Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En skrivefeil som ofte går igjen både i aviser og på TV er ordet 'sinnssyk'. Der da mange feilaktig skriver en 's' for lite.

For ikke å snakke om hvor sinnssykt ofte ordet sinnssykt blir misbrukt. Dette var en sinnssykt fin genser, liksom. Det går nok med dette som med ordet "idiot". Før var det en helt akseptert betegnelse på en tilbakestående person. Mens nå brukes ordet i omtrent alle sammenhenger bortsett fra på en tilbakestående. Det ville nå blitt sett på som krenkende, mens "den idioten glemte å sette over kaffen" er helt greit. :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

For ikke å snakke om hvor sinnssykt ofte ordet sinnssykt blir misbrukt. Dette var en sinnssykt fin genser, liksom. Det går nok med dette som med ordet "idiot". Før var det en helt akseptert betegnelse på en tilbakestående person. Mens nå brukes ordet i omtrent alle sammenhenger bortsett fra på en tilbakestående. Det ville nå blitt sett på som krenkende, mens "den idioten glemte å sette over kaffen" er helt greit. :popcorn:

Jeg henger meg på her. Det er ikke nok med at noe er bare sinnssykt, det er aldeles vanvittig også. Dette ordet skriver mange med to n-er.

Jeg synes det er nesten krenkende å bruke ord fra psykiatrien som et forsterkende element.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger meg på her. Det er ikke nok med at noe er bare sinnssykt, det er aldeles vanvittig også. Dette ordet skriver mange med to n-er.

Jeg synes det er nesten krenkende å bruke ord fra psykiatrien som et forsterkende element.

Akkurat sinnsykt/sykt har jeg aldri hatt problemer med, så sant det ikke brukes gjentatte ganger i hver setning (men det gjør de fleste ord plagsomme).

Hva er denne nye (?) trenden med å skrive "fjortiss", "kompiss", "bestiss". Ingen av disse har noe særlig med tiss å gjøre (bortsett fra det naturlige), så jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver det? Jeg greier ikke ta innlegg med disse ordene seriøst. :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sinnsykt/sykt har jeg aldri hatt problemer med, så sant det ikke brukes gjentatte ganger i hver setning (men det gjør de fleste ord plagsomme).

Hva er det med denne nye (?) trenden med å skrive "fjortiss", "kompiss", "bestiss"? Ingen av disse har noe særlig med tiss å gjøre (bortsett fra det naturlige), så jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver det? Jeg greier ikke ta innlegg med disse ordene seriøst. :sukk:

Skrevet

" Jeg har helt oppriktig ingen interesse av å se fyllabildene til Kari og Ola fra barneskolen jeg ikke har snakket med på snart 20 år."

Noen snakker i telefonen, noen snakker med venner, og noen snakker tydeligvis med barneskolen sin...

• Liker 6
Skrevet

" Jeg har helt oppriktig ingen interesse av å se fyllabildene til Kari og Ola fra barneskolen jeg ikke har snakket med på snart 20 år."

Noen snakker i telefonen, noen snakker med venner, og noen snakker tydeligvis med barneskolen sin...

Det er faktisk ganske viktig å ha en god dialog med skolen :opplyser:

• Liker 4
Gjest Smørbukk
Skrevet

Ordet "våres" har jeg slitt litt med å svelge i det siste.. Som i setningen "Dette er Aiko, det er hunden våres". Det heter vår! :lete:

Gjest Smørbukk
Skrevet

Og forresten også ordene viss og att...

Skrevet

Ordet "våres" har jeg slitt litt med å svelge i det siste.. Som i setningen "Dette er Aiko, det er hunden våres". Det heter vår! :lete:

Det er sjølvsagt feil å skriva, men det er mange som brukar det mutleg. Heilt vanleg dialektord.

Og forresten også ordene viss og att...

Viss er heilt riktig å skriva. Både viss du meiner "dersom" og "sikker".

"Att" også, men då er meininga "tilbake".

Gjest Smørbukk
Skrevet

Det er sjølvsagt feil å skriva, men det er mange som brukar det mutleg. Heilt vanleg dialektord.

Viss er heilt riktig å skriva. Både viss du meiner "dersom" og "sikker".

"Att" også, men då er meininga "tilbake".

Ja, mente å skrive at feilskrivingen "att" egentlig er ment å være "at". Jeg bruker også "att" hvis jeg skal tilbake til et sted..

Ser at viss er riktig å skrive, men er det bokmål? Vi fikk nemlig beskjed om på skolen at hvis vi skrev "viss", fikk vi skrivefeil.. I alle fall i norsktimene.. :sjenert:

Og ja, det er helt vanlig å si "våres" i muntlig språk, men i skriftlig er det en uting synes jeg... :gjeiper:

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Ser at viss er riktig å skrive, men er det bokmål? Vi fikk nemlig beskjed om på skolen at hvis vi skrev "viss", fikk vi skrivefeil.. I alle fall i norsktimene.. :sjenert:

Det er for bokmål ja. La med en lenke så du kunne se bruken både i nynorsk og i bokmål. :fnise: Har selv vokst opp med bokmål, og vi lærte at hvis var det rette. Så noe har forandret seg gjennom tidene.

Endret av Delphina
Gjest Smørbukk
Skrevet

Det er for bokmål ja. La med en lenke så du kunne se bruken både i nynorsk og i bokmål. :fnise: Har selv vokst opp med bokmål, og vi lærte at hvis var det rette. Så noe har forandret seg gjennom tidene.

OK, da var det bare jeg som overså det :sjenert:

Ja, ting forandrer seg visst.. :gjeiper:

Skrevet

forselen på rett og galt?

Hun lurer selvfølgelig på om hun har den forrerste selen på rett eller galt. Kom ikke det tydelig frem? :roll:

Er "forrerst" et ord? Jeg har alltid brukt det muntlig, men aldri sett det skrevet... :klo:

Skrevet

Ikkje akkurat skrivefeil, men i ein diskusjon her inne var det ein person med naboar han skildra slik - "de er ikke av etninsk opprinnelse" :fnise: Lurar på kva slags vesner det var? :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Hun lurer selvfølgelig på om hun har den forrerste selen på rett eller galt. Kom ikke det tydelig frem? :roll:

Er "forrerst" et ord? Jeg har alltid brukt det muntlig, men aldri sett det skrevet... :klo:

Jepp, nesten i alle fall ;) Det heter forrest.

Oppslagsord Ordbokartikkel

forrest

forrest adj (eg superl av IV for, fra lty, ty., jf *forre) lengst fram, først i f-e rekke / adv: sitte, være f-

Skrevet

Jepp, nesten i alle fall ;) Det heter forrest.

Oppslagsord Ordbokartikkel

forrest

forrest adj (eg superl av IV for, fra lty, ty., jf *forre) lengst fram, først i f-e rekke / adv: sitte, være f-

Ah, takk! Da skal jeg jammen begynne å uttale det riktig og :skravle:

Skrevet

swerige

Skrevet

Feil med dobbeltkonsonant.

F.eks. missforstått

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...