Gjesten Skrevet 13. august 2010 #541 Del Skrevet 13. august 2010 Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det er videre nytt, for uttrykk som "Jeg har det bra", og ikke minst "Ha det bra!" er jo ikke akkurat språklige nykommere. God har også blitt brukt både som adjektiv og adverb i årevis. (F.eks "Jeg har det godt" og "Kaffen er god".) Men nå har vi vel gått litt bort fra det jeg snakket om? Jeg mente ikke god som i "kaffen er god", jeg mente som i "å gjøre det godt". Det blir vel to forskjellige ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 13. august 2010 #542 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg mener dette er eksempler nettopp på det vi snakker om, nemlig at begge ord kan brukes både som adjektiv og adverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 13. august 2010 #543 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har mange kjepphester, deriblant at det er forskjell mellom et og ett, og at særskriving er en uting. En ting jeg nesten hadde glemt, var alle apostrof-s-ene. "muslimske menn´s syn på kvinner" er et eksempel på en tråd på KG. På toppen av det hele er det brukt ´ (accent aigu) istedenfor '(apostrof). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 15. august 2010 #544 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg har mange kjepphester, deriblant at det er forskjell mellom et og ett, og at særskriving er en uting. En ting jeg nesten hadde glemt, var alle apostrof-s-ene. "muslimske menn´s syn på kvinner" er et eksempel på en tråd på KG. På toppen av det hele er det brukt ´ (accent aigu) istedenfor '(apostrof). Den har irritert meg og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #545 Del Skrevet 16. august 2010 Hvorfor, hvorfor, hvorfor sier og skriver folk "enig med du"? Er det slang eller en eller annen sketsj jeg ikke har fått med meg? Jeg irriterer vettet av meg over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 16. august 2010 #546 Del Skrevet 16. august 2010 Hvorfor, hvorfor, hvorfor sier og skriver folk "enig med du"? Er det slang eller en eller annen sketsj jeg ikke har fått med meg? Jeg irriterer vettet av meg over det. Jeg vet at noen dialekter, kanskje spesielt i sør, bruker "du" på denne måten, så det kommer nok av muntlig bruk. Selv om det ikke er riktig bruk av "du", synes jeg det er litt morsomt og søtt å bruke det slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2010 #547 Del Skrevet 16. august 2010 Hvorfor, hvorfor, hvorfor sier og skriver folk "enig med du"? Er det slang eller en eller annen sketsj jeg ikke har fått med meg? Jeg irriterer vettet av meg over det. Dette er slang. Si det jada ... Skrive det? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimbrethil Skrevet 18. august 2010 #548 Del Skrevet 18. august 2010 Når "hvordan" brukes i stedet for "hvilken"/"hva slags" etc. Hvordan mobil har du? Nice one. Det svir i øra hver gang jeg ser det. "Hvem" brukt like ukritisk er også populært. "Hvem dag er det i dag?" Jeg greier ikke bestemme meg for hva som er verst, jeg. Særskriving, overforbruk av tegnsetting og store bokstaver (DÅRLIG SETNING HER!!!!), mangel på tegnsetting og store bokstaver, misbrukte ordtak... (Hørte om et kremeksempel en gang, var visst noen som hadde uttalt at "[noen/noe var ikke] tapt bak en stol"...) Så er det jo den stadig mer vanlige forhåndsregel når man egentlig mener forholdsregel. Like irriterende hver gang. Forøvrig ønsker jeg meg at "hvis" skal komme tilbake i dagligtalen igjen, i stedet for den ubehagelige "hvem sin". Og jeg skulle ønske folk sluttet å bruke "bakdel" som antonym til "fordel". Bakdel = ræv, rumpe, stuss, stump, kall det hva du vil. En lite heldig omstendighet kalles en ulempe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2010 #549 Del Skrevet 18. august 2010 Nice one. Det svir i øra hver gang jeg ser det. "Hvem" brukt like ukritisk er også populært. "Hvem dag er det i dag?" Jeg greier ikke bestemme meg for hva som er verst, jeg. Særskriving, overforbruk av tegnsetting og store bokstaver (DÅRLIG SETNING HER!!!!), mangel på tegnsetting og store bokstaver, misbrukte ordtak... (Hørte om et kremeksempel en gang, var visst noen som hadde uttalt at "[noen/noe var ikke] tapt bak en stol"...) Så er det jo den stadig mer vanlige forhåndsregel når man egentlig mener forholdsregel. Like irriterende hver gang. Forøvrig ønsker jeg meg at "hvis" skal komme tilbake i dagligtalen igjen, i stedet for den ubehagelige "hvem sin". Og jeg skulle ønske folk sluttet å bruke "bakdel" som antonym til "fordel". Bakdel = ræv, rumpe, stuss, stump, kall det hva du vil. En lite heldig omstendighet kalles en ulempe. Her var egentlig svært mye bra oppsummert. For meg er det imidlertid unaturlig å si "hvis bil er det". Jeg omgår problemet siden jeg synes "hvem sin" er tungt - jeg sier "hvem eier bilen". Og angående bakdel: Jeg har en misbruk av uttrykk som har irritert meg i årevis. "Det ble bokstavelig talt ris til egen bak". Virkelig? Stod han der og ga seg selv i ræven? Bokstavelig talt betyr at ting ikke er ment i overført betydning. Man skriver altså nøyaktig det motsatte av det man mener når man bruker bokstavelig talt i en slik setning. Selvsagt finnes det korrekte bruksområder for bokstavelig talt. Men det er langt sjeldnere enn det faktisk er brukt. Journalister er de verste på dette området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimbrethil Skrevet 18. august 2010 #550 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg leste litt mer på tråden; det