Munchlax Skrevet 17. april 2011 #2701 Skrevet 17. april 2011 Her kan eg ikke si noe, for eg har dysleksi å skriver både dialekt, nynorsk og bokmål. Med punktum, å/og i hutt å vær. hahaha.. Mye for dere å irritere dere over, men sånn er det bare. Har man dysleksi kan man ikke noe for det, så fra min side er du absolutt tilgitt!
Knitcat Skrevet 17. april 2011 #2702 Skrevet 17. april 2011 Her kan eg ikke si noe, for eg har dysleksi å skriver både dialekt, nynorsk og bokmål. Med punktum, å/og i hutt å vær. hahaha.. Mye for dere å irritere dere over, men sånn er det bare. Siden du har dysleksi burde du jo absolutt holde deg til ett skriftspråk. Du vil vel gjerne at andre skjønner hva du skriver? 2
Bayla Skrevet 17. april 2011 #2703 Skrevet 17. april 2011 Det er jo lov å prøve, då. Å la ver å skille mellom bokmål og nynorsk er vel helst latskap, ikkje dysleksi? Hehe.. Jamen eg PRØVER jo å holde meg til bokmål, men eg vett ikke alltid hva som er hva, og hvordan det skrives.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #2704 Skrevet 17. april 2011 Hehe.. Jamen eg PRØVER jo å holde meg til bokmål, men eg vett ikke alltid hva som er hva, og hvordan det skrives. Eg = nynorsk. Forøvrig: Vi gjør ikke narr av personer. Her er ALDRI linket til en eneste tråd. Men vi påpeker merkelige skrivemåter, særskriving og grove feil. Hvis man gjør dette i den aktuelle tråden vil denne ofte spore av og folk bli veldig sure for at man kommenterer skrivefeil, derfor gjøres det her istedet. Forøvrig synes jeg du skriver godt språk, selv om du veksler litt mellom målformene og har noen skrivefeil. Det er likevel tydelig hva du mener (iallefall her i tråden).
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #2705 Skrevet 17. april 2011 "Skjue" - skulle være tjue/tyve. Er det skjue tretten ghetto-Skjetten du sikter til? De som bor der sier faktisk skjue, ikke tyve tretten Skjetten, så dette var ingen skrivefeil. Skjue-tretten ghetto-Skjetten er et uttrykk for 2013 Skjetten.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2011 #2706 Skrevet 17. april 2011 Er det skjue tretten ghetto-Skjetten du sikter til? De som bor der sier faktisk skjue, ikke tyve tretten Skjetten, så dette var ingen skrivefeil. Skjue-tretten ghetto-Skjetten er et uttrykk for 2013 Skjetten. Man kan få si hva man vil på dialekt. Men man skriver et av våre to skriftspråk her på KG.
Munchlax Skrevet 17. april 2011 #2707 Skrevet 17. april 2011 Er det skjue tretten ghetto-Skjetten du sikter til? De som bor der sier faktisk skjue, ikke tyve tretten Skjetten, så dette var ingen skrivefeil. Skjue-tretten ghetto-Skjetten er et uttrykk for 2013 Skjetten. Hvordan skal jeg kunne lukte det? Er ikke veldig lett for folk å vite hvordan man uttaler ting når man kun leser ordet. Selv om man sier "skjue", skrives det fortsatt tjue.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #2708 Skrevet 17. april 2011 Hvordan skal jeg kunne lukte det? Er ikke veldig lett for folk å vite hvordan man uttaler ting når man kun leser ordet. Selv om man sier "skjue", skrives det fortsatt tjue. Lukte det? Som sagt, det er et uttrykk og det blir ikke riktig hvis man skriver tjue. På samme måte som det heter Levva live og Ikke Leve livet.
Knøttet Skrevet 18. april 2011 #2709 Skrevet 18. april 2011 Hvordan skal jeg kunne lukte det? Er ikke veldig lett for folk å vite hvordan man uttaler ting når man kun leser ordet. Selv om man sier "skjue", skrives det fortsatt tjue. Hva? Sier man "skjue"? Jeg sier da ikke det...
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #2710 Skrevet 18. april 2011 har du ebn fast stilling hvor det er definerte arbeidstider kan de jo ikke bare endre på tidene dine sånn helt uten widerøe. Denne er jo sikkert stort sett tilsiktet, og litt artig.
svante Skrevet 18. april 2011 #2711 Skrevet 18. april 2011 Man kan få si hva man vil på dialekt. Men man skriver et av våre to skriftspråk her på KG. Ikke ett altså?
Pingting Skrevet 18. april 2011 #2712 Skrevet 18. april 2011 Lukte det? Som sagt, det er et uttrykk og det blir ikke riktig hvis man skriver tjue. På samme måte som det heter Levva live og Ikke Leve livet. Da kan man sette det i anførselstegn for å markere at det er et uttrykk. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 18. april 2011 #2713 Skrevet 18. april 2011 Ikke ett altså? Du tok meg der (jeg sliter med den)
Gjest Blondie65 Skrevet 18. april 2011 #2715 Skrevet 18. april 2011 Er det flere enn meg som reagerer på formuleringen her? «I likhet med sakene til Liland og Fritz Moen, må det være riktig påpeke at straffesaken til Fjell savner sidestykke i den norske strafferetts nyere historie» Saken savner ikke sidestykke da vi jo har både Liland og Moen saken.
Gjest imli Skrevet 18. april 2011 #2716 Skrevet 18. april 2011 Hehe.. Jamen eg PRØVER jo å holde meg til bokmål, men eg vett ikke alltid hva som er hva, og hvordan det skrives. Du har vel gått på skulen? Du skriv jo i tillegg at du blandar målformane, så då er du tydelegvis ganske klar over det sjølv. Dei aller, aller fleste som har norsk som morsmål, veit t.d at ein skriv "jeg" på bokmål og "eg" nynorsk...
Gjest Blondie65 Skrevet 19. april 2011 #2717 Skrevet 19. april 2011 "færre og færre som blir foreldre i dag aldri har hatt en baby i armene" Så bra å høre. Eller ... Her mente man altså nøyaktig det motsatte av hva det står: Det blir stadig færre av de som blir foreldre som har holdt en baby i armene. Eller enda bedre: Fler og fler av de som blir foreldre i dag har aldri holdt en baby i armene.
chikako Skrevet 19. april 2011 #2718 Skrevet 19. april 2011 Lukte det? Som sagt, det er et uttrykk og det blir ikke riktig hvis man skriver tjue. På samme måte som det heter Levva live og Ikke Leve livet. For å være pirkete, kan jeg opplyse om at tittelen på Åge-sangen er "Levva livet". Litt formaliteter er på plass, i alle fall :gjeiper:
Pingting Skrevet 19. april 2011 #2719 Skrevet 19. april 2011 Dette må da være beste stedet å spørre om dette: ei venninne har lest korrektur på masteroppgaven min. Selv om jeg vet hun er språknazi så det holder, så er jeg litt usikker på én ting hun har kommentert. Jeg skriver om en utbyggingssak som har et navn. Hun mener at det navnet bør stå i kursiv hver gang det nevnes (f.eks. Kvinneguide-saken). Hva tror dere?
chikako Skrevet 19. april 2011 #2720 Skrevet 19. april 2011 (endret) Dette må da være beste stedet å spørre om dette: ei venninne har lest korrektur på masteroppgaven min. Selv om jeg vet hun er språknazi så det holder, så er jeg litt usikker på én ting hun har kommentert. Jeg skriver om en utbyggingssak som har et navn. Hun mener at det navnet bør stå i kursiv hver gang det nevnes (f.eks. Kvinneguide-saken). Hva tror dere? Jeg gjør det i alle fall sånn at jeg har navnet i kursiv første gang det nevnes, deretter bruker jeg vanlig font. Dette har jeg fått beskjed om fra veileder (det er ikke snakk om en masteroppgave, men en semesteroppgave med god oppfølging), så jeg vil i alle fall anta at det ikke er noe som trekker ned. Endret 19. april 2011 av chikako
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå