Gjesten Skrevet 10. mars 2011 #2302 Skrevet 10. mars 2011 Det var din egen originale formulering . Den hjalp meg til å tenke på hvor "å snu på flisa" egentlig stammer fra. Hvor stammer det uttrykket fra?
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2303 Skrevet 10. mars 2011 Hvor stammer det uttrykket fra? Det har jeg ikke greid å finne ut ennå .
Pingting Skrevet 10. mars 2011 #2304 Skrevet 10. mars 2011 Det flotte ord-bloggen har en ganske kreativ forklaring... Svaret er nok bare en caps lock unna. Uttrykket var nok opprinnelig å snu på Flisa, et lite tettsted øst i Hedmark fylke. Flisa er ganske magisk for oss som vet hva en passer er og som interesserer seg vagt for astrofysikk. Aristarkhos fra Samos var astronom og matematiker et par århundrer før Jesus fra Nasaret var magiker og profet, og han sto også bak det heliosentriske verdensbildet folk flest krediterer Kopernikus for. Men alle vet at polakker stjæler, og det heliosentriske verdensbildet stjal polakken Kopernikus fra nettopp Aristarkhos. Et heliosentrisk verdensbilde er, for dere som ikke har adoptert et slikt, en verden hvor planetene går i bane rundt sola. Dette verdensbildet fant veien til østlandet på 1700-tallet, men ble i 1906 modifisert av regjeringen for å tilpasses norske forhold. Dermed fikk vi det Oslosentriske verdensbildet. Det går ut på at Norge kretser rundt Oslo og en viss del av østlandet, og alt på utsiden av dette området anses som ganske unormalt. Omvendt, om du vil. Et eksempel er månen Bergen, som går i bane rundt Norge. Derav navnet Bergensbanen. Men for å holde seg inne i riktig del av dette verdensbildet og ikke utsettes for absurditeter som nordlendinger og trøndere og annet utkantpakk, er det viktig å snu i tide. Fjellvettreglene er anvendelige sånn sett, men ikke prøv å grave deg ned der ute. Da graver du din egen grav. Men setter man passerspissen midt i Oslo, måler opp ut til Flisa, og drar en sirkel, da finner man det trygge området. Dette området omfatter Østfold, Hamar, Stavern og til og med Drammen. Sistnevnte var et feilskjær, men å flytte hele Drammen dit det hører hjemme ble for kostbart. Dessuten har de Aass, så vi tolererer dem. Uansett, alle som holder til innenfor sirkelen burde sørge for å tegne denne opp på et kart, og huske at dersom man snur på Flisa, eller et området på linje med dette, da er man på trygg grunn. Kjøper jeg den? Vet ikke helt.
Pingting Skrevet 10. mars 2011 #2305 Skrevet 10. mars 2011 Eller så fant jeg denn forklaringen på landsbygda.no Snu på flisa: Uttrykket stammer fra den gang de hadde flis i madrassene og når lusa ble plagsom måtte de vende eller snu på flisa.Dette hjalp en stund.I dag betyr det å se ting fra en annen side. Ah, jeg elsker å lete etter opphavet til ord og uttrykk!
FoxyFish Skrevet 10. mars 2011 #2306 Skrevet 10. mars 2011 Eller så fant jeg denn forklaringen på landsbygda.no Ah, jeg elsker å lete etter opphavet til ord og uttrykk! Den forklaringen hang jo mer på greip (når vi er inne på ordspill), men jeg bruker uttrykket å snu på flisa i den forstand at man spinker og sparer og bruker det man har, og ikke om å se ting fra en annen side. Den beskrivelsen synes jeg ikke passer i det hele tatt.
Gjesten Skrevet 10. mars 2011 #2307 Skrevet 10. mars 2011 Eller så fant jeg denn forklaringen på landsbygda.no Ah, jeg elsker å lete etter opphavet til ord og uttrykk! Jeg fant også den bloggen, men jeg la den ikke ut, for jeg kjøpte den ikke helt.. Dette her ga mye mer mening. Den forklaringen hang jo mer på greip (når vi er inne på ordspill), men jeg bruker uttrykket å snu på flisa i den forstand at man spinker og sparer og bruker det man har, og ikke om å se ting fra en annen side. Den beskrivelsen synes jeg ikke passer i det hele tatt. Det er vel å snu på hver krone du tenker på egentlig da, sånn at du har blandet? 2
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2308 Skrevet 10. mars 2011 Den forklaringen hang jo mer på greip (når vi er inne på ordspill), men jeg bruker uttrykket å snu på flisa i den forstand at man spinker og sparer og bruker det man har, og ikke om å se ting fra en annen side. Den beskrivelsen synes jeg ikke passer i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg forstår helt hva du mener. Det er et uttrykk som "å snu og vende på hver krone" hvor det betyr å ha dårlig råd. Er det du mener?
