AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #3321 Skrevet 29. juni 2011 Det er under tvil jeg våger å skrive her, men noe som irriterer meg skikkelig for tida er at mange bruker "ett" i steden for "et". Kommer ikke på noen eksempler akkurat nå, men det kan bli ganske komiske og tåpelige setninger ut av det, og jeg skjønner ikke at ikke folk ser selv at det er feil!?
Gjesten Skrevet 30. juni 2011 #3322 Skrevet 30. juni 2011 "Aller bekker små har nå blitt til en stor bekk" Jeg skjønner jo hva hun mener, men det heter vel "mange bekker små gjør en stor å", gjør det ikke?
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2011 #3323 Skrevet 30. juni 2011 "Aller bekker små har nå blitt til en stor bekk" Jeg skjønner jo hva hun mener, men det heter vel "mange bekker små gjør en stor å", gjør det ikke? Det stemmer det.
Gjest henriett3 Skrevet 30. juni 2011 #3324 Skrevet 30. juni 2011 Jeg blir så irritert over at folk sier "overigår" istedet for "forigår"
Periwinkle Skrevet 30. juni 2011 #3325 Skrevet 30. juni 2011 Ovenfor/overfor irriterer meg grenseløst! De som skriver att (ikke at) det er ikke sååå vanskelig å få riktig. interesang, intresang, intrisert (og andre varianter) Selvsagt også orddelingsfeil.
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2011 #3326 Skrevet 30. juni 2011 Jeg blir så irritert over at folk sier "overigår" istedet for "forigår" Du sier det ikke riktig, du heller. Det heter "i forgårs".
Gjest Blubberella Skrevet 30. juni 2011 #3327 Skrevet 30. juni 2011 Denne var ny for meg: På seg sjølv kjenner ein ingen andre.
Gjest Delphina Skrevet 30. juni 2011 #3328 Skrevet 30. juni 2011 Denne var ny for meg: På seg sjølv kjenner ein ingen andre. Og her trodde jeg det var "På seg selv kjenner man andre"..
Gjest Smørbukk Skrevet 30. juni 2011 #3329 Skrevet 30. juni 2011 Jeg sitter og skriver jobbsøknader så det ryker av tastaturet, begynner å bli skikkelig lei av å bruke masse tid på å søke uten å få noen svar. Til poenget, jeg er skikkelig nazi på at spørreord orker jeg ikke skrivefeil på (eks VA istedenfor HVA, VORFOR istedenfor HVORFOR osv). Da jeg leste over søknaden min før jeg sendte den inn hadde jeg greid å skrive VORDAN!! Ja, det er fort gjort, men uansett skal virkelig ikke det skje.. Huff..
Gjest Ludovie Skrevet 30. juni 2011 #3330 Skrevet 30. juni 2011 Denne var ny for meg: På seg sjølv kjenner ein ingen andre. Denne tror jeg er gjort med vilje. For jeg regner med at den som skrev det er uenig i budskapet i det opprinnelige ordtaket, og dermed laget sin egen vri som stemmer mer med hans/hennes egen oppfatning .
Gjest henriett3 Skrevet 30. juni 2011 #3331 Skrevet 30. juni 2011 Du sier det ikke riktig, du heller. Det heter "i forgårs". Tror det er dialekten som avgjør om man sier "forigår" eller "i forigårs". Samme med venninne og venninde. Skjønner?
Gjest Blubberella Skrevet 30. juni 2011 #3332 Skrevet 30. juni 2011 Denne tror jeg er gjort med vilje. For jeg regner med at den som skrev det er uenig i budskapet i det opprinnelige ordtaket, og dermed laget sin egen vri som stemmer mer med hans/hennes egen oppfatning . Det kan sikkert hende, men jeg synes ikke omskrivingen gjorde argumentet til vedkommende stort bedre
nattsvermer Skrevet 30. juni 2011 #3333 Skrevet 30. juni 2011 Så nettopp et innlegg hvor det ble gitt beskjed om å slå opp noe i "ord boken". Kanskje greit å gjøre dette selv og 2
Gjest henriett3 Skrevet 30. juni 2011 #3334 Skrevet 30. juni 2011 Så nettopp et innlegg hvor det ble gitt beskjed om å slå opp noe i "ord boken". Kanskje greit å gjøre dette selv og
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #3336 Skrevet 30. juni 2011 Tror det er dialekten som avgjør om man sier "forigår" eller "i forigårs". Samme med venninne og venninde. Skjønner? Det gjør det ikke mindre feil å skrive "forigår". 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #3337 Skrevet 30. juni 2011 Det gjør det ikke mindre feil å skrive "forigår". Hun skrev at hun irriterer seg over folk som sier "overigår". Om man sier forigår, forgårs, dagen før i går etc., avhenger av dialekt (som hun også påpeiket). 1
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2011 #3338 Skrevet 30. juni 2011 Hun skrev at hun irriterer seg over folk som sier "overigår". Om man sier forigår, forgårs, dagen før i går etc., avhenger av dialekt (som hun også påpeiket). Det er mulig jeg misforstod innlegget, men jeg ser ikke logikken i å irritere seg over at noen sier "overigår" når hun selv sier "forigår". Ingen av delene er riktig. 3
Litia Skrevet 30. juni 2011 #3339 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Det er mulig jeg misforstod innlegget, men jeg ser ikke logikken i å irritere seg over at noen sier "overigår" når hun selv sier "forigår". Ingen av delene er riktig. Alt er da ikke logisk, Bella. "Forigår" er uansett mye nærmere "forigårs" enn det "overigår" er. "Overigår" gir meg følelsen av barn som nettopp har lært om "overimorgen", men ikke "forigårs"... Ja, det irriterer meg også, selv om det kanskje ikke er så logisk. Endret 30. juni 2011 av Litia
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #3340 Skrevet 30. juni 2011 Det er mulig jeg misforstod innlegget, men jeg ser ikke logikken i å irritere seg over at noen sier "overigår" når hun selv sier "forigår". Ingen av delene er riktig. I norsk talemål er det veldig vanskelig å si hva som er rett og galt - vi snakker dialekter. Det er mange som sier "forigår", mens "overigår" høres ut som en blandig mellom forgårs og overmorgen, og gir like lite mening som "overfjor". 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå