Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Marit Bjørgen mener at det jidde gode resultater i OL da hun begynte å spise mer fisk (godfisk.no-reklamen).

Nesten så jeg får lyst til å heie på Sverige i stedet ...

Men hun SNAKKER dialekten sin, det må være lov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hun SNAKKER dialekten sin, det må være lov.

Er det virkelig noen som sier "jidde" på dialekt? :daane:

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig noen som sier "jidde" på dialekt? :daane:

Hehe, det er nok ikke dialekt, nei. Kan nok ikke skylde på det, heller ikke de som sier "samtidlig" eller "tremelling". Det er jo imidlertid ikke en SKRIVEfeil, så sånn sett postet jeg nok dette i feil tråd.

Skrevet

Nei, det er sterk bøyning på begge disse.

Det gjelder vel ikkje dei aktuelle verba, men er det ikkje noko som heiter transitive og intransitive verb? Altså verb som kan bøyast både sterkt og svakt avhengig av setningsoppbygginga?

Skrevet (endret)

Marit er trønder. Vi nordmøringer sier ofte "gidd", ikke "ga", og jeg tipper det er faktum for trønderne også. "det gidd mæ gode resultata" er ikke feil på min dialekt selv om mannogså kan si "ga".

Endret av Airi
Skrevet

Marit er trønder. Vi nordmøringer sier ofte "gidd", ikke "ga", og jeg tipper det er faktum for trønderne også. "det gidd mæ gode resultata" er ikke feil på min dialekt selv om mannogså kan si "ga".

Mamma sier ikke "gidd", hun er også nordmøring. At trønderne sier det kan nok godt hende, men nordmøringer?!

Skrevet

Mamma sier ikke "gidd", hun er også nordmøring. At trønderne sier det kan nok godt hende, men nordmøringer?!

Det er i alle fall veldig vanlig på ytre nordmøre, men som sagt er det ikke noe i veien for å si "ga" heller. Poenget var at "gidd" ikke nødvendigvis er feil, men mest sannsynlig er helt vanlig i dialekta hennes.

Skrevet

Det er i alle fall veldig vanlig på ytre nordmøre, men som sagt er det ikke noe i veien for å si "ga" heller. Poenget var at "gidd" ikke nødvendigvis er feil, men mest sannsynlig er helt vanlig i dialekta hennes.

Greit nok at man kan si "jidd" på dialekter med apokope, men ikke "jidde" i dialekter uten apokope. Jeg har ikke hørt om Marit Bjørgen har apokope i dialekten sin, men i dette tilfellet sier hun altså "jidde".

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det gjelder vel ikkje dei aktuelle verba, men er det ikkje noko som heiter transitive og intransitive verb? Altså verb som kan bøyast både sterkt og svakt avhengig av setningsoppbygginga?

Du mener parverb, antar jeg. Henge, brenne er de jeg kommer på akkurat nå.

Bildet hang på veggen (intransitivt). Jeg hengte det på veggen (transitivt).

Huset brant. Jeg brente meg.

Denne type verb bøyes svakt når de er transitive, sterkt når de er intransitive.

Skrevet

Du mener parverb, antar jeg. Henge, brenne er de jeg kommer på akkurat nå.

Bildet hang på veggen (intransitivt). Jeg hengte det på veggen (transitivt).

Huset brant. Jeg brente meg.

Denne type verb bøyes svakt når de er transitive, sterkt når de er intransitive.

Var det eg meinte ja.

Skrevet

Greit nok at man kan si "jidd" på dialekter med apokope, men ikke "jidde" i dialekter uten apokope. Jeg har ikke hørt om Marit Bjørgen har apokope i dialekten sin, men i dette tilfellet sier hun altså "jidde".

Hva er apokope?

Gjest Blubberella
Skrevet

Det som svir mest i øynene er når folk skriver "fordiom" eller den enda verre formen for forkortelse; "fordom". :frustrert::sur:

Skrevet

Fordiom eller fordeom blir også ofte plassert sist i en setning. Rart.

Gjest Blubberella
Skrevet

Fordiom eller fordeom blir også ofte plassert sist i en setning. Rart.

Klassisk eksempel: "Det er ikke lov, men alle gjør det fordiom"... *grøss*

• Liker 2
Skrevet

Lille broren min. Kanskje hun/han mente den lille broren, altså egentlig storebror men liten av vekst? :vetikke::fnise:

• Liker 1
Skrevet

På FB var det ei som først skrev: "intriserer", før hun rettet det til: "intreserer". :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

På FB var det ei som først skrev: "intriserer", før hun rettet det til: "intreserer". :fnise:

Feil blir det åkkesom :fnise: .

Skrevet

"Annbefale" og "har pr dd. 2 hunder og en katt på 300kvm". :overrasket: Veldig stor katt! :skratte:

Skrevet

Rekkefølgen på ord og delsetninger og slikt er vanskelig, altså.

Ville du gitt bort matoppskrifter til hvem som helst som dine foreldre har komponert, etter deres død?

1. Jeg er enebarn og derfor den eneste mine foreldre har "komponert". Null problem.

2. Jeg tror ikke foreldrene min kommer til å komponere noen ting etter deres død, hverken oppskrifter eller hvemsomhelster

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...