er så mange hårreisende eksempler. Jeg stiller meg gladelig bak alt sammen! Det enkleste er kanskje å referere til www.amo.no, de har eksempler på det meste... Jeg er definitivt blant dem som insisterer på å bevare objektsformer i språket. "Jeg hilste på han" er noe av det styggeste jeg ser, og jeg hater språkrådet (eller hvem det nå er som har ansvaret) for at det er blitt lov. Når jeg tenker meg om, hater jeg dem enda litt mer fordi de ikke er konsistente. Han som objekt er lov, hun som objekt er ikke lov. Jeg har også sett eksempler på "henne" brukt i subjektsform. *grøss* Ovenfor/overfor er også et populært sted å tryne. Komma- og som-feil kan være slitsomt; når folk slenger på kommaer tilsynelatende helt vilkårlig, og/eller konstruerer leddsetninger som peker på helt andre ting enn de tror. Av og til ustyrlig festlig, oftest bare forvirrende. (Her skulle jeg hatt et feiende flott eksempel, men jeg kom ikke på noe.) Hvorfor skal vi stakkars rettskrivningsentusiaster ansees som kjipinger fordi vi mener en bør strebe etter å holde språket sitt noenlunde ryddig? Det må da være veldig mye enklere for barn og "nye nordmenn" å lære språket hvis de slipper å bli eksponert for gale varianter hele tiden. Dessuten synes jeg ikke man burde kimse av det estetiske aspektet. Godt språk er behagelig å lese, og gir deg som formidler av et budskap et stort fortrinn. En god taler eller skribent får langt bedre respons enn en dårlig sådan, selv om de to egentlig sier det samme. Et godt poeng får latterlig mye mer slagkraft hvis det er velformulert, en dårlig skrevet jobbsøknad havner rett i søppelbøtta. (Jeg ble ved en anledning konfrontert med en bunke jobbsøknader til en deltidsstilling innen undervisning. De søkende var universitetsstudenter. Jeg ble skremt.) Rettskrivning er viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2010 #551 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg har akkurat installert retteprogram på Firefox og blitt oppmerksom på hvor forferdelig mye feil jeg skriver selv og at jeg aldri i verden ville klart meg i en verden uten retteprogram. Så litt tilgivende går det an å være. Språkfeil er imidlertid verre. "Hvem bil har henne". Språkrådet kunne jeg holdt et langt foredrag om. De ødelegger språket med det de kaller modernisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hard Ride Skrevet 18. august 2010 #552 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Liker ikke at folk blander inn norsk og svensk. I en artikkel i Dagbladet i dag har de sitert svenske Aleksander Skarsgård med: - Jag vil leve normalt, slik jeg har gjort tidigere. Det finnes en skrivefeil til. 10 poeng til den som finner den først. Sitatet er kopiert og limt inn direkte, så dette har jeg ikke skrevet selv. Endret 18. august 2010 av Hard Ride Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 18. august 2010 #553 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) tidigere Endret 18. august 2010 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 18. august 2010 #554 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Her om dagen tok jeg trikken mot Majorstuen og ned mot byen og på en eller annen metallplakat til en eller annen butikk sto det: "Utskjærte...". Har fått med meg at uhyggelig mange sier "skjærte" og gjerne skriver det også, men når det er noen som skal bedrive en seriøs butikk, så synes jeg det er litt teit. Riktig er jo: Seks utskårne englehoder. Jeg synes forresten at utskåret/utskårne ikke høres så ille ut som "utskjært"/"utskjærte"... *Grøss* "Utskjært" hjerte. -.- Endret 18. august 2010 av Violently Happy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pippelipp Skrevet 18. august 2010 #555 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg har akkurat installert retteprogram på Firefox og blitt oppmerksom på hvor forferdelig mye feil jeg skriver selv og at jeg aldri i verden ville klart meg i en verden uten retteprogram. Så litt tilgivende går det an å være. Språkfeil er imidlertid verre. "Hvem bil har henne". Språkrådet kunne jeg holdt et langt foredrag om. De ødelegger språket med det de kaller modernisering. Men pass deg for rettprogrammene som ikke kan særskrivingsreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. august 2010 #556 Del Skrevet 18. august 2010 tidigere Med "l" mellom "d" og "i" blir det norsk, med "a" istedenfor "e" etter "g" blir det svensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. august 2010 #557 Del Skrevet 19. august 2010 Med "l" mellom "d" og "i" blir det norsk, med "a" istedenfor "e" etter "g" blir det svensk. Sett inn ønsket bokstav og velg språk selv m.a.o. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2010 #558 Del Skrevet 19. august 2010 Sett inn ønsket bokstav og velg språk selv m.a.o. Det blir nesten som de superirriterende bruksanvisningene og innholdsfortegnelsene som har slått sammen norsk, svensk og dansk i ett avsnitt, der det er skråstrek/alternativer mellom annethvert ord. Eksempel: Såpe/sepe/tvål med lurium og/och umulium Skru/skruv inn/ind skruen/skruven osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2010 #559 Del Skrevet 19. august 2010 Men pass deg for rettprogrammene som ikke kan særskrivingsreglene. Å det er jeg obs på. "Fant den ikke det? Prøver "særskriving" - akkurat. Add." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. august 2010 #560 Del Skrevet 19. august 2010 Her er en perle fra akteltforumet: (Du var nok en riktig)lekkerbisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå