler fulle av feil som ikke var rettet på, så det er jo ikke rart de ikke lærer.

Endret av guttemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropo han/hennes: Noe av det mest irriterende jeg vet om, er feil bruk av han og henne.

Greit at supperådet har bestemt at man skal få lov å bruke "han" som objektsform, men det er fortsatt like mye feil i mitt hode, selv om det har blitt lov å begå den.

Buk av "henne" som subjekt er heldigvis ikke tillatt, for det er en god del verre. "Henne sa atte henne hadde vært der hos hun da, åsså...." De som sier dette høres ikke bare lettere lobotomerte ut, og når de skriver det blir det så mye verre.

Orddelingsfeil (nei, jeg kaller det ikke særskriving, for jeg likker å kalle det en feil[/]) er en klassiker. Det verste er kanskje at det er så fantastisk lett å unngå? Er det én ting, da er det ett ord. Er det en stue og ett bord du snakker om, som to forskjellige ting? Nei, da er det "stuebord" du mener. Hvorfor lærer ingen elever dette?

Husker jeg så lillesøsken komme hjem med stiler fulle av feil som ikke var rettet på, så det er jo ikke rart de ikke lærer.

Hehe jeg har en god nyhet: Det heter særskrivingsfeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg begynner å lure på om det å skille og/å har gått fullstendig av moten?

På facebook kan jeg daglig lese f.eks: "i dag skal vi kose oss å bade å spise kake, å kanskje får vi besøk av Mari å Astrid også"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...