AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #2221 Del Skrevet 3. mars 2011 Ok. stningen i seg selv var i hvert fall meningsløs. "stningen"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 3. mars 2011 #2222 Del Skrevet 3. mars 2011 Dette er et spørsmål fra Aftenpostens nettprat med Språkrådets nye direktør Arnfinn Muruvik Vonen: Hei. Jeg er opptatt av godt språk og gremmer meg over at "nesten ingen" journalister lenger kan elementær norsk. Har det blitt viktigere "å ha munndiaré" enn å kunne enkel norsk? Spesielt ille synes jeg det er at mange ikke klarer å lære seg at det heter "å utarte" og ikke "å utarte seg". Den siste "trenden" synes å være at mange tydeligvis synes det er "kult" å skrive ett med to t-er, også når det ikke er et tallord. Kan dere ikke starte en "dannelsesreise" i språk? Søker jobben! KANSKJE en slik dannelsesreise også kunne tatt opp hvor inn i helvete irriterende det er med overdreven bruk av anførselstegn? HÆ? Selv om de forsåvidt er brukt riktig her synes jeg, så er det utrolig irriterende å lese, og det gjør at teksten "hakker" veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 3. mars 2011 #2223 Del Skrevet 3. mars 2011 Kom over en litt festlig en akkurat nå. Life's a beach. Vil forsvare den litt. Selv om det "riktige" er Life's a bitch, så er Life's a beach veldig hyppig brukt blant mennesker som ikke er særlig glad i å banne. Hvertfall slikt blant enkelte av mine engelskspråklige venner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. mars 2011 #2224 Del Skrevet 3. mars 2011 Sjegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. mars 2011 #2225 Del Skrevet 3. mars 2011 Sjeden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. mars 2011 #2226 Del Skrevet 3. mars 2011 Dette er et spørsmål fra Aftenpostens nettprat med Språkrådets nye direktør Arnfinn Muruvik Vonen: KANSKJE en slik dannelsesreise også kunne tatt opp hvor inn i helvete irriterende det er med overdreven bruk av anførselstegn? HÆ? Selv om de forsåvidt er brukt riktig her synes jeg, så er det utrolig irriterende å lese, og det gjør at teksten "hakker" veldig. Eg irriterar meg og over overdreven bruk av anførselsteikn. Tek ofte meg sjølv i å bruke det for ofte... Det er slitsomt å lesa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. mars 2011 #2227 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg skjønner at dette ikke er direkte feil siden jeg forstår hva de mener, men det kan misforstås: "Masse geit - og mer protein enn i de fleste ostene." Trodde da ikke geitost inneholdt geit, men geitemelk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. mars 2011 #2228 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Forster. Sykdomne. Endret 4. mars 2011 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. mars 2011 #2229 Del Skrevet 4. mars 2011 Usprotslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 5. mars 2011 #2230 Del Skrevet 5. mars 2011 "tilfreds stillende" og "tilfreds stiller" i ett og samme innlegg. Jeg synes ikke det var helt tilfredsstillende skrevet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 5. mars 2011 #2231 Del Skrevet 5. mars 2011 ...Og denne var jo nesten litt søt: "mensentrasjon" (menstruasjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #2232 Del Skrevet 5. mars 2011 ...forbauselig mange penis-tråder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 5. mars 2011 #2233 Del Skrevet 5. mars 2011 Kjønner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 5. mars 2011 #2234 Del Skrevet 5. mars 2011 Burte og arrigant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mars 2011 #2235 Del Skrevet 6. mars 2011 ...forbauselig mange penis-tråder.. Forbauselig? Det heter vel forbausende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mars 2011 #2236 Del Skrevet 6. mars 2011 Vil forsvare den litt. Selv om det "riktige" er Life's a bitch, så er Life's a beach veldig hyppig brukt blant mennesker som ikke er særlig glad i å banne. Hvertfall slikt blant enkelte av mine engelskspråklige venner "Life is a beach" er et eget uttrykk. Mens "Life is a bitch" betyr at livet ikke akkurat går på skinner, så betyr altså "Life is a beatch" det motsatte. Jeg har aldri hørt "beach" versjonen brukt som "bitch" versjonen. Eksempel: Æsj altså, 3 dager til sydenturen. Life is a beach! Ironisk, man mener at livet er herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mars 2011 #2237 Del Skrevet 6. mars 2011 KANSKJE en slik dannelsesreise også kunne tatt opp hvor inn i helvete irriterende det er med overdreven bruk av anførselstegn? HÆ? Selv om de forsåvidt er brukt riktig her synes jeg, så er det utrolig irriterende å lese, og det gjør at teksten "hakker" veldig. Helt enig. Det kan være mye som er korrekt skriftlig språk som kan være svært plagsomt eller dustete å lese. F.eks. bør man unngå mange setninger som starter med samme ord. Man må altså lese gjennom teksten sin for å se om noe bør skrives om hvis man bruker noen ting for hyppig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 6. mars 2011 #2238 Del Skrevet 6. mars 2011 "Life is a beach" er et eget uttrykk. Mens "Life is a bitch" betyr at livet ikke akkurat går på skinner, så betyr altså "Life is a beatch" det motsatte. Jeg har aldri hørt "beach" versjonen brukt som "bitch" versjonen. Eksempel: Æsj altså, 3 dager til sydenturen. Life is a beach! Ironisk, man mener at livet er herlig. Og jeg har opplevd det motsatte. Just saying. Det finnes de som bruker det i ironisk sammenheng, som.. "Klemte finger'n i døra, life's a beach..." Livet er jo ikke herlig om man klemmer en finger i døra, og man må til sykehuset for å sy den på igjen. De bruker gjerne denne ironiske varianten nettopp for å unngå banning (som bitch er i noens øyne). Kommer ann på personen. Men jeg innrømmer at jeg kan ha tatt feil, men jeg er vant til denne ironiske varianten til vennene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 6. mars 2011 #2239 Del Skrevet 6. mars 2011 SUSHIEXPRESSEN leverer nylagt sushi over hele OSLO! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 6. mars 2011 #2240 Del Skrevet 6. mars 2011 Aaargh, halvparten av vennene mine på Facebook koser seg med fastelavensboller i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå