Gjesten Skrevet 30. januar 2012 #3881 Skrevet 30. januar 2012 (endret) For øvrig (med mindre du skriver på riksmål) Mener ikke å være frekk, ville bare fortsette opplysningen. Kanskje finner noen noe å sette fingeren på i mitt innlegg, da har vi det gående. Jeg fant! Du har ikke punktum etter første setning. Er det en godtatt internettregel at man ikke trenger punktum når man bruker smiley? Merket at jeg ikke ville ha punktum jeg heller Endret 30. januar 2012 av Gjesten
Pingting Skrevet 30. januar 2012 #3882 Skrevet 30. januar 2012 Jeg misliker sterkt når noen bruker flere punktumer mellom setninger eller noen få ord etterfulgt av flere punktumer: "Ja, jeg syns det var kjempeflott gjort av deg... Jeg skal gjøre det samme nå på torsdag faktisk.... håper det går bra..... gleder meg masse..." Ja, den misliker jeg og. Mest fordi jeg ikke for hele mitt liv klarer å lese det som normale setninger, hjernen min oppfatter det automatisk som tvil eller nærmest ironisk. En bekjent skrev "Gratulerer med dagen.........." i en SMS til meg sist jeg hadde bursdag. Selv om jeg ikke var i tvil om hva vedkommende mente, så så det liksom ikke ut som en veldig oppriktig lykkeønskning. Samme med "så fin brudekjole du hadde......." som jeg har sett på Facebook. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2012 #3883 Skrevet 30. januar 2012 For øvrig (med mindre du skriver på riksmål) Mener ikke å være frekk, ville bare fortsette opplysningen. Kanskje finner noen noe å sette fingeren på i mitt innlegg, da har vi det gående. Forøvrig gir ikke røde linjer i Firefox' ordlisten. Hm ...
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2012 #3884 Skrevet 30. januar 2012 Ja, den misliker jeg og. Mest fordi jeg ikke for hele mitt liv klarer å lese det som normale setninger, hjernen min oppfatter det automatisk som tvil eller nærmest ironisk. En bekjent skrev "Gratulerer med dagen.........." i en SMS til meg sist jeg hadde bursdag. Selv om jeg ikke var i tvil om hva vedkommende mente, så så det liksom ikke ut som en veldig oppriktig lykkeønskning. Samme med "så fin brudekjole du hadde......." som jeg har sett på Facebook. Tro hva de egentlig mener med alle disse punktumene? Blir det ekstra markert at setningen er slutt? Hvis jeg ønsker å markere meg,,,, bør jeg da!!! overdrive??? alle tegn? Og sleng...e dem hv!or som helst+?!??...,,,?
Pingting Skrevet 30. januar 2012 #3885 Skrevet 30. januar 2012 Hvis jeg ønsker å markere meg,,,, bør jeg da!!! overdrive??? alle tegn? Og sleng...e dem hv!or som helst+?!??...,,,? SLUTT, DET GJØR VONDT I HJERNEN! 1
Gjest Borghild Skrevet 31. januar 2012 #3886 Skrevet 31. januar 2012 Jeg hater at folk skriver skjøre, skjylling, skjøtt, skjelke osv. En annen jævla stygg skrivefeil som min psykopatiske eks hadde var å skrive tilbake i to ord. Til bake. Arrrrrgh! Hater også orddelingsfeil. Sommer fugl, bønne spire, jul aften, katte mat osv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #3887 Skrevet 31. januar 2012 Hater også orddelingsfeil. Sommer fugl, bønne spire, jul aften, katte mat osv. Jeg er enig, bortsett fra at det kalles særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil. 3
Gjest Herr Drue Skrevet 31. januar 2012 #3888 Skrevet 31. januar 2012 Jeg er enig, bortsett fra at det kalles særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil. Taper.
HedvigR Skrevet 31. januar 2012 #3889 Skrevet 31. januar 2012 Taper. Det er jo helt riktig. Må være lov å opplyse om sånt i språkdelen av forumet, er jo sånn vi lærer. Jeg har lært masse her, blant annet det om særskriving. 3
Gjest Spinell Skrevet 31. januar 2012 #3890 Skrevet 31. januar 2012 Jeg hater at folk skriver skjøre, skjylling, skjøtt, skjelke osv. Jeg tror mange unge nesten ikke hører forskjell mellom kj- og s(k)j-lydene lenger. Eventuelt har de hørt feilbruk av sj-lyden så mye at de rett og slett ikke vet at det egentlig skal være kj-lyd i enkelte ord. Et eksempel jeg har sett utrolig mye i det siste er fjortiser som både skriver og sier at de er forskjølet.
Gjest Borghild Skrevet 31. januar 2012 #3891 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Ja, det har jeg også sett. Irriterende. Har også sett det motsatte, at de skriver kj der det skal være skj. Kjørt i stedet for skjørt og det blir jo noe helt annet. Også har jeg sett noen skrive irriterendes. Hvor kommer den s-en fra? Og deiligt, roligt, herligt osv. Syns nesten det virker som det er "mote" blant unge å skrive mest mulig feil. Var ikke så mye av det når jeg var tenåring på midten av 90-tallet. Rart om så mange fler har dysleksi/skrivevansker nå enn da. Var jo fokus på dysleksi/skrivevansker da også. Endret 31. januar 2012 av Borghild 2
Gjesten Skrevet 31. januar 2012 #3892 Skrevet 31. januar 2012 Taper. Dette har vi vært over før, Herr Drue. Skal du bli irritert hver gang noen påpeker at det heter særskriving? 1
Gjest Herr Drue Skrevet 31. januar 2012 #3893 Skrevet 31. januar 2012 Dette har vi vært over før, Herr Drue. Skal du bli irritert hver gang noen påpeker at det heter særskriving? Ja
Gjesten Skrevet 31. januar 2012 #3894 Skrevet 31. januar 2012 Ja Hvorfor det? Hva er det som irriterer deg ved det? Orddeling er deling av ord med bindestrek. Altså er følgende orddelingsfeil: Kake-spade Kakesp- ade Særskrivingsfeil er å skille ord som skal være sammensatte: Kake spade Det er altså en klar forskjell og bruken av ordet orddelingsfeil når man mener særskrivingsfeil er direkte galt. Hvorfor synes du da det er så irriterende at vi påpeker det her inne? Ville du bli irritert hvis noen rettet på andres bruk av ovenfor/overfor også? 2
Gjest Herr Drue Skrevet 31. januar 2012 #3895 Skrevet 31. januar 2012 Jeg har sagt det før: Folk som griner over særskrivingsfeil, er som regel folk uten peiling, som har som hobby å syte over andres skrivefeil. Vi vet at det ikke heter "ananas biter". Jesus - kom over det. Det er selvsagt. Beviset på at "orddelingsmafiaen" driver sport i selve rettingen, er at de nå henger seg opp i at det heter særskriving istedenfor orddeling. En slags kvalm selvreflekterende intern splid innad i en gjeng folk som er stolte av at de retter på noe som egentlig er grunnleggende og selvsagt blant de fleste med litt språkkunnskap. 2
Gjesten Skrevet 31. januar 2012 #3896 Skrevet 31. januar 2012 Jeg har sagt det før: Folk som griner over særskrivingsfeil, er som regel folk uten peiling, som har som hobby å syte over andres skrivefeil. Vi vet at det ikke heter "ananas biter". Jesus - kom over det. Det er selvsagt. Beviset på at "orddelingsmafiaen" driver sport i selve rettingen, er at de nå henger seg opp i at det heter særskriving istedenfor orddeling. En slags kvalm selvreflekterende intern splid innad i en gjeng folk som er stolte av at de retter på noe som egentlig er grunnleggende og selvsagt blant de fleste med litt språkkunnskap. Jeg skjønner ikke hvor du tar dette fra i det hele tatt. Det er ikke mye du trenger å lese for å skjønne at svært mange ikke har peiling på hvilke ord som skal skrives sammen og hvilke som skal deles opp. Jeg er enig i at det er grunnleggende, men mange sliter med det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er galt å bruke rett begrep, og det har du ennå ikke maktet (eller kanskje ikke engang forsøkt) å forklare meg. Hvorfor plager det deg at vi påpeket at det heter særskivingfeil, ikke orddelingsfeil? 3
Gjest Herr Drue Skrevet 31. januar 2012 #3897 Skrevet 31. januar 2012 Jeg skjønner ikke hvor du tar dette fra i det hele tatt. Det er ikke mye du trenger å lese for å skjønne at svært mange ikke har peiling på hvilke ord som skal skrives sammen og hvilke som skal deles opp. Jeg er enig i at det er grunnleggende, men mange sliter med det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er galt å bruke rett begrep, og det har du ennå ikke maktet (eller kanskje ikke engang forsøkt) å forklare meg. Hvorfor plager det deg at vi påpeket at det heter særskivingfeil, ikke orddelingsfeil? Det er stoltheten over å rette som er kvalmende. Den er så jævli tydelig hos orddelingsmafiaen. Det er trendy, og derfor irriterer det meg. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #3898 Skrevet 31. januar 2012 Det er stoltheten over å rette som er kvalmende. Den er så jævli tydelig hos orddelingsmafiaen. Det er trendy, og derfor irriterer det meg. Jeg elsker deg, mister.
Gjest Borghild Skrevet 31. januar 2012 #3899 Skrevet 31. januar 2012 Hahaha,så mye oppstyr jeg lagde ved å skrive orddelingsfeil i stedet for særskrivningsfeil. Trodde de to var det samme jeg,men der tok jeg feil gitt. Rart egentlig for det å skrive jul aften er også å dele ord. De deler jo et ord i to. Overdreven bruk av bindestrek er også noe jeg misliker. Ei jeg kjenner skriver jule-aften og dess-verre. Og har bindestrek i alle andre ord som bussjåfør f.eks. Er vel lov å skrive buss-sjåfør, men gud så dumt det ser ut. Reke-salat seg også dumt ut. *Liker ikke bindestrek*
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #3900 Skrevet 31. januar 2012 Det er stoltheten over å rette som er kvalmende. Den er så jævli tydelig hos orddelingsmafiaen. Det er trendy, og derfor irriterer det meg. Word! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå