Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

herregud, det e jo dialekt då :P

Les reglene. Dialekt skal ikke brukes på KG. Uansett hvordan du uttaler disse ordene, skrives det rumpe og dum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaha? "Dom" kan riktignok være dialekt for "dem", men regner med at de aller fleste uttaler rumpe som rompe og dum som dom. Jeg kan ikke skrive "jæi ræiner me att di..." og skylde på at det er dialekten min, liksom :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså ære fårtsatt bare to skriftspråk i Nårge. Sku alle skrivd såm dialekta si, vi'de blitt slitsåmt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Alle uttaler det "dom" og "rompe", men det skal ikke skrives sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Finn en parfyme som komplimenterer den naturlige kroppslukten din"

Denne feilskrivingen har jeg sett en del ganger. Det som er ment, er å komplettere, utfylle eller forsterke noe. Å komplimentere betyr å gi komplimenter, det er noe helt annet.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er ikke korrekt å skrive dialekt, men mindre dialekten er helt nær nynorsk eller bokmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De værste feilene jeg ser, er når folk blander om det skal være "kj" eller "skj".

Og når de skriver "adlri" med "g" på slutten. Har de ikke lært at det aldri skal være "g" i slutten av ordet "aldri". Var sikkert det første læreren vår lærte oss på skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igjen begynt å irritere meg grønn over hvor mange mennesker som ikke kan forskjellen på da og når :kjefte:

Den gang da

Hver gang når

Ellers kan man jo alltids riste oppgitt på hodet over og/å, særskrivingsfeil, et/ett, bruken av hva/hvem/hvilken... The list goes on and on... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg sett flere og flere skrive "en hanne" om han-hunder. Trodde "Hanne" var et navn, jeg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De værste feilene jeg ser, er når folk blander om det skal være "kj" eller "skj".

Og når de skriver "adlri" med "g" på slutten. Har de ikke lært at det aldri skal være "g" i slutten av ordet "aldri". Var sikkert det første læreren vår lærte oss på skolen.

Beklager at jeg retter, men det er tross alt en tråd om skrivefeil. :sjenert: Det heter "verste".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Jeg liker "dems", til tross for at det er feil. :) Hadde jeg hatt det i dialekten min, ville jeg helt sikkert brukt det av og til i uformelle sammenhenger som f.eks. KG. Det er jo litt håpløst at bokmål ikke skiller mellom "deres" som i "tilhørende dere jeg snakker til nå", og "deres" som i "tilhørende dem som jeg snakker om nå". For "huset deres" kan jo både referere til huset til dem man snakker til, og huset til dem man snakker om. :)

Endret av Ludovie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker "dems", til tross for at det er feil. :) Hadde jeg hatt det i dialekten min, ville jeg helt sikkert brukt det av og til i uformelle sammenhenger som f.eks. KG. Det er jo litt håpløst at bokmål ikke skiller mellom "deres" som i "tilhørende dere jeg snakker til nå", og "deres" som i "tilhørende dem som jeg snakker om nå". For "huset deres" kan jo både referere til huset til dem man snakker til, og huset til dem man snakker om. :)

Jeg synes også det er håpløst at bokmål ikke skiller mellom deres og deres. Men "dems" irriterer meg allikevel. (Kanskje fordi jeg er vestlending og "aldri" hører dialektene som sier "dems", "døms", "demmes" etc.)

Jeg bor i Danmark og "deres" voldte meg en del problemer i begynnelsen, før jeg lærte meg deres/jeres. "Er det deres (dykkar) ett-eller-annet?" "..Deres? Øhm, hvem?" "Deres!" "Naaj.. Men det er våres!" Bare en liten digresjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg synes også det er håpløst at bokmål ikke skiller mellom deres og deres. Men "dems" irriterer meg allikevel. (Kanskje fordi jeg er vestlending og "aldri" hører dialektene som sier "dems", "døms", "demmes" etc.)

Jeg bor i Danmark og "deres" voldte meg en del problemer i begynnelsen, før jeg lærte meg deres/jeres. "Er det deres (dykkar) ett-eller-annet?" "..Deres? Øhm, hvem?" "Deres!" "Naaj.. Men det er våres!" Bare en liten digresjon. :)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• 3 uker senere...

Jeg siterer fra en annen tråd her:

"hun har jo kun klyppet håret fordi "

Sitat slutt.

Klyppet! Er det mulig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...