Gjest imli Skrevet 12. mars 2011 #2341 Del Skrevet 12. mars 2011 Ikke rart en stakkar kan gå litt i surr. Det er jo også noe som heter å snu på en tiøring (eller vardet en femtiøring?). Det bruker man vel ofte om å plutselig skifte mening fra det ene til det andre. Eg har høyrt "snu på ein femøring" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polymorph Skrevet 12. mars 2011 #2342 Del Skrevet 12. mars 2011 Er fra stavanger, så når folk skriver "var" på dialekt, skriver de av en eller annen teit grunn "hva". Man kan jo skylde på dialekten, men hvor kommer "h" inn? Eks. Hva var det? = Ka hva det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 12. mars 2011 #2343 Del Skrevet 12. mars 2011 "Dalmantiner", "pitsa", "fjærn", "resturang".. Noe jeg ramlet over i dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mars 2011 #2344 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) "Dalmantiner", "pitsa", "fjærn", "resturang".. Noe jeg ramlet over i dag.. Endret 12. mars 2011 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #2345 Del Skrevet 12. mars 2011 "Jeg sa at det er ikke noe jeg gir ut på en høfflig måte". For det første heter det høflig. For det andre: "gir ut på en høflig måte"? Gir du ut ting på en uhøflig måte da? Dårlig setning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #2346 Del Skrevet 13. mars 2011 Feil (eller manglende) bruk av tegn er veldig irriterende og kan lett skape misforståelser. Etter det jeg har lest her inne er ikke dette nevnt veldig ofte, så jeg tar noen eksempler. Daglig innledes samtaler med meg på MSN, Skype eller SMS slik: "Hei hvordan går det!!!" Det er ikke greit, men forståelig. I en situasjon som denne derimot, er det mindre forståelig: Jeg: "Beklager at jeg ikke svarte deg i går." Venn: "Det er greit det!!!!" Hæ? Jeg har faktisk sittet i en slik situasjon og lurt på om det var sarkastisk ment, om Shift+1 har løpt løpsk eller i verste fall om Venn ikke skjønner at det er feil bruk av utropstegn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #2347 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har forresten et spørsmål som dere her inne muligens vet svaret på. Hvorfor sier noen "Det er over tre år siden"? Er det ikke mer logisk å si "Det er mer enn tre år siden"? Det kommer kanskje an på setningen? "Jeg ble medlem på KG for over/mer enn 2 år siden" "Jeg har vært gift i over/mer enn 6 år" Hva er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 13. mars 2011 #2348 Del Skrevet 13. mars 2011 Feilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #2349 Del Skrevet 13. mars 2011 "Jeg sa at det er ikke noe jeg gir ut på en høfflig måte". For det første heter det høflig. For det andre: "gir ut på en høflig måte"? Gir du ut ting på en uhøflig måte da? Dårlig setning. Her mangler tegnsetting først og fremst: Jeg sa at det er ikke noe jeg gir ut, på en høflig måte. Men det hadde vært bedre med: Jeg sa på en høflig måte at det er ikke noe jeg gir ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #2350 Del Skrevet 13. mars 2011 Feil (eller manglende) bruk av tegn er veldig irriterende og kan lett skape misforståelser. Etter det jeg har lest her inne er ikke dette nevnt veldig ofte, så jeg tar noen eksempler. Daglig innledes samtaler med meg på MSN, Skype eller SMS slik: "Hei hvordan går det!!!" Det er ikke greit, men forståelig. I en situasjon som denne derimot, er det mindre forståelig: Jeg: "Beklager at jeg ikke svarte deg i går." Venn: "Det er greit det!!!!" Hæ? Jeg har faktisk sittet i en slik situasjon og lurt på om det var sarkastisk ment, om Shift+1 har løpt løpsk eller i verste fall om Venn ikke skjønner at det er feil bruk av utropstegn. Utstrakt bruk av utropstegn er et problem. Enten de er i klynger eller feil brukt. Hei! Kjekt å se deg på lørdag! Jeg hadde det gøy! Fikk snakket med mange venner! Eller: Bil til salg!!!! Må ses!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #2351 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har forresten et spørsmål som dere her inne muligens vet svaret på. Hvorfor sier noen "Det er over tre år siden"? Er det ikke mer logisk å si "Det er mer enn tre år siden"? Det kommer kanskje an på setningen? "Jeg ble medlem på KG for over/mer enn 2 år siden" "Jeg har vært gift i over/mer enn 6 år" Hva er riktig? Jeg bruker nok over ... Men jeg vet i grunnen ikke om det er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. mars 2011 #2352 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har forresten et spørsmål som dere her inne muligens vet svaret på. Hvorfor sier noen "Det er over tre år siden"? Er det ikke mer logisk å si "Det er mer enn tre år siden"? Det kommer kanskje an på setningen? "Jeg ble medlem på KG for over/mer enn 2 år siden" "Jeg har vært gift i over/mer enn 6 år" Hva er riktig? Dette har jeg aldri tenkt over. Jeg bruker begge deler, over eller mer enn. Motsatt har vi under, mindre eventuelt kortere enn, om tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. mars 2011 #2353 Del Skrevet 13. mars 2011 Trådtittel: Intensiv svigermor ...som er moren til et "alenebarn" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spørsmålstegnet Skrevet 13. mars 2011 #2354 Del Skrevet 13. mars 2011 denn værste skrive feilen jeg ser er ; DESVERRE!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. mars 2011 #2355 Del Skrevet 13. mars 2011 denn værste skrive feilen jeg ser er ; DESVERRE!!!!!! Den verste, mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 13. mars 2011 #2356 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg vet ikke om det passer her, men kan ikke dy meg. En bruker sier: Dessuten ble gulljakkene til de norske løperne auksjonert bort, og pengesummene gikk til veldedige formål. So there. Og svaret fra den andre er: (...) den kausjoneringen av gulljakkene var vel ikke hennes ide? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. mars 2011 #2357 Del Skrevet 13. mars 2011 ...hvorfor i ALLE dager måtte jeg lese den fem ganger før jeg skjønte hva som var feil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spørsmålstegnet Skrevet 13. mars 2011 #2358 Del Skrevet 13. mars 2011 Den verste, mener du? Ja, selvfølgelig.. og jeg mener jo også skrivefeilen i et ord og ikke skrive feilen. Trodde du skjønte det jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 13. mars 2011 #2359 Del Skrevet 13. mars 2011 "Smaken er som baken heldigvis. Noe for enhver." - leste jeg nettopp. Jeg elsker sånne ordtak som den som skriver ikke har skjønt. "Smaken er som baken - delt" heter det. En annen variant av denne jeg ser ofte er: Smaken er som baken - delt i to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 13. mars 2011 #2360 Del Skrevet 13. mars 2011 Ja, selvfølgelig.. og jeg mener jo også skrivefeilen i et ord og ikke skrive feilen. Trodde du skjønte det jeg.. Akkurat som at du skjønte at vedkommende som skrev desverre mente dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå