Vofsitofsi Skrevet 2. august 2010 #461 Skrevet 2. august 2010 Samme her, hehe. Ikke bare det, jeg har også tatt meg selv i å adoptere noen av de samme feilene som irriterer meg hos andre! Orddelingsfeil, han der det skal være ham, konstantere istedet for konstatere, osv. Aaaargh! De kommer til å ta over verden... "Han" er tillatt objektsform! Så det er ingen steder det MÅ være "ham".
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2010 #462 Skrevet 2. august 2010 Perfekt replikk etter en one-night stand.
LukaFrost Skrevet 2. august 2010 #463 Skrevet 2. august 2010 "Han" er tillatt objektsform! Så det er ingen steder det MÅ være "ham". Godt å høre, for jeg har problemer med å bruke "ham". Det føles så unaturlig å bruke "ham" fordi det ordet ikke brukes i min dialekt.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2010 #464 Skrevet 2. august 2010 Spørrepronomener er hodebry for mange, hvem, hva, hvilke/n/t, hvordan, hva slags Hvem bil har du a? Grrr ... enig. Han fløy mellom vindu ... Jaha ...?
Kråkesaks Skrevet 2. august 2010 #465 Skrevet 2. august 2010 Han fløy mellom vindu ... Jaha ...? Jeg vet det er noen dialekter de sier mellom istedenfor gjennom, men det er forskjell på skrift og tale.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #466 Skrevet 2. august 2010 "Jeg blir å se tv" "Jeg blir å spise mat" ... Og "hvem bil er det?" "hvem program er det du ser?" "hvordan tv har du?" Dette er jo først og fremst talefeil som de bruker videre i skriftspråket sitt. Grammatikkfeil, orddeling og direkte feilskrevne ord er for meg ganske irriterende, men ingenting er verre enn de eksemplene ovenfor. Da kan de ikke skylde på at de er dårlige til å skrive heller
Bloody Mary Skrevet 2. august 2010 #467 Skrevet 2. august 2010 (endret) Det må være formuleringer der man bruker "henne" der det skal være "hun". "Henne sa", "Henne ville", "Henne gikk til.." Endret 2. august 2010 av Bloody Mary
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2010 #468 Skrevet 2. august 2010 Det må være formuleringer der man bruker "henne" der det skal være "hun". "Henne sa", "Henne ville", "Henne gikk til.." I samme gate, men omvendt: Jeg så hun. Jeg har snakket med de.
The Kitten Skrevet 2. august 2010 #469 Skrevet 2. august 2010 Jeg trodde det var tillatt å bruke "hun" både i objektsform og subjektsform? Skriver og sier "henne" i objektsform selv da.
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2010 #470 Skrevet 2. august 2010 Jeg trodde det var tillatt å bruke "hun" både i objektsform og subjektsform? Skriver og sier "henne" i objektsform selv da. "Hun" er bare subjektsform, "henne" er bare objektsform. I det andre eksempelet mitt er "de" subjektsform, det heter "dem" i objektsform.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2010 #471 Skrevet 2. august 2010 Jeg vet det er noen dialekter de sier mellom istedenfor gjennom, men det er forskjell på skrift og tale. Jeg snakker selvsagt om skriftspråk. Jeg både sitter på potetene og ligger i ovnen muntlig - dette er typisk for Bergen :^)
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #472 Skrevet 3. august 2010 Vaginasmugler, faktisk!? :forvrirret: Haha! "Å stikke sverdet i skjeden" hørtes ut som noe tatt fra en elendig, klissete sexroman. Ordet "vagina" kommer fra latin og betyr faktisk "slire", altså noe man har sverdet i. For en fallossentrisk verden!
Gjesten Skrevet 3. august 2010 #473 Skrevet 3. august 2010 De/dem-feil har vunnet tilbake førsteplassen som hovedirritasjonsmoment for meg. Sannsynligvis fordi det virker som at ALLE på jobb sliter med dette, og jeg er så lei av å høre/lese "jeg la de der" o.l.
Gjest Hard Ride Skrevet 3. august 2010 #474 Skrevet 3. august 2010 Ordet "vagina" kommer fra latin og betyr faktisk "slire", altså noe man har sverdet i. For en fallossentrisk verden! My mind has been blown!
NovaFlare Skrevet 3. august 2010 #476 Skrevet 3. august 2010 Det verste jeg vet er de som skriver henne og hun på feil steder. F.eks "sa henne det?" eller "jeg liker hun". Jeg kjenner jeg får helt spader :gjeiper: Så er det selvsagt orddelingsfeil og og-å feil.
Gjest Hard Ride Skrevet 3. august 2010 #477 Skrevet 3. august 2010 Jeg har forresten møtt noen østlendinger som irriterer seg over at jeg sier "der henne" når jeg f. eks. peker og viser til et sted. Hvis noen f. eks. sier "hvor hen er det?" og så svarer man "der henne". Bilen står der henne. Har bare hørt det på sørlandet til nå da.
AnneBonny Skrevet 3. august 2010 #478 Skrevet 3. august 2010 Mine egne Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen. Ellers ser jeg som regel ikke så mye på skrivefeiler ellers rundt om kring her inne. Jeg reagerer mest på skrivefeiler i aviser og i det offentlige, hos arbeidsgivere i NAV systemet for eksempel. Her om dagen leste jeg "Vi er en Familie Barnehage
Gjest Blondie65 Skrevet 3. august 2010 #479 Skrevet 3. august 2010 Jeg har forresten møtt noen østlendinger som irriterer seg over at jeg sier "der henne" når jeg f. eks. peker og viser til et sted. Hvis noen f. eks. sier "hvor hen er det?" og så svarer man "der henne". Bilen står der henne. Har bare hørt det på sørlandet til nå da. Vi sier det her henne på vestlandet og
Zuna Skrevet 3. august 2010 #480 Skrevet 3. august 2010 Mine egne Jeg vet som regel bedre, for jeg oppdager dem ofte etterpå og lurer på hvorfor jeg ikke så den og den feilen. Sånn er jeg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå