bobbi Skrevet 6. januar 2012 #3781 Del Skrevet 6. januar 2012 Kjenner jeg er så lei av koz og klemz. Når skal den trenden gå over igjen egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cena Skrevet 6. januar 2012 #3782 Del Skrevet 6. januar 2012 Skrivefeilen "Nokk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 6. januar 2012 #3783 Del Skrevet 6. januar 2012 Hva er det for slags uvane folk har lagt seg til? Jeg ser rett som det er (for eksempel) "jeg satt meg ned...", "jeg satt på en dvd..." Får tro det gikk bra med den dvd-en, da Det er nok pga dialekt. Jeg ville sagt nettopp det på trøndersk, så man skriver kanskje litt for raskt "rett ut". Flere ganger jeg må tenke meg skikkelig om hvordan enkelte ting skal skrives rett på bokmål, da jeg ytterst sjelden skriver bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 7. januar 2012 #3784 Del Skrevet 7. januar 2012 Hva er det for slags uvane folk har lagt seg til? Jeg ser rett som det er (for eksempel) "jeg satt meg ned...", "jeg satt på en dvd..." Får tro det gikk bra med den dvd-en, da Jeg har alltid sagt dette, så nå lurer jeg på hva det egentlig heter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #3785 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg har alltid sagt dette, så nå lurer jeg på hva det egentlig heter Det skal jeg fortelle deg . å sette-setter-satte-(har)satt, transitivt verb å sitte-sitter-satt-(har)sittet, intransivt verb Endret 7. januar 2012 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnitaB Skrevet 7. januar 2012 #3786 Del Skrevet 7. januar 2012 Nå skal ikke jeg skryte på meg fantastisk rettskrivning, for det har jeg ikke, men det som VIRKELIG irriterer meg er når man ser gramatiske feil på TV. Jeg så et barneprogram her for en stund tilbake, og de snakket om "buksen" og "jenten" og "visen". Så vidt meg bekjent så er disse ordene hunkjønnsord og ikke hankjønn? Lærer vi virkelig barna dårlig norsk fordi det høres "finere" ut? Nei, vet du hva. Jeg har en kjærlighet for det norske språk jeg, og jeg er faktisk nokså stolt av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. januar 2012 #3787 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Nå skal ikke jeg skryte på meg fantastisk rettskrivning, for det har jeg ikke, men det som VIRKELIG irriterer meg er når man ser gramatiske feil på TV. Jeg så et barneprogram her for en stund tilbake, og de snakket om "buksen" og "jenten" og "visen". Så vidt meg bekjent så er disse ordene hunkjønnsord og ikke hankjønn? Lærer vi virkelig barna dårlig norsk fordi det høres "finere" ut? Nei, vet du hva. Jeg har en kjærlighet for det norske språk jeg, og jeg er faktisk nokså stolt av det. Man trenger da ikke være perfekt selv for å kunne påpeke feil. Ihvertfall ikke så lenge man er bevisst på egne feil og prøver å unngå dem og å lære noe Stemmer at de ordene er hunkjønn ja, og det er ikke lov å skrive det sånn såvidt jeg husker. Men bl.a. i Bergensområdet har jo hunkjønn forsvunnet ut av dialekten, og de sier "jenten" og denslags. Jeg får litt kløe av det. edit: sjekka ordboka. Tror du steike meg ikke at både "jenta" og "jenten" er lov!? Endret 7. januar 2012 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 7. januar 2012 #3788 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Stemmer at de ordene er hunkjønn ja, og det er ikke lov å skrive det sånn såvidt jeg husker. Men bl.a. i Bergensområdet har jo hunkjønn forsvunnet ut av dialekten, og de sier "jenten" og denslags. Jeg får litt kløe av det. edit: sjekka ordboka. Tror du steike meg ikke at både "jenta" og "jenten" er lov!? Skulle rette på deg der. Det er lov, ja. Hunkjønnsord kan skrives bøyes både som hankjønn og hunkjønn. Det viktige er å være konsekvent, synes jeg. Leser jeg en tekst der det skrives "jenten" og "buksa", så får jeg litt krasj i hodet mitt. Endret 7. januar 2012 av Litia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnitaB Skrevet 7. januar 2012 #3789 Del Skrevet 7. januar 2012 Man trenger da ikke være perfekt selv for å kunne påpeke feil. Ihvertfall ikke så lenge man er bevisst på egne feil og prøver å unngå dem og å lære noe Stemmer at de ordene er hunkjønn ja, og det er ikke lov å skrive det sånn såvidt jeg husker. Men bl.a. i Bergensområdet har jo hunkjønn forsvunnet ut av dialekten, og de sier "jenten" og denslags. Jeg får litt kløe av det. edit: sjekka ordboka. Tror du steike meg ikke at både "jenta" og "jenten" er lov!? Hei, takk for tilbakemelding! Jeg har nettopp sjekket litt selv og jeg ser at man kan faktisk bøye alle hunkjønnsord som hankjønnsord. I stand corrected! Jeg får gå og synge litt på visen min om buksen min jeg da ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. januar 2012 #3790 Del Skrevet 7. januar 2012 Skulle rette på deg der. Det er lov, ja. Hunkjønnsord kan skrives bøyes både som hankjønn og hunkjønn. Det viktige er å være konsekvent, synes jeg. Leser jeg en tekst der det skrives "jenten" og "skola", så får jeg litt krasj i hodet mitt. Når jeg tenker meg om så reagerer jeg jo ikke så veldig på andre hunkjønnsord som bøyes som hankjønn. Ville ikke tenkt to ganger over "lampen", for eksempel. Så det var visst en selektiv irritasjon, det her. Men "skola" er ikke lov, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 7. januar 2012 #3791 Del Skrevet 7. januar 2012 Men "skola" er ikke lov, vel? Jeg endret det jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 7. januar 2012 #3792 Del Skrevet 7. januar 2012 Det skal jeg fortelle deg . å sette-setter-satte-(har)satt, transitivt verb å sitte-sitter-satt-(har)sittet, intransivt verb Takk! Så spørs det bare om jeg klarer å huske det, da. Gammel vane er vond å vende, vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #3793 Del Skrevet 7. januar 2012 Takk! Så spørs det bare om jeg klarer å huske det, da. Gammel vane er vond å vende, vet du Har du hørt denne vrien? Gammel dame er vond å vende . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 7. januar 2012 #3794 Del Skrevet 7. januar 2012 Har du hørt denne vrien? Gammel dame er vond å vende . Nei, den var ny for meg. Helt usant er det vel heller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2012 #3795 Del Skrevet 7. januar 2012 Nei, den var ny for meg. Helt usant er det vel heller ikke Det har noe for seg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 7. januar 2012 #3796 Del Skrevet 7. januar 2012 "legimitasjon" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobbi Skrevet 7. januar 2012 #3797 Del Skrevet 7. januar 2012 Setvikat, som altså skal bety sertifikat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 7. januar 2012 #3798 Del Skrevet 7. januar 2012 Resturang At det kanskje burde vært tillatt er en annen sak.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #3799 Del Skrevet 7. januar 2012 Har du hørt denne vrien? Gammel dame er vond å vende . Helt usedvanlig sant. Og det er dessuten svært uvanlig å se et sånt lite snev av selvinnsikt fra deg, Belladonna. Men kudos. Det skal du virkelig ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 7. januar 2012 #3800 Del Skrevet 7. januar 2012 kanjke eller kankje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå