Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme her, hehe. Ikke bare det, jeg har også tatt meg selv i å adoptere noen av de samme feilene som irriterer meg hos andre! Orddelingsfeil, han der det skal være ham, konstantere istedet for konstatere, osv. Aaaargh! De kommer til å ta over verden... :sukk:

"Han" er tillatt objektsform! Så det er ingen steder det MÅ være "ham".

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Perfekt replikk etter en one-night stand. :ler:

:biggrin::biggrin::biggrin:

Skrevet

"Han" er tillatt objektsform! Så det er ingen steder det MÅ være "ham".

Godt å høre, for jeg har problemer med å bruke "ham". Det føles så unaturlig å bruke "ham" fordi det ordet ikke brukes i min dialekt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Spørrepronomener er hodebry for mange, hvem, hva, hvilke/n/t, hvordan, hva slags

Hvem bil har du a?

Grrr ... enig.

Han fløy mellom vindu ...

Jaha ...?

Skrevet

Han fløy mellom vindu ...

Jaha ...?

Jeg vet det er noen dialekter de sier mellom istedenfor gjennom, men det er forskjell på skrift og tale.

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg blir å se tv"

"Jeg blir å spise mat"

...

Og "hvem bil er det?" "hvem program er det du ser?" "hvordan tv har du?"

Dette er jo først og fremst talefeil som de bruker videre i skriftspråket sitt. Grammatikkfeil, orddeling og direkte feilskrevne ord er for meg ganske irriterende, men ingenting er verre enn de eksemplene ovenfor. Da kan de ikke skylde på at de er dårlige til å skrive heller

Skrevet (endret)

Det må være formuleringer der man bruker "henne" der det skal være "hun".

"Henne sa", "Henne ville", "Henne gikk til.."

Endret av Bloody Mary
Gjest Eurodice
Skrevet

Det må være formuleringer der man bruker "henne" der det skal være "hun".

"Henne sa", "Henne ville", "Henne gikk til.."

I samme gate, men omvendt: Jeg så hun. Jeg har snakket med de.

Skrevet

Jeg trodde det var tillatt å bruke "hun" både i objektsform og subjektsform?

Skriver og sier "henne" i objektsform selv da. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg trodde det var tillatt å bruke "hun" både i objektsform og subjektsform?

Skriver og sier "henne" i objektsform selv da. :)

"Hun" er bare subjektsform, "henne" er bare objektsform. I det andre eksempelet mitt er "de" subjektsform, det heter "dem" i objektsform.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet det er noen dialekter de sier mellom istedenfor gjennom, men det er forskjell på skrift og tale.

Jeg snakker selvsagt om skriftspråk. Jeg både sitter på potetene og ligger i ovnen muntlig - dette er typisk for Bergen :^)

AnonymBruker
Skrevet

Vaginasmugler, faktisk!? :forvrirret:

Haha! "Å stikke sverdet i skjeden" hørtes ut som noe tatt fra en elendig, klissete sexroman. ;)

Ordet "vagina" kommer fra latin og betyr faktisk "slire", altså noe man har sverdet i. For en fallossentrisk verden!

Skrevet

De/dem-feil har vunnet tilbake førsteplassen som hovedirritasjonsmoment for meg. Sannsynligvis fordi det virker som at ALLE på jobb sliter med dette, og jeg er så lei av å høre/lese "jeg la de der" o.l.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Ordet "vagina" kommer fra latin og betyr faktisk "slire", altså noe man har sverdet i. For en fallossentrisk verden!

My mind has been blown!

Skrevet

Det verste jeg vet er de som skriver henne og hun på feil steder. F.eks "sa henne det?" eller "jeg liker hun". Jeg kjenner jeg får helt spader :gjeiper: Så er det selvsagt orddelingsfeil og og-å feil.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Jeg har forresten møtt noen østlendinger som irriterer seg over at jeg sier "der henne" når jeg f. eks. peker og viser til et sted.

Hvis noen f. eks. sier "hvor hen er det?" og så svarer man "der henne".

Bilen står der henne. Har bare hørt det på sørlandet til nå da.

Skrevet

Mine egne :sjenert: Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen.

Ellers ser jeg som regel ikke så mye på skrivefeiler ellers rundt om kring her inne. Jeg reagerer mest på skrivefeiler i aviser og i det offentlige, hos arbeidsgivere i NAV systemet for eksempel.

Her om dagen leste jeg "Vi er en Familie Barnehage

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har forresten møtt noen østlendinger som irriterer seg over at jeg sier "der henne" når jeg f. eks. peker og viser til et sted.

Hvis noen f. eks. sier "hvor hen er det?" og så svarer man "der henne".

Bilen står der henne. Har bare hørt det på sørlandet til nå da.

Vi sier det her henne på vestlandet og :)

Skrevet

Mine egne :sjenert: Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen.

Sånn er jeg også! :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...