Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Wow, da har jeg lært noe nytt i dag også! ;)

Jeg har nemlig alltid sagt et kompliment og komplimentet (komplimanget). En kompliment og komplimenten høres helt feil ut i mine ører! Hehe!

Ein kompliment (komplimang), komplimenten (komplimangen). :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, da har jeg lært noe nytt i dag også! ;)

Jeg har nemlig alltid sagt et kompliment og komplimentet (komplimanget). En kompliment og komplimenten høres helt feil ut i mine ører! Hehe!

Helt enig! Sier jo heller ikke "komplimangen", jeg sier "komplimanget".

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=2672

Et komplement er noe som tilfører verdi til et annet produkt (økonomi), mens en kompliment er skryt. Tror det at komplement og kompliment er så like, er at veldig mange går i surr? :klo:

Uansett skal jeg prøve mitt beste å skjerpe meg på en kompliment. :fnise:

Det er sant, men komplement uttalast vel slik det skrivast, medan kompliment uttalast "komplimang"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er sant, men komplement uttalast vel slik det skrivast, medan kompliment uttalast "komplimang"?

Ja, nettopp. Det som i grammatikken het komplement før, kalles preposisjonsuttrykk/attributt nå, tror jeg. Ikke så greit å følge med, når man ikke er i "bransjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Uansett, når det blir skrevet, så er det veldig likt, kun en bokstav som skiller dem. I tillegg, på engelsk uttales compliment som nettopp compliment, kan det være noe forvirring ute og går her også? Ikke det at jeg forsvarer at noen sier kompliment rett frem og ikke som komplimang, men jeg prøver å se om dette kan være en årsak til forvirring. :sjenert:

Skal nå slutte å synse og mene, kanskje feil tråd uansett. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare bidra med denne: bortskjett.

Og det var vel ikkje den einaste skrivefeilen i det innlegget :sukk:

Altså det innlegget der det stod "bortskjett", ikkje ditt innlegg :) Viss feilen kjem frå det innlegget eg trur det kjem frå ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Og det var vel ikkje den einaste skrivefeilen i det innlegget :sukk:

Altså det innlegget der det stod "bortskjett", ikkje ditt innlegg :) Viss feilen kjem frå det innlegget eg trur det kjem frå ;)

Jeg har flere kilder til skrivefeilen "bortskjett", har sett den en del ganger, men jeg vet hvilket innlegg du snakker om. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kilder til skrivefeilen "bortskjett", har sett den en del ganger, men jeg vet hvilket innlegg du snakker om. :jepp:

:Nikke:

Lurar verkeleg på korleis ein kan få bortskjemt til å bli "bortskjett"? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Samtlige. Irriterer meg egentlig over alle skrivefeil, utenom de man ser som kanskje kommer av at vedkommende har skrevet litt for raskt.

Komplemang

Intrissang, intresert, intirisert osv

Hvem gardiner har du?

Di (De)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
foreldrene mine er norgesere

Lurer dere på hvor foreldrene er fra?

Dette var en høydare for meg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke en skrivefeil, men jeg kjenner jeg blir irritert over at folk skriver smileyer annerledes enn meg. Blir irritert når jeg ser

: o )

=)

og ikke minst

:0)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer dere på hvor foreldrene er fra?

Dette var en høydare for meg altså.

Bergen? ("bergensere")

:fnise:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg ikke lest tråden det refereres til, men det skulle ikke være bortsett, da? I såfall er det jo flere (inkludert meg selv) som uttaler det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest tråden det refereres til, men det skulle ikke være bortsett, da? I såfall er det jo flere (inkludert meg selv) som uttaler det slik.

Det er sant, men ut i frå konteksten (var snakk om åtferda til eit barn) forstod eg at det skulle vera "bortskjemt" :)

De var fra Norge.

Og ikkje frå Bergen? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har startet den tråden har nok helt sikkert dysleksi, er så mange skrivefeil at noe annet er veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...