Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2011 #2161 Skrevet 26. februar 2011 Marit Bjørgen mener at det jidde gode resultater i OL da hun begynte å spise mer fisk (godfisk.no-reklamen). Nesten så jeg får lyst til å heie på Sverige i stedet ... Men hun SNAKKER dialekten sin, det må være lov.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #2162 Skrevet 26. februar 2011 Men hun SNAKKER dialekten sin, det må være lov. Er det virkelig noen som sier "jidde" på dialekt? 1
Vofsitofsi Skrevet 26. februar 2011 #2163 Skrevet 26. februar 2011 Er det virkelig noen som sier "jidde" på dialekt? Hehe, det er nok ikke dialekt, nei. Kan nok ikke skylde på det, heller ikke de som sier "samtidlig" eller "tremelling". Det er jo imidlertid ikke en SKRIVEfeil, så sånn sett postet jeg nok dette i feil tråd.
Gjest imli Skrevet 27. februar 2011 #2164 Skrevet 27. februar 2011 Nei, det er sterk bøyning på begge disse. Det gjelder vel ikkje dei aktuelle verba, men er det ikkje noko som heiter transitive og intransitive verb? Altså verb som kan bøyast både sterkt og svakt avhengig av setningsoppbygginga?
Gjest Airi Skrevet 27. februar 2011 #2165 Skrevet 27. februar 2011 (endret) Marit er trønder. Vi nordmøringer sier ofte "gidd", ikke "ga", og jeg tipper det er faktum for trønderne også. "det gidd mæ gode resultata" er ikke feil på min dialekt selv om mannogså kan si "ga". Endret 27. februar 2011 av Airi
Knøttet Skrevet 27. februar 2011 #2166 Skrevet 27. februar 2011 Marit er trønder. Vi nordmøringer sier ofte "gidd", ikke "ga", og jeg tipper det er faktum for trønderne også. "det gidd mæ gode resultata" er ikke feil på min dialekt selv om mannogså kan si "ga". Mamma sier ikke "gidd", hun er også nordmøring. At trønderne sier det kan nok godt hende, men nordmøringer?!
Gjest Airi Skrevet 27. februar 2011 #2167 Skrevet 27. februar 2011 Mamma sier ikke "gidd", hun er også nordmøring. At trønderne sier det kan nok godt hende, men nordmøringer?! Det er i alle fall veldig vanlig på ytre nordmøre, men som sagt er det ikke noe i veien for å si "ga" heller. Poenget var at "gidd" ikke nødvendigvis er feil, men mest sannsynlig er helt vanlig i dialekta hennes.
Vofsitofsi Skrevet 27. februar 2011 #2168 Skrevet 27. februar 2011 Det er i alle fall veldig vanlig på ytre nordmøre, men som sagt er det ikke noe i veien for å si "ga" heller. Poenget var at "gidd" ikke nødvendigvis er feil, men mest sannsynlig er helt vanlig i dialekta hennes. Greit nok at man kan si "jidd" på dialekter med apokope, men ikke "jidde" i dialekter uten apokope. Jeg har ikke hørt om Marit Bjørgen har apokope i dialekten sin, men i dette tilfellet sier hun altså "jidde". 1
Gjest Eurodice Skrevet 27. februar 2011 #2169 Skrevet 27. februar 2011 Det gjelder vel ikkje dei aktuelle verba, men er det ikkje noko som heiter transitive og intransitive verb? Altså verb som kan bøyast både sterkt og svakt avhengig av setningsoppbygginga? Du mener parverb, antar jeg. Henge, brenne er de jeg kommer på akkurat nå. Bildet hang på veggen (intransitivt). Jeg hengte det på veggen (transitivt). Huset brant. Jeg brente meg. Denne type verb bøyes svakt når de er transitive, sterkt når de er intransitive.
Gjest imli Skrevet 27. februar 2011 #2170 Skrevet 27. februar 2011 Du mener parverb, antar jeg. Henge, brenne er de jeg kommer på akkurat nå. Bildet hang på veggen (intransitivt). Jeg hengte det på veggen (transitivt). Huset brant. Jeg brente meg. Denne type verb bøyes svakt når de er transitive, sterkt når de er intransitive. Var det eg meinte ja.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #2171 Skrevet 27. februar 2011 Greit nok at man kan si "jidd" på dialekter med apokope, men ikke "jidde" i dialekter uten apokope. Jeg har ikke hørt om Marit Bjørgen har apokope i dialekten sin, men i dette tilfellet sier hun altså "jidde". Hva er apokope?
Gjesten Skrevet 27. februar 2011 #2172 Skrevet 27. februar 2011 Hva er apokope? http://no.wikipedia.org/wiki/Apokope
Gjest Blubberella Skrevet 28. februar 2011 #2173 Skrevet 28. februar 2011 Det som svir mest i øynene er når folk skriver "fordiom" eller den enda verre formen for forkortelse; "fordom".
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #2174 Skrevet 28. februar 2011 Fordiom eller fordeom blir også ofte plassert sist i en setning. Rart.
Gjest Blubberella Skrevet 28. februar 2011 #2175 Skrevet 28. februar 2011 Fordiom eller fordeom blir også ofte plassert sist i en setning. Rart. Klassisk eksempel: "Det er ikke lov, men alle gjør det fordiom"... *grøss* 2
Knøttet Skrevet 28. februar 2011 #2176 Skrevet 28. februar 2011 Lille broren min. Kanskje hun/han mente den lille broren, altså egentlig storebror men liten av vekst? 1
Knøttet Skrevet 28. februar 2011 #2177 Skrevet 28. februar 2011 På FB var det ei som først skrev: "intriserer", før hun rettet det til: "intreserer".
Gjest Eurodice Skrevet 28. februar 2011 #2178 Skrevet 28. februar 2011 På FB var det ei som først skrev: "intriserer", før hun rettet det til: "intreserer". Feil blir det åkkesom .
Knøttet Skrevet 28. februar 2011 #2179 Skrevet 28. februar 2011 "Annbefale" og "har pr dd. 2 hunder og en katt på 300kvm". Veldig stor katt!
Pingting Skrevet 28. februar 2011 #2180 Skrevet 28. februar 2011 Rekkefølgen på ord og delsetninger og slikt er vanskelig, altså. Ville du gitt bort matoppskrifter til hvem som helst som dine foreldre har komponert, etter deres død? 1. Jeg er enebarn og derfor den eneste mine foreldre har "komponert". Null problem. 2. Jeg tror ikke foreldrene min kommer til å komponere noen ting etter deres død, hverken oppskrifter eller hvemsomhelster 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå