chikako Skrevet 18. mars 2011 #2421 Del Skrevet 18. mars 2011 Fra Wikipedia: "Et varp eller verp, også kalt et kast, er en haug med stein eller pinner som er kastet sammen for å markere eller minnes en opprivende hendelse, for eksempel et mord, en henrettelse eller liknende. Skikken med å kaste en sten eller en annen gjenstand der hvor det er foregått noe spesielt finnes i mange land, og regnes som en urgammel skikk." Så da hadde de vel skaffet seg en slik steinhaug da? Selv om jeg egentlig tviler litt på det. Det dreide seg om en kjæreste som prøvde seg på andre jenter, så jeg skjønner ikke hvor den steinhaugen kom inn i bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #2422 Del Skrevet 18. mars 2011 Det dreide seg om en kjæreste som prøvde seg på andre jenter, så jeg skjønner ikke hvor den steinhaugen kom inn i bildet? Det var vel en opprivende nok hendelse til at han følte for å stable stein, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 18. mars 2011 #2423 Del Skrevet 18. mars 2011 Tørr. Personen mente tør, gir jo en merkelig setning. krittisere offre innspiller Det skjer jo i blant, men det er jo ikke språkrådet som bestemmer hvilke ord vi skal bruke. Når et ord allerede er tatt opp i vokabularet er det ikke bare å forandre på det, og med så god tilgang på informasjon sprer nye ord seg raskt... Vi twitrer og chatter, og det er fånyttes å prøve å overbevise oss om å bruke andre ord nå. På island er de forresten flinke med å finne på dekkende ord til nye ting, men de er ikke nødvendigvis så flinke til å bruke ordene selv om de er vedtatt. Det offisielle ordet for bilbatteri er rafgeymir, men det er det ingen som sier; de sier batterí. Virkelig? Så morsomt! Og så fint for Island! Synes vi burde bli like flinke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 18. mars 2011 #2424 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) I en film jeg så ble "disgusted" til "diskutert". Ja, vel ja... Sov oversetteren mens han/hun jobbet?! Endret 18. mars 2011 av Knøttet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. mars 2011 #2425 Del Skrevet 18. mars 2011 Det dreide seg om en kjæreste som prøvde seg på andre jenter, så jeg skjønner ikke hvor den steinhaugen kom inn i bildet? Wikipedia skal du ikke stole 100 prosent på. Jeg vet ikke hvordan man legger inn linker, så jeg foreslår at du søker på varp selv, hvis du virkelig vil finne ut av dette. Varp kan nemlig bety flere ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #2426 Del Skrevet 18. mars 2011 -Vi er begge inneforstående med........ Må vel være innforstått som er riktig, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JumboJenny Skrevet 19. mars 2011 #2427 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Leste nettopp om at noen hadde skaffet seg et varp. Ikke gjort et varp, men gått til anskaffelse av et... Hva betyr det? Det var jeg som skrev "varp". Som Belladonna sier, så har jeg forstått det slik, og alltid trodd, at et varp kunne f.eks være som hun sier, vært heldig med noe, fått en fangst. F.eks hvis jeg er evig singel og alltid har uflaks med mannfolk kan jeg si "Det er jo synd jeg aldri finner noen; jeg er jo litt av et varp!" . Altså at man er et godt stykke å få tak på Jeg må bare beklage hvis jeg faktisk har brukt dialekt uten å vite det selv siden det ikke er lov i det norske skriftsspråket Jeg synes definisjonen på "varp" på wikipedia var rar; jeg har aldri hørt om at det betyr steinhaug.. Til sist så synes jeg ikke det å ha skaffet seg, eller gjort et varp er så stor forskjell på at det blir rart hvis man bruker det ene og ikke det andre... Nå har jeg googlet varp i sammenhenger, og det viser seg at det blir brukt i vanlige artikler i aviser og lignende også. Her er noen linker: Varp hos politiet: link Gjør et varp på møbler: link Hos sprakrad.no står følgende: substantivet varp brukes vanlig i betydningen "lykkekast". Jeg gjorde litt av et varp på børsen i går. Tollerne gjorde et varp da de avslørte smuglingen. Det kommer sannsynligvis fra fiskerspråket. Man "kaster" noten, og det blir kanskje et godt kast, dvs. et varp. Så da var jeg ikke på bærtur likevel! Skal vi definere bærtur også mens vi er på gang? Om det var "gått til anskaffelse av et varp" eller "gjort et varp" spiller vel ikke så stor rolle? Eller? Endret 19. mars 2011 av JumboJenny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. mars 2011 #2428 Del Skrevet 19. mars 2011 -Vi er begge inneforstående med........ Må vel være innforstått som er riktig, eller? Det siste er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 19. mars 2011 #2429 Del Skrevet 19. mars 2011 Ett/et, dette irriterer meg grenseløst og jeg ser det oftere og oftere. Usikker på om det er kun fordi jeg har blitt obs på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2430 Del Skrevet 19. mars 2011 Om det var "gått til anskaffelse av et varp" eller "gjort et varp" spiller vel ikke så stor rolle? Eller? Gjort et varp er det riktige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. mars 2011 #2431 Del Skrevet 19. mars 2011 Ett/et, dette irriterer meg grenseløst og jeg ser det oftere og oftere. Usikker på om det er kun fordi jeg har blitt obs på det. Tja, jeg har irritert meg over det lenge og synes ikke at det har blitt noe verre. Men det har jo ikke akkurat blitt bedre heller, forsåvidt. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2432 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg irriterer meg over feil bruk av ordet "syntes". Hvorfor er så mange opptatt av hva folk mente om et emne før, hvorfor ikke spørre hva de mener i dag? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 19. mars 2011 #2433 Del Skrevet 19. mars 2011 Om det var "gått til anskaffelse av et varp" eller "gjort et varp" spiller vel ikke så stor rolle? Eller? Det var det jeg reagerte på, ikke på ordet varp. "Å gjøre et varp" er et fast utrykk, og jeg synes det er morsomt med faste utrykk som brukes feil eller forandres på. Så jo; det spiller en rolle. Jeg la det ut her fordi det sto "skaffet deg", ikke "gjort". Jeg gjør feil der selv i blant, og har skrevet om en feil jeg gjorde med utrykket "snu på flisa" i denne tråden, så det er ikke ment som uthenging. Jeg synes bare sånt er veldig morsomt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2434 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg lurer på hvorfor så mange her på kg skriver "h*n". Særlig når de i neste setning skriver "henne". Forsvinner ikke litt av poenget da? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. mars 2011 #2435 Del Skrevet 19. mars 2011 1 års skjekk hos vet Fire skrivefeil i en overskrift, imponerende! (det hun prøver å si er altså Ettårssjekk hos dyrlege) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2436 Del Skrevet 19. mars 2011 Det er gankse frekt av dere å gjør narr av det andre skriver her på forumet. Det er en ting å le litt av noe som ble skrevet på oppslagstavlen på butikken/en resturant, eller lignende. Men det mange her gjør er motbydelig. Det er mange som sliter med rettskriving, og dere henger dem ut som idioter. Det er rett og slett mobbing... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2437 Del Skrevet 19. mars 2011 gjøre*.. Tørr ikke ha for mange skrivefeil her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2438 Del Skrevet 19. mars 2011 gjøre*.. Tørr ikke ha for mange skrivefeil her inne. Det heter tør. Tørr er noe man er etter at man har tørket seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2439 Del Skrevet 19. mars 2011 Det heter tør. Tørr er noe man er etter at man har tørket seg. Haha, ja, selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. mars 2011 #2440 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Det er gankse frekt av dere å gjør narr av det andre skriver her på forumet. Det er en ting å le litt av noe som ble skrevet på oppslagstavlen på butikken/en resturant, eller lignende. Men det mange her gjør er motbydelig. Det er mange som sliter med rettskriving, og dere henger dem ut som idioter. Det er rett og slett mobbing... Ingen nevner kven som har skrivi dei aktuelle feila, og det er heller ikkje interessant. Dette er eit forum der ein kan diskutere alt som har med språk og gjere, og når me diskuterar skrivefeil, hentar me ein god del av dei frå andre plassar i forumet, ja. Det er ikkje for å henge ut nokon, men rett og slett for å diskutere korleis orda skal skrivast. Dette gjerast kun på språkforumet. Endret 19. mars 2011 av imli 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå