Gjest Spinell Skrevet 14. juli 2010 #401 Del Skrevet 14. juli 2010 Enig med Violently Happy. Selv om det ikke er en skrivefeil å nevne seg selv først, så viser det mangel på folkeskikk. Å si/skrive "meg og NN" er direkte feil uansett, da! De siste dagene har jeg lest mye om "å vende seg til noe" eller "å vende seg av med noe". Faktisk er det så mange som skriver det slik, at jeg måtte sjekke om det er lov. Det er det visst ikke. Det heter "å venne seg til noe" eller "å venne seg av med noe". "Venne" kommer av vane, altså å bli vant til noe. "Vende" betyr det samme som å snu. En kan "vende seg mot noe(n)", men det betyr noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. juli 2010 #402 Del Skrevet 14. juli 2010 ORDELING! Jeg er ikke ekspert i alle skrivefeil, men ordelingsfeil er noe jeg virkelig irriterer meg over. For eksempel har veldig mange bloggere denne feilen, voksne som barn. *Det heter orddeling* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. juli 2010 #403 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg vet at det ikke helt er en skirveleif men jeg blir litt sånn..meh! hver gang jeg ser folk som skriver "jeg og....", "meg og....". Jeg jeg jeg. Meg meg meg. Jeg vet at folk i dag er mer egoistiske enn før, men må det virkelig vises i språket? "Skjærte"/"bærte" er andre. "Vondere-vondest" synes jeg høres skikkelig barnslig og teit ut. Har du skrevet det uthevede ordet med hensikt for å se om noen ville bemerke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 15. juli 2010 #404 Del Skrevet 15. juli 2010 På NrkSuper har de greid å skrive "hvilken veske er det i glasset". Det er altså snakk om at de har helt en væske i glasset og så puttet et egg oppi for å se effekten, og så skal man gjette om de har puttet oppi Farris eller eddik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #405 Del Skrevet 17. juli 2010 Feil bøyning av å gidde har jeg sett flere ganger, nå senest i bryllupsforumet, "... da hadde jeg faktisk ikke gadda å gifte meg..." Det heter å gidde-gadd-har giddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie19 Skrevet 19. juli 2010 #406 Del Skrevet 19. juli 2010 - Å skrive sykkla i staden for sykla. "I dag sykkla eg på butikken". Taklar ikkje den feilen. - At nokon finn det naturleg å tru at ALT har ar-ending på nynorsk. GratulerAR med dagen er eit fint døme. - Netopp. - Kjekkt. - Orddelingsfeil, men det ser eg overalt, så ignorerar det eigentleg. - Viss, visst og vist. Åh. Tydeleg vanskeleg det der. Kjem ikkje på fleire i farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 19. juli 2010 #407 Del Skrevet 19. juli 2010 Irriterer meg mest når folk ikke bruker stor forbokstav ved en ny setning, navn eller byer/land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. juli 2010 #408 Del Skrevet 20. juli 2010 En språkblomst i lokalavisen i dag: En leser, som ringer på veiene av noen andre, forteller ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 20. juli 2010 #409 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Jeg synes det ser litt merkelig ut når folk har mellomrom både før og etter skilletegn, sånn: blablabla , blablablablablablablablablablablablablablablablablabla . Det er dog ikke en språkfeil, men det skjærer meg i øyet. Eller når lokalavisen her om dagen konsekvent snakket om "kjeledyr" i en artikkel, eller noe som ser ut til å bre om seg, nemlig at man forvirrer bruken av ligge og legge; "Jeg har lagt i senga hele kvelden". Endret 20. juli 2010 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. juli 2010 #410 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Et kompliment, det heter en kompliment. Jeg syntes det er ..., dette er feil. Syntes er preteritum. Jeg synes eller syns det er ... heter det. Endret 22. juli 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lmsk Skrevet 22. juli 2010 #411 Del Skrevet 22. juli 2010 Når folk skriver hvisste i stedet for visste, og hvert/vært ja.. Ooog, når folk skriver I med liten i på engelsk.. orddelings feil er også irriterende, kan jo hende jeg skriver noen selv, men ord som beste far(bestefar) er jo litt morsomt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lmsk Skrevet 22. juli 2010 #412 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg glemte en, når de skriver fjord i stedet for fjor.. og en til, kansje i stedet for kanskje.. eller kjeden, i stedet for skjeden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #413 Del Skrevet 22. juli 2010 Når folk skriver hvisste i stedet for visste, og hvert/vært ja.. Ooog, når folk skriver I med liten i på engelsk.. orddelings feil er også irriterende, kan jo hende jeg skriver noen selv, men ord som beste far(bestefar) er jo litt morsomt.. Det heter orddelingsfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #414 Del Skrevet 22. juli 2010 Det heter orddelingsfeil. Den typen skrivefeil heter faktisk særskriving Orddelingsfeil er å dele ordet på feil plass når man må skrive det over flere linjer, slik som: best- efar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #415 Del Skrevet 22. juli 2010 Den typen skrivefeil heter faktisk særskriving Orddelingsfeil er å dele ordet på feil plass når man må skrive det over flere linjer, slik som: best- efar Du burde kanskje quote Lmsk i stedet, det er han/hun som skrev definisjonen av orddelingsfeil feil, jeg rettet bare på at det heter "orddelingsfeil", ikke "orddelings feil". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 22. juli 2010 #416 Del Skrevet 22. juli 2010 Den typen skrivefeil heter faktisk særskriving Orddelingsfeil er å dele ordet på feil plass når man må skrive det over flere linjer, slik som: best- efar Hvis vi skal være så pirkete (og det skal vi vel i denne tråden), så er egentlig særskriving ordene som skrives hver for seg "særskrivning det å skrive to el. flere ord for seg når de også kunne skrives sammen (f.eks. i dag kontra idag) " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 22. juli 2010 #417 Del Skrevet 22. juli 2010 Hvis vi skal være så pirkete (og det skal vi vel i denne tråden), så er egentlig særskriving ordene som skrives hver for seg "særskrivning det å skrive to el. flere ord for seg når de også kunne skrives sammen (f.eks. i dag kontra idag) " Dette var forvirrende, hva er det da å skrive "beste far" i stedet for "bestefar"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. juli 2010 #418 Del Skrevet 22. juli 2010 Dette var forvirrende, hva er det da å skrive "beste far" i stedet for "bestefar"? Særskriving. Orddeling er å dele et ord i to, f.eks ved linjeslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. juli 2010 #419 Del Skrevet 22. juli 2010 Det er en overskrift på et forum her: Blonde brudeslør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 22. juli 2010 #420 Del Skrevet 22. juli 2010 Særskriving. Orddeling er å dele et ord i to, f.eks ved linjeslutt. Men det er jo ikke det "Gjesten" skriver? "Hvis vi skal være så pirkete og det skal vi vel i denne tråden), så er egentlig særskriving ordene som skrives hver for seg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå