Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt norsklærerhjerte får skår i seg hver gang jeg ser feilaktig særskriving! Ord som består av flere ledd SKAL ikke deles, med mindre vi snakker om "i hvert fall" og "i dag".

Var på rusletur i byen, og gikk forbi skiltet hvor det sto :"sykelsti". Synd jeg ikke hadde oransje tusj i lomma :sjenert:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også fnyser folk av meg når jeg påstår at det er viktig å bevare uttaleforskjellen. "Det er bare naturlig utvikling i språket, det er positivt". :filer:

Det ER jo en naturlig utvikling. På linje med lassevis av utviklinger som har skjedd før, vi skiller heller ikke mellom tak og thak lenger. Vi har en hel haug med homofoner og ordpar fra før (litt avhengig av dialekt), sj/kj-lyden vil bare være et lite bidrag til disse: hjemme/gjemme, hvert/vært/vert/verdt, rødlig/rørlig, jul/hjul, hvit/vit, mars/marsj, kjære/tjære, vinn/vind og så videre.

Jeg hører stadig at folk sier det er naturlig - at det er positivt derimot synes jeg ikke at jeg hører så ofte. Jeg for min del forbeholder meg ihvertfall retten til å både å innse at det er en helt naturlig utvikling og å sitte og være en grinete, gammel kjerring som irriterer seg over hvordan ungdommen nå til dags snakker. ;)

Skrevet

Trådtittel:

Hvor nøyaktig er klitten?

...til hva?

• Liker 1
Skrevet

"... erfaringen fra olje & gass industrien". :roll:

Skrevet (endret)

Også fnyser folk av meg når jeg påstår at det er viktig å bevare uttaleforskjellen. "Det er bare naturlig utvikling i språket, det er positivt". :filer:

Når man har studert lingvistikk noen år, får man ristet av seg illusjonen om at språk er noe konstant og at det som er forskjellig er feil. Man trenger ikke å mene at det er verken positivt eller negativt; det skjer uansett.

Endret av Airi
Skrevet

"lager og produksjons medarbeider". :kjefte:

Skrevet

Haha, fant en chat log fra msn (som jeg ikke har hatt siden jeg var 14). Meg: Hører på Dylan! Venn: Hva er Dylan? Meg: Bob Dylan. Venn: og ja!

• Liker 3
Gjest Tsunade
Skrevet (endret)

Haha, fant en chat log fra msn (som jeg ikke har hatt siden jeg var 14). Meg: Hører på Dylan! Venn: Hva er Dylan? Meg: Bob Dylan. Venn: og ja!

Jeg vet ikke hva som sjokkerte meg mest her - og/å/åh-feilen eller at det finnes mennesker som ikke vet hvem Bob Dylan er. :tristbla:

Endret av Tsunade
Skrevet

Jeg vet ikke hva som sjokkerte meg mest her - og/å/åh-feilen eller at det finnes mennesker som ikke vet hvem Bob Dylan er. :tristbla:

:ler: Vedkommende var nok under 14 den gangen!

Gjest Tsunade
Skrevet

:ler: Vedkommende var nok under 14 den gangen!

Det er ingen unnskyldning!

Er ikke dette for allmennkunnskap å regne, so help me Bob.

:fnise:

Skrevet

Jeg fant et tilfelle av omvendt særskriving: "Til dere som er ungemødre"

• Liker 3
Skrevet

Det minner om den reklamen som gikk for noen år siden. "tomogjerry! Som om de hører sammen?" Jeg husker ikke hva det var reklame for.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er vi vel alle som har barn :fnise: . De er "ungene" våre alltid.

Skrevet

"dursjen" og "jeg traff drømme kvinnen". :roll:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

"Å ta roten ved det vonde"

Jeg elsker ordspråk som er totalt feilsitert. Dette ble jo faktisk et nytt uttrykk - med samme mening.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det ER jo en naturlig utvikling. På linje med lassevis av utviklinger som har skjedd før, vi skiller heller ikke mellom tak og thak lenger. Vi har en hel haug med homofoner og ordpar fra før (litt avhengig av dialekt), sj/kj-lyden vil bare være et lite bidrag til disse: hjemme/gjemme, hvert/vært/vert/verdt, rødlig/rørlig, jul/hjul, hvit/vit, mars/marsj, kjære/tjære, vinn/vind og så videre.

Jeg hører stadig at folk sier det er naturlig - at det er positivt derimot synes jeg ikke at jeg hører så ofte. Jeg for min del forbeholder meg ihvertfall retten til å både å innse at det er en helt naturlig utvikling og å sitte og være en grinete, gammel kjerring som irriterer seg over hvordan ungdommen nå til dags snakker. ;)

:murvegg::rasende::kvalm::bond::trampe::cry3:

Skrevet (endret)

(*velger å ikke gå til motangrep siden du faktisk strøk ut at jeg er en grinete, gammel kjerring*)

Endret av Pingting
Gjest Blondie65
Skrevet

(*velger å ikke gå til motangrep siden du faktisk strøk ut at jeg er en grinete, gammel kjerring*)

Jeg kom aldri lenger en til første avsnitt. Jeg innser at jeg burde ha lest nøyere. Jeg er forøvrig en oldnorsk utgammal grinete kjerring - deluxe.

Skrevet

Jeg kom aldri lenger en til første avsnitt. Jeg innser at jeg burde ha lest nøyere. Jeg er forøvrig en oldnorsk utgammal grinete kjerring - deluxe.

Ja, men da er det flere av oss. Det ER naturlig, men jeg NEKTER å ikke henge meg opp i det. Siste kjerringtendensene fikk jeg da det sto to stk utenfor Deli de Luco og spurte om jeg ville prøve "skylling". Jeg takket kjapt neitakk, og kommenterte at det strengt tatt er for kaldt for sånt eller at jeg allerede hadde dusja eller noe sånt... :hytter med neven:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...