Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mine egne :sjenert: Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen.

Ellers ser jeg som regel ikke så mye på skrivefeiler ellers rundt om kring her inne. Jeg reagerer mest på skrivefeiler i aviser og i det offentlige, hos arbeidsgivere i NAV systemet for eksempel.

Her om dagen leste jeg "Vi er en Familie Barnehage

Det heter "skrivefeil" også i flertall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruken av "skamros" når man mener at noen har fått mye, velfortjent ros. Egentlig betyr det ros man ikke fortjener.

Feil bruk av "fokus". Du kan ikke ha fokus på noe, men noe kan være i fokus. Du kan derimot fokusere på noe. Å ha et bredt fokus på noe er også umulig, siden fokus per definisjon er et snevert punkt.

Sånt går jeg og irriterer meg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan så mange har fått for seg at det skal være mellomrom mellom bokstav og tegn. Slik som dette: Nå skriver jeg noe , og er irritert .

Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Trodde det er sånt som blir plukket av en første skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av "skamros" når man mener at noen har fått mye, velfortjent ros. Egentlig betyr det ros man ikke fortjener.

Feil bruk av "fokus". Du kan ikke ha fokus på noe, men noe kan være i fokus. Du kan derimot fokusere på noe. Å ha et bredt fokus på noe er også umulig, siden fokus per definisjon er et snevert punkt.

Sånt går jeg og irriterer meg over :)

"Skamros" er vel ikke ros man ikke fortjener, nødvendigvis. Bokmålsordboka sier at "skamros" er "overdreven, ukritisk ros".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg mest over dem som sier fra til andre om deres skrivefeil og ikke kan reglene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "skrivefeil" også i flertall :)

Vet du, det ante meg faktisk ikke.

Får håpe jeg husker på den til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Vet du, det ante meg faktisk ikke.

Får håpe jeg husker på den til neste gang :)

Ok - med fare for en følelse av forfølging:

Det heter ikke "det ante meg ikke" i denne sammenhengen. Når du bruker "Det ante meg" er det når du har fått din mistanke bekreftet - f.eks. "Visste du at Jon har gått fra Mai?" "Ah, det ante meg at noe var i gjære".

Det heter i ovennenvte tilfelle: Vet du, det ante jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min er det mange rare, f.eks "smodie"og "smootie" er to eh ... kreative? måter å skrive smoothie på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har sett flere steder på forumet at folk skriver "tilbringte". Riktig er: tilbringe - tilbrakte - (har) tilbrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan så mange har fått for seg at det skal være mellomrom mellom bokstav og tegn. Slik som dette: Nå skriver jeg noe , og er irritert .

Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Trodde det er sånt som blir plukket av en første skoledag.

Ja! Og noe jeg synes er enda rarere, de som har punktum før andre tegn. Har opplevd fler som skriver sånn her.! Altså, punktum og utropstegn eller spørsmålstegn.! Fattar inte, hvor fikk de dét fra.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I TILLEGG TIL SKRIVEFEIL KAN JEG NOEN GANGER BLI IRRITERT OVER FOLK SOM ROPER HELE TIDEN. GJELDER SÆRLIG EN BEKJENT PÅ FACEBOOK, UANSETT OM DET ER TRIVIELLE HVERDAGSLIGE TING ELLER STORE NYHETER, DET ROPES UT.

UTROLIG SLITSOMT Å LESE, ER DET IKKE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest wild bird

Irriterer meg over alle slags skrivefeil, selv om jeg vet at jeg sikkert glipper selv også noen ganger. Jeg har alltid vært glad i å skrive og opptatt av rettskriving, så jeg blir rett og slett bekymret over utviklingen en er vitne til.

De mest elementære feil florerer i forumet. Ikke bare fra unge brukere, men godt voksne mennesker også.

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser så mye særskriving rundt omkring at jeg snart begynner med det selv. Trist.

Ellers er enda/ennå, når/da, lenger/lengre, og/å helt grusomt irriterende. Og skilt av typen "Ane's Dame Og Herre Frisør" er dessverre noe man ser altfor ofte. Harmløse stavefeil kan jeg til en viss grad leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange på Facebook som skal si: Å, så fint bilde av deg!

Men de presterer å skrive: Å, så fint BILDET av deg!

erre mulig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå leste jeg nettopp et langt innlegg hvor "gøyt" var brukt en del ganger.

"Sikkelig" er også noe som går igjen. Kan ikke noe for at jeg tenker på barn som ikke kan snakke rent :fnise: .

Så lurer jeg veldig på dette med "å spør", "å gjør" osv. "Jeg må spør..." Vet ikke alle som har gått på norsk skole at det heter "å spørre", "å gjøre"?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...