Knøttet Skrevet 5. mai 2011 #2901 Skrevet 5. mai 2011 Shiwawa gir følgende toppsøk på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=n1IPEbdVHlM Den sangen minner meg om sommeren 2003... Men tror ikke det var originalsangen, har iallfall sett en annen video, der de faktisk staver chihuahua riktig.
Gjesten Skrevet 5. mai 2011 #2902 Skrevet 5. mai 2011 Jeg vet det har blitt sagt før, men jeg begynner å bli skikkelig lei av å lese om "mensensmerter" 1
Gjest Eurodice Skrevet 5. mai 2011 #2904 Skrevet 5. mai 2011 Jeg vet det har blitt sagt før, men jeg begynner å bli skikkelig lei av å lese om "mensensmerter" Sikkelig lei mener du vel? 1
Gjest Lacus Skrevet 5. mai 2011 #2905 Skrevet 5. mai 2011 *mine innlegg* Kanskje jeg kan lære litt her
solkrem Skrevet 5. mai 2011 #2907 Skrevet 5. mai 2011 "jeg blir å gjøre lekser" "vi blir å spise middag hos meg i dag" Jeg forstår at det er dialekt, og tåler å høre nordlendinger si det. Men at folk skriver det.. Huff. I tillegg blir jeg litt irritert når jeg ser at folk skriver "hvem bok er det", "hvordan bok er det" osv. Jeg forstår ikke hvor de får det fra
FoxyFish Skrevet 6. mai 2011 #2908 Skrevet 6. mai 2011 Trådtittel: "Krampe stikk midt oppa leggen". I tråden blir selv oppa gjentatt .
Gjest Silvermist Skrevet 6. mai 2011 #2909 Skrevet 6. mai 2011 I en tråd i dag var det snakk om en mann som var nestleder og orkanisator. Kanskje han er god på å lage storm i et vannglass 2
Gjest Eurodice Skrevet 6. mai 2011 #2910 Skrevet 6. mai 2011 "Enkli" står det flere steder i et innlegg her på TV og film (eller hva det heter).
Gjest Delphina Skrevet 6. mai 2011 #2911 Skrevet 6. mai 2011 "Enkli" står det flere steder i et innlegg her på TV og film (eller hva det heter). Er det egentlig? Eller?
Gjest Eurodice Skrevet 6. mai 2011 #2912 Skrevet 6. mai 2011 Er det egentlig? Eller? Ja, det er ment "egentlig". Jeg skulle vel ha skrevet det i en parentes . Et annet ord i likhet med dette er "ånkli", som altså er "ordentlig".
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #2913 Skrevet 6. mai 2011 "jeg blir å gjøre lekser" "vi blir å spise middag hos meg i dag" Jeg forstår at det er dialekt, og tåler å høre nordlendinger si det. Men at folk skriver det.. Huff. I tillegg blir jeg litt irritert når jeg ser at folk skriver "hvem bok er det", "hvordan bok er det" osv. Jeg forstår ikke hvor de får det fra Skriver man dialekt så får man skrive dialekt da: "Æ blir å gjør læksa" Ikke flette dialekt inn i bokmål.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #2914 Skrevet 6. mai 2011 *mine innlegg* Kanskje jeg kan lære litt her Det har jeg sett en del. Hva menes egentlig med det?
Gjest Delphina Skrevet 6. mai 2011 #2915 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Skriver man dialekt så får man skrive dialekt da: "Æ blir å gjør læksa" Ikke flette dialekt inn i bokmål. Så kommer og/å feilen inn... Eller er det slik at og ikke eksisterer nord for Trøndelag? "Æ blir og gjør læksa" vil nå være mer korrekt hvis og også eksisterer nord for Trøndelag. Å bli og å gjøre er to verb, noe som fører til at man skal bruke og mellom dem, ikke å. Om jeg ikke tar helt feil og er helt på jordet. Endret 6. mai 2011 av Delphina
Gjesten Skrevet 6. mai 2011 #2916 Skrevet 6. mai 2011 Så kommer og/å feilen inn... Eller er det slik at og ikke eksisterer nord for Trøndelag? "Æ blir og gjør læksa" vil nå være mer korrekt hvis og også eksisterer nord for Trøndelag. Å bli og å gjøre er to verb, noe som fører til at man skal bruke og mellom dem, ikke å. Om jeg ikke tar helt feil og er helt på jordet. Jeg tror kanskje du er feil i dette tilfellet (men jeg er ikke helt sikker). Så vidt jeg har forstått det, så er "æ blir å gjør læksa" en nordlandsk måte å si "jeg skal gjøre lekser" på. Altså snakker h*n ikke om at hun skal bli et sted og gjøre lekser men at det bare er en mer komplisert måte å uttrykke at hun skal gjøre lekser. Da blir vel "å" det korrekte? Er jeg på viddene? 1
Lizzee Skrevet 6. mai 2011 #2917 Skrevet 6. mai 2011 Så kommer og/å feilen inn... Eller er det slik at og ikke eksisterer nord for Trøndelag? "Æ blir og gjør læksa" vil nå være mer korrekt hvis og også eksisterer nord for Trøndelag. Å bli og å gjøre er to verb, noe som fører til at man skal bruke og mellom dem, ikke å. Om jeg ikke tar helt feil og er helt på jordet. Men ordet blir i denne sammenhengen er vel ikke helt det samme som verbet "å bli". Betyr ikke setningen noe sånn som "jeg kommer til å gjøre lekser" "vi blir å spise middag hos meg i dag" vil jeg si at på bokmål blir: Vi kommer til å spise middag hos meg i dag. "Ellers blir æ til å sovne" leste jeg i en blogg. På bokmål: Ellers kommer jeg til å sovne.
Gjest Eurodice Skrevet 6. mai 2011 #2918 Skrevet 6. mai 2011 Jeg tror kanskje du er feil i dette tilfellet (men jeg er ikke helt sikker). Så vidt jeg har forstått det, så er "æ blir å gjør læksa" en nordlandsk måte å si "jeg skal gjøre lekser" på. Altså snakker h*n ikke om at hun skal bli et sted og gjøre lekser men at det bare er en mer komplisert måte å uttrykke at hun skal gjøre lekser. Da blir vel "å" det korrekte? Er jeg på viddene? Nei, du er ikke på viddene. Jeg stusset også på denne uttrykksmåten, husker jeg, for flere år siden. Jeg syntes det hørtes så merkelig. Jeg har en svigersønn som er nordfra, han har mange ord som jeg synes er snodige, men jeg forstår selvsagt hva han snakker om .
Lizzee Skrevet 6. mai 2011 #2919 Skrevet 6. mai 2011 Jeg tror kanskje du er feil i dette tilfellet ( 1
Gjest Delphina Skrevet 6. mai 2011 #2920 Skrevet 6. mai 2011 Vel, da tok jeg feil, så da beklager jeg. An honest mistake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå