Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen nevner kven som har skrivi dei aktuelle feila, og det er heller ikkje interessant. Dette er eit forum der ein kan diskutere alt som har med språk og gjere, og når me diskuterar skrivefeil, hentar me ein god del av dei frå andre plassar i forumet, ja. Det er ikkje for å henge ut nokon, men rett og slett for å diskutere korleis orda skal skrivast. Dette gjerast kun på språkforumet.

Når det blir sitert innlegg som nettopp har blitt skrevet av en annen person her på forumet, for å vise hvor dårlig skrevet det er, så er det mobbing. Det er stor sjanse for at vedkommende kommer til å se det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ruccola
Skrevet

Å skrive spøy! (Som i å kaste opp)

Å spy

nå spyr jeg

i går spøy jeg

har spydd

:kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Ja til flere sterke verb! :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.....en ukastrert hannkatt som markerer gevir...

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Når det blir sitert innlegg som nettopp har blitt skrevet av en annen person her på forumet, for å vise hvor dårlig skrevet det er, så er det mobbing. Det er stor sjanse for at vedkommende kommer til å se det.

Nå har det vært diskutert en stund om det skal være lov til påpeke skrivefeil i selve tråden. Det var det mange som var imot, og mange av de mente at "naziene" kunne holde seg til språkforumet med slike ting, men er det også feil nå eller?

Det er jo ingen som skriver "HAHA, se hva Kari295 skrev i _denne_ tråden, hun er skikkelig dum!"

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi må bare regne med å få kritikk uansett hvordan vi gjør dette, det er ikke alle som klarer å se på dette som noe annet enn personlig kritikk (gjerne på vegne av andre).

Jeg er for øvrig motstander av å ta opp skrivefeil i en tråd siden det i 97% av tilfellene fører til en avsporing, selv om påpekningen i utgangspunktet var godt ment og ikke ufin i det hele tatt. Problemet er ofte alle de andre som skal fortelle at det var ufint og dumt å gjøre det.

Endret av Zzyzx
  • Liker 2
Skrevet

Eg tykkjer generelt at ein ikkje skal ta opp skrivefeil i "vanlege" trådar, men trudde det var lovleg å gjere det her. Det burde det i alle fall vere, viss ikkje er ikkje språkforumet mykje verd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må vel ikke vente på en eller annen foreldelsesfrist før man kan nevne det? Og om den personen som har gjort feilen ser innlegget, så kan hun jo lære noe av det. Selv setter jeg pris på det hvis jeg blir gjort oppmerksom på at jeg har skrevet noe feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

KG er et offentlig forum. Ytrer man seg offentlig må en tåle at det en skriver blir kommentert, og at feil blir påpekt. Dette være seg feil i argumentasjon, faktagrunnlag, eller rene skrivefeil.

If you can´t stand the heat, get out of the kitchen.

• Liker 4
Skrevet

Engelske ordtak! Inspirert av innlegget over :fnise: Kvifor bruke engelske uttrykk når me har likeverdige norske? Den som vil vere med på leiken...

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

:fnise: Jeg gremmes hver gang jeg leser slike fornorskede ord...

Synes man heller burde finne på et nytt, dekkende ord, i stedet for å fornorske ordene. :Nikke:

Pøbb - hva med det utmerkede ordet bar eller skjenkestue?

Kårner - hva med det utmerkede ordet hjørnespark?

Selle - hva er egentlig galt med celle?

Sørvis - dette ordet har vi intet dekkende ord for og jeg må nok medgi at selv om "sørvis" svir i øynene er dette det eneste av de 4 nevnte som jeg kan akseptere.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Aldrig og venninde irriterer en smule.

Nå dreier tråden seg om feil, og ikke hva som irriterer

AnonymBruker
Skrevet

Aldrig og venninde irriterer en smule.

Venninde brukes av veldig mange så jeg ser ikke på det som feil.

Vi som bruker det, har lært det på skolen. Om det er feil,så gi oss en link.

Du behøver ikke finne opp feil, om det er skrivemåter du selv ikke bruker.

AnonymBruker
Skrevet

Nå dreier tråden seg om feil, og ikke hva som irriterer

Er ikke både aldrig og venninde feil?

Gjest Blondie65
Skrevet

Bla bakover i denne tråden - ca 10 sider. Der finner du diskusjon om venninnes skrivemåte.

Aldrig aldri! Jeg får røde merker under (har stavekontroll i Firefox) når jeg skriver aldrig. Det er altså ikke lov lenger.

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Skriver venninne/venninde saken på nytt

Ordet venninde er et riksmålsord. Dansk er det ikke, selv om skrivemåten ligner. Danskene bruker imidlertid bare én n (jf. veninde) der riksmål har to (jf. venninde).

Du spør også om man kan skrive både venninne og venninde på norsk. Når du sier norsk, går jeg ut fra at du mener bokmål. Og da er svaret nei; i bokmål er det kun formen venninne som er tillatt. Venninde er som nevnt et riksmålsord.

Med vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Elin A. Frysjøenden

Lenke: http://www.riksmalsforbundet.no/Default.aspx?ID=23&PID=136&Action=1&NewsId=165

Endret av Delphina
AnonymBruker
Skrevet

Engelske ordtak! Inspirert av innlegget over :fnise: Kvifor bruke engelske uttrykk når me har likeverdige norske? Den som vil vere med på leiken...

Hei!

Det var meg med det engelske ordtaket, og jeg er jo egentlig enig. I dette tilfellet syns jeg imidlertid den engelske versjonen er mer forklarende, og falt for fristelsen til å bruke den.

(Hva har egentlig lek og stek med hverandre å gjøre?)

Skrevet

Hei!

Det var meg med det engelske ordtaket, og jeg er jo egentlig enig. I dette tilfellet syns jeg imidlertid den engelske versjonen er mer forklarende, og falt for fristelsen til å bruke den.

(Hva har egentlig lek og stek med hverandre å gjøre?)

Hehe, skjønner kva du meiner.

Nokon som veit kva opphavet til det norske uttrykket er? Eg veit ikkje...

Skrevet

Aldrig aldri! Jeg får røde merker under (har stavekontroll i Firefox) når jeg skriver aldrig. Det er altså ikke lov lenger.

Lenger? Jeg lærte på skolen, i det herrens år 1987, følgende fine huskeregle:

"Aldri g i aldri"

Selv om det brukes av mange, så er det altså feil. Ingen har "funnet opp" feilen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...