Gjest Eurodice Skrevet 16. august 2011 #3501 Del Skrevet 16. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Les reglene. Dialekt skal ikke brukes på KG. Uansett hvordan du uttaler disse ordene, skrives det rumpe og dum. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 16. august 2011 #3502 Del Skrevet 16. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Jaha? "Dom" kan riktignok være dialekt for "dem", men regner med at de aller fleste uttaler rumpe som rompe og dum som dom. Jeg kan ikke skrive "jæi ræiner me att di..." og skylde på at det er dialekten min, liksom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 17. august 2011 #3503 Del Skrevet 17. august 2011 Åsså ære fårtsatt bare to skriftspråk i Nårge. Sku alle skrivd såm dialekta si, vi'de blitt slitsåmt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 17. august 2011 #3504 Del Skrevet 17. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Dialekt er ikke et skriftspråk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 17. august 2011 #3505 Del Skrevet 17. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Absolutt ikke. Alle uttaler det "dom" og "rompe", men det skal ikke skrives sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. august 2011 #3506 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) "Finn en parfyme som komplimenterer den naturlige kroppslukten din" Denne feilskrivingen har jeg sett en del ganger. Det som er ment, er å komplettere, utfylle eller forsterke noe. Å komplimentere betyr å gi komplimenter, det er noe helt annet. Endret 17. august 2011 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 17. august 2011 #3507 Del Skrevet 17. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Og det er ikke korrekt å skrive dialekt, men mindre dialekten er helt nær nynorsk eller bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 17. august 2011 #3508 Del Skrevet 17. august 2011 herregud, det e jo dialekt då Dialekt er noe som snakkes. Ikke noe som skrives. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #3509 Del Skrevet 17. august 2011 De værste feilene jeg ser, er når folk blander om det skal være "kj" eller "skj". Og når de skriver "adlri" med "g" på slutten. Har de ikke lært at det aldri skal være "g" i slutten av ordet "aldri". Var sikkert det første læreren vår lærte oss på skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 17. august 2011 #3510 Del Skrevet 17. august 2011 Har igjen begynt å irritere meg grønn over hvor mange mennesker som ikke kan forskjellen på da og når Den gang da Hver gang når Ellers kan man jo alltids riste oppgitt på hodet over og/å, særskrivingsfeil, et/ett, bruken av hva/hvem/hvilken... The list goes on and on... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattsvermer Skrevet 18. august 2011 #3511 Del Skrevet 18. august 2011 I det siste har jeg sett flere og flere skrive "en hanne" om han-hunder. Trodde "Hanne" var et navn, jeg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3512 Del Skrevet 18. august 2011 De værste feilene jeg ser, er når folk blander om det skal være "kj" eller "skj". Og når de skriver "adlri" med "g" på slutten. Har de ikke lært at det aldri skal være "g" i slutten av ordet "aldri". Var sikkert det første læreren vår lærte oss på skolen. Beklager at jeg retter, men det er tross alt en tråd om skrivefeil. Det heter "verste". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3513 Del Skrevet 18. august 2011 Dems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. august 2011 #3514 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Jeg liker "dems", til tross for at det er feil. Hadde jeg hatt det i dialekten min, ville jeg helt sikkert brukt det av og til i uformelle sammenhenger som f.eks. KG. Det er jo litt håpløst at bokmål ikke skiller mellom "deres" som i "tilhørende dere jeg snakker til nå", og "deres" som i "tilhørende dem som jeg snakker om nå". For "huset deres" kan jo både referere til huset til dem man snakker til, og huset til dem man snakker om. Endret 18. august 2011 av Ludovie 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #3515 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg liker "dems", til tross for at det er feil. Hadde jeg hatt det i dialekten min, ville jeg helt sikkert brukt det av og til i uformelle sammenhenger som f.eks. KG. Det er jo litt håpløst at bokmål ikke skiller mellom "deres" som i "tilhørende dere jeg snakker til nå", og "deres" som i "tilhørende dem som jeg snakker om nå". For "huset deres" kan jo både referere til huset til dem man snakker til, og huset til dem man snakker om. Jeg synes også det er håpløst at bokmål ikke skiller mellom deres og deres. Men "dems" irriterer meg allikevel. (Kanskje fordi jeg er vestlending og "aldri" hører dialektene som sier "dems", "døms", "demmes" etc.) Jeg bor i Danmark og "deres" voldte meg en del problemer i begynnelsen, før jeg lærte meg deres/jeres. "Er det deres (dykkar) ett-eller-annet?" "..Deres? Øhm, hvem?" "Deres!" "Naaj.. Men det er våres!" Bare en liten digresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. august 2011 #3516 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg synes også det er håpløst at bokmål ikke skiller mellom deres og deres. Men "dems" irriterer meg allikevel. (Kanskje fordi jeg er vestlending og "aldri" hører dialektene som sier "dems", "døms", "demmes" etc.) Jeg bor i Danmark og "deres" voldte meg en del problemer i begynnelsen, før jeg lærte meg deres/jeres. "Er det deres (dykkar) ett-eller-annet?" "..Deres? Øhm, hvem?" "Deres!" "Naaj.. Men det er våres!" Bare en liten digresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #3517 Del Skrevet 19. august 2011 "hannes oppdrag". Da var det ikke snakk om Hanne, men hans oppdrag... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 21. august 2011 #3518 Del Skrevet 21. august 2011 "is til desær" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 6. september 2011 #3519 Del Skrevet 6. september 2011 "hva har sjedd med horoskopsiden på kg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 7. september 2011 #3520 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg siterer fra en annen tråd her: "hun har jo kun klyppet håret fordi " Sitat slutt. Klyppet! Er det mulig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå