Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

En annen variant av denne jeg ser ofte er: Smaken er som baken - delt i to.

Og det er vel den riktige varianten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er vel den riktige varianten?

Nei, smaken kan være delt i mye mer enn to. Den riktige varianten er "smaken er som baken - delt" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, smaken kan være delt i mye mer enn to. Den riktige varianten er "smaken er som baken - delt" ;)

...og noens smak er rævva. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmann drept i Indonesia

En norsk statsborger av indonesisk opprinnelse er skutt og drept i Ache-provinsen i Indonesia, opplyser lokalt politi.

Nordmann?

Leser jeg nordmann så leser jeg nordmann.

En norsk statsborger av indonesisk opprinnelse er en indonesier med norsk statsborgerskap- ingen nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvor lenge har dere vert sammen føre dere forlåvet dere?"

Så den jeg også, og hadde lyst til å spørre "hvilken låve?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man dele baken i flere deler enn to da?? :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmann drept i Indonesia

En norsk statsborger av indonesisk opprinnelse er skutt og drept i Ache-provinsen i Indonesia, opplyser lokalt politi.

Nordmann?

Leser jeg nordmann så leser jeg nordmann.

En norsk statsborger av indonesisk opprinnelse er en indonesier med norsk statsborgerskap- ingen nordmann.

Her er det demonymet "nordmann" som er brukt, altså "en person som bor i det geografiske området Norge". Har man norsk statsborgerskap tilhører man innbyggerne av Norge, ergo kan man kalles nordmann.

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man dele baken i flere deler enn to da?? :ler:

Nei, men man kan dele smaken i flere enn to deler. Det er derfor man ikke spesifiserer antall i uttrykket, da ville det bli feil :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man kan dele smaken i flere enn to deler. Det er derfor man ikke spesifiserer antall i uttrykket, da ville det bli feil :skravle:

Men uttrykket er smaken ER som baken. Og om baken bare er delt i to... ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og noens smak er rævva. :happy:

Jeg trodde faktisk det var betydningen av uttrykket før.

"Åh, jeg bare elsker Justin Timberlake!"

"Jaja, smaken er som baken..." (implisitt: din smak er som baken)

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranglefant :lol: Jeg skal ikke si noe imot at baken kun er delt i to, men jeg poengterer altså at smaken kan være det. Som jeg har forstått det er smaken og baken likeverdige deler i dette tullete uttrykket, altså må man la være å si "delt i to" for ikke å ødelegge effekten av det. Hvis dere snakker om hva som er den beste kaketypen, og dere ikke blir enige. Blir det ikke da litt feil å si at smaken er delt i to? Hvilke to da? Sjokoladekake og bløtkake? Hva med de som liker krydderkake eller gulrotkake eller verdens beste? Gjelder ikke de?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde faktisk det var betydningen av utrykket før

"Åh, jeg bare elsker Justin Timberlake!"

"Jaja, smaken er som baken..." (implisitt: din smak er som baken)

I den tolkningen går jo uttrykket fra å være en anerkjennelse av at mennesker er forskjellige til å være direkte frekt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er ikke hvor mange deler baken er delt inn i, men at den er delt.

Endret av Iah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlåvelse... :sjenert:

Jeg håer jeg blir forlovet når jeg finner min kjære :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Kranglefant :lol: Jeg skal ikke si noe imot at baken kun er delt i to, men jeg poengterer altså at smaken kan være det. Som jeg har forstått det er smaken og baken likeverdige deler i dette tullete uttrykket, altså må man la være å si "delt i to" for ikke å ødelegge effekten av det. Hvis dere snakker om hva som er den beste kaketypen, og dere ikke blir enige. Blir det ikke da litt feil å si at smaken er delt i to? Hvilke to da? Sjokoladekake og bløtkake? Hva med de som liker krydderkake eller gulrotkake eller verdens beste? Gjelder ikke de?

Hvis to diskuterer to gjenstander og er delt i synet på hvilken som er best så er vel smaken todelt akkurat her?

Men uttrykket er fortsatt "smaken er som baken - delt".

(Måtte bare kverulere litt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dame sko", "pen sko", "ku melk", "overgangs stønad".

Jeg får fnatt av denne "sær skrivingen"! Hvordan kan noen tro at de skal dele ordet etter "overgangs"?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis to diskuterer to gjenstander og er delt i synet på hvilken som er best så er vel smaken todelt akkurat her?

Men uttrykket er fortsatt "smaken er som baken - delt".

(Måtte bare kverulere litt ...)

Jeg spesifiserte da ikke at det kun var to som diskuterte ;) Hvis de hadde vært bare to, hadde selvfølgelig synet være todelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...