Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hva betyr det? Video?

Ja.

Nå skal det vel bemerkes at det er slik det uttales ... her ... Men det tok meg likevel noen sekunder å oversette det som stod til rett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan kjole skal du ha på deg?" : D

:scorpis:

Hvordan?!

Det kan jo faktisk vere riktig det, kan det ikkje? Det kjem an på kva ein meiner. Skal ein seie "kva for ein kjole skal du ha på deg?" blir det feil, men meiner du "kva slags kjole" kan det vel gå an? Eller?

Sjølv om eg er einig i at det ikkje ser veldig pent ut. "Hvem kjole" er uansett hakket verre :fnise:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Det kan jo faktisk vere riktig det, kan det ikkje? Det kjem an på kva ein meiner. Skal ein seie "kva for ein kjole skal du ha på deg?" blir det feil, men meiner du "kva slags kjole" kan det vel gå an? Eller?

Sjølv om eg er einig i at det ikkje ser veldig pent ut. "Hvem kjole" er uansett hakket verre :fnise:

Åh, hvem kjole, ja! xD Nå tenkte jeg på min kusine som kommer fra oslo. Hun sier alltid hvordan eller hvem, men aldri hvilken, som er det korrekte ordet å bruke, spesielt med den dialekten. Jeg som er så glad i språk og slikt gnisser tenner i frustrasjon :fnise:

Er det bare meg, eller er det flest folk som snakker bokmål som gjør den feilen når de snakker/skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Åh, hvem kjole, ja! xD Nå tenkte jeg på min kusine som kommer fra oslo. Hun sier alltid hvordan eller hvem, men aldri hvilken, som er det korrekte ordet å bruke, spesielt med den dialekten. Jeg som er så glad i språk og slikt gnisser tenner i frustrasjon :fnise:

Er det bare meg, eller er det flest folk som snakker bokmål som gjør den feilen når de snakker/skriver?

Hva mener du egentlig her? Mener du å spørre om det er bare du som sier feil, eller de fleste som snakker bokmål? Eller mener du å spørre: Er det bare jeg som synes/tror/tenker at de fleste... osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det der er et østlandsfenomen. Vi har mange særting her vest. Men vi kjenner til både "hvilken" eller "hva slags" (ka sla') og bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det heter aldri "hvem kjole". Altså i dialekt tale - jada sikkert. Men ikke skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva mener du egentlig her? Mener du å spørre om det er bare du som sier feil, eller de fleste som snakker bokmål? Eller mener du å spørre: Er det bare jeg som synes/tror/tenker at de fleste... osv.?

Pet Peeve? "Er det bare meg"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Både "kva for ein kjole", det samme som "hvilken", og "kva slags kjole" er riktig, det kommer an på sammenhengen. Men "hvem" og "hvordan" er fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle sidene, men det som irriterer meg MYE er de som skriver "hva" istedet for var. (dette er jo litt dialekt, siden vi sier "va" som var..) eks. "det hvar synd" ARGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er en også:

Grøss å redd jeg var.

Det heter vel "Grøss redd jeg var". Dette er nok et eksempel på østlandsk talemåte som sniker seg inn i skriftspråk.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor påstår hardnakket at det heter ETT appelsin. Vi har diskutert dette utallige ganger, med et smil om munnen selvsagt, og hun gir seg IKKE.

Jeg skriver garantert ikke perfekt selv, men har en plagsom evne til å se skrivefeil like lett som en hauk oppdager et spiselig objekt. Dette kommer godt med når man skal lese korrektur, men ellers er det relativt kjipt å bli så irritert for noe så lite hele tiden. Det er jo så mange som skriver åpenbart feil. Har derfor sluttet å irritere meg, men sier ifra til vedkommende dersom jeg vet at denne ønsker å få beskjed.

Imidlertid klarer jeg vanskelig å forstå hvordan folk kan skrive "i hele vÆrden" eller "mer å mer" f.eks.

Min "gave" er vel at jeg klarer å skrive relativt ok norsk, uten at jeg klarer å forklare grammatikken. Jeg vet hva verb og verb i presens er - ellers kan jeg svært lite. Den siste grammatiske prøven jeg hadde strøk jeg på med glans (karakteren 1 *kremt*). Én ting er å skrive riktig, men jeg har aldri sett logikken i å måtte FORKLARE hvorfor jeg skriver slik :) (Imperfektum - hva er dét? Preteritum - husker ikke)

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spinell

Her er en også:

Grøss å redd jeg var.

Det heter vel "Grøss redd jeg var". Dette er nok et eksempel på østlandsk talemåte som sniker seg inn i skriftspråk.

Jeg ville skrevet "Grøss, hvor redd jeg var". Det ser helt rart ut å skrive "Grøss å redd jeg var", men det kommer nok fra dialekt, ja. Enkelte østlandsdialekter bruker å som et slags spørreord. "Å æ du henn?" (Hvor er du?) osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Min "gave" er vel at jeg klarer å skrive relativt ok norsk, uten at jeg klarer å forklare grammatikken. Jeg vet hva verb og verb i presens er - ellers kan jeg svært lite. Den siste grammatiske prøven jeg hadde strøk jeg på med glans (karakteren 1 *kremt*). Én ting er å skrive riktig, men jeg har aldri sett logikken i å måtte FORKLARE hvorfor jeg skriver slik :) (Imperfektum - hva er dét? Preteritum - husker ikke)

Samme her. Jeg ser fort hva som er rett og galt, men sliter med å forklare hvorfor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...