FoxyFish Skrevet 10. mars 2011 #2309 Skrevet 10. mars 2011 Jeg tror ikke jeg forstår helt hva du mener. Det er et uttrykk som "å snu og vende på hver krone" hvor det betyr å ha dårlig råd. Er det du mener? Ja, nesten, men ikke helt heller. For min del har betydnigen av å snu på flisa vært å bruke det man har fremfor noe annet. Jeg merker jeg er svært dårlig på å ordlegge meg rundt dette, men det er ikke nødvendigvis synonymt med det å ha dårlig råd. Snarere det å være mer praktisk anlagt! Det er mulig jeg er på bærtur, men det er min "innebygde" betydning :gjeiper: . For mitt vedkommende hadde jeg nok ikke brukt uttrykket i betydningen av å se noe fra en annen side.
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2310 Skrevet 10. mars 2011 Ja, nesten, men ikke helt heller. For min del har betydnigen av å snu på flisa vært å bruke det man har fremfor noe annet. Jeg merker jeg er svært dårlig på å ordlegge meg rundt dette, men det er ikke nødvendigvis synonymt med det å ha dårlig råd. Snarere det å være mer praktisk anlagt! Det er mulig jeg er på bærtur, men det er min "innebygde" betydning :gjeiper: . For mitt vedkommende hadde jeg nok ikke brukt uttrykket i betydningen av å se noe fra en annen side. Man kan se saker og ting fra forskjellig synsvinkel sikkert. Ifølge Bokmålsordboka betyr å snu på flisa å prøve en annen fremgangsmåte.
Gjest imli Skrevet 10. mars 2011 #2311 Skrevet 10. mars 2011 "Snu på krona" er vel eit uttrykk som omhandlar dårleg råd?
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2312 Skrevet 10. mars 2011 (endret) "Snu på krona" er vel eit uttrykk som omhandlar dårleg råd? Ja. Jeg har beskrevet det lenger opp i tråden. Edit: fjernet en bokstav Endret 10. mars 2011 av Belladonna
chikako Skrevet 10. mars 2011 #2313 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Usosial for asosial og omvendt Dette er ikke synonymer Kan tenke meg at den kan ha vært nevnt før Endret 10. mars 2011 av chikako
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2314 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Lest på en datingside: "Søker en damme eller hjente". På samme side leste jeg i et "shout"-innlegg: ...Er det ingen såm vill bli skjent med meg da? Endret 10. mars 2011 av Belladonna
chikako Skrevet 10. mars 2011 #2315 Skrevet 10. mars 2011 Lest på en datingside: "Søker en damme eller hjente". 1
Kråkesaks Skrevet 10. mars 2011 #2316 Skrevet 10. mars 2011 Lest på en datingside: "Søker en damme eller hjente". På samme side leste jeg i et "shout"-innlegg: ...Er det ingen såm vill bli skjent med meg da? Det der må jo være eksempel på ganske alvorlig dysleksi? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mars 2011 #2317 Skrevet 10. mars 2011 Ah, jeg elsker å lete etter opphavet til ord og uttrykk! Jeg også. Jeg fikk verdens fineste julegave et år: "Rosinen i pølsa" - nettopp en sånn bok som forklarer sånne ting.
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2011 #2318 Skrevet 10. mars 2011 Det der må jo være eksempel på ganske alvorlig dysleksi? Den første setningen var skrevet av en utlending som vel ikke var så stø i norsk. Den andre setningen var av en norsk mann, så det kunne muligens skyldes dysleksi.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mars 2011 #2319 Skrevet 10. mars 2011 For mitt vedkommende hadde jeg nok ikke brukt uttrykket i betydningen av å se noe fra en annen side. For meg er "snu på flisa" - eller "flisEN" som vi sier her vest - å se ting fra en annen side. Jeg har aldri før hørt uttrykket brukt om å bruke pengene to ganger eller i annen forbindelse med dårlig råd.
Kråkesaks Skrevet 10. mars 2011 #2320 Skrevet 10. mars 2011 Den første setningen var skrevet av en utlending som vel ikke var så stø i norsk. Den andre setningen var av en norsk mann, så det kunne muligens skyldes dysleksi. Ok. At vedkommende var utlending forklarer mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå