trudelu Skrevet 1. mai 2011 #2861 Del Skrevet 1. mai 2011 "fint bildet" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. mai 2011 #2862 Del Skrevet 2. mai 2011 Feil og overdreven bøying av adjektiv! Status på facebook sett nylig = "Skal farge håret til det mest blondeste jeg noengang har hatt!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 2. mai 2011 #2863 Del Skrevet 2. mai 2011 forsjøker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 3. mai 2011 #2864 Del Skrevet 3. mai 2011 På sexforumet går denne skrivefeilen ofte igjen: "mastrubere". Det virker som om mange tror det er riktig skrivemåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2011 #2865 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg ser svært ofte setninger av typen: Kyllingfillet som har lagt i fryseren. For meg ser dette helt feil ut, men siden det er så utbredt er det kanskje tillatt? Personlig ville jeg ha skrevet: Kyllingfilet som har ligget i fryseren. Er det en sammenblanding av verbene å legge og å ligge? Noen av språkekspertene her som vet? Endret 3. mai 2011 av Iah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. mai 2011 #2866 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg ser svært ofte setninger av typen: Kyllingfillet som har lagt i fryseren. For meg ser dette helt feil ut, men siden det er så utbredt er det kanskje tillatt? Personlig ville jeg ha skrevet: Kyllingfilet som har ligget i fryseren. Noen av språkekspertene her som vet? Hva har kyllingen lagt i fryseren da? Egg? Jeg vet det ikke sikkert, men det høres veldig feil ut i mine ører. Det er jo feil bøying av ordet! Forresten, hva er kyllingfillet? Kyllingfille? Endret 3. mai 2011 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2011 #2867 Del Skrevet 3. mai 2011 "fint bildet" Ja, denne er svært utbredt på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mai 2011 #2868 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg ser svært ofte setninger av typen: Kyllingfillet som har lagt i fryseren. For meg ser dette helt feil ut, men siden det er så utbredt er det kanskje tillatt? Personlig ville jeg ha skrevet: Kyllingfilet som har ligget i fryseren. Er det en sammenblanding av verbene å legge og å ligge? Noen av språkekspertene her som vet? Korrekt skrivemåte: Kyllingfilét som har ligget i fryseren. Ligge er et intransitivt (dvs.tar ikke objekt) verb som bøyes slik: å ligge-ligger-(har)ligget Legge er et transitivt (tar objekt) verb: å legge-legger-(har) lagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2011 #2869 Del Skrevet 3. mai 2011 Forresten, hva er kyllingfillet? Kyllingfille? Takk for svar Belladonna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mai 2011 #2870 Del Skrevet 3. mai 2011 Takk for svar Belladonna! Bare hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 3. mai 2011 #2871 Del Skrevet 3. mai 2011 Hva har kyllingen lagt i fryseren da? Egg? Dette er en riktig fin huskeregel, som jeg lærte da jeg var liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. mai 2011 #2872 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Dette er en riktig fin huskeregel, som jeg lærte da jeg var liten. Hva? Endret 3. mai 2011 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 3. mai 2011 #2873 Del Skrevet 3. mai 2011 En fin huskeregel, hvis man er i tvil om lagt/ligget, er å spørre seg selv om "det" har lagt egg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 3. mai 2011 #2874 Del Skrevet 3. mai 2011 Forumtittel: "ny sterilisert mann". Byttet ut den usteriliserte hun hadde fra før med som var ferdig sterilisert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mai 2011 #2875 Del Skrevet 3. mai 2011 Forumtittel: "ny sterilisert mann". Byttet ut den usteriliserte hun hadde fra før med som var ferdig sterilisert? Denne postet jeg visst samtidig med deg under "Morsomme overskrifter" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 3. mai 2011 #2876 Del Skrevet 3. mai 2011 En fin huskeregel, hvis man er i tvil om lagt/ligget, er å spørre seg selv om "det" har lagt egg. Aha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. mai 2011 #2877 Del Skrevet 3. mai 2011 Er det lagt/legi-spørsmålet i det heile tatt noko å lure på? Eg har lagt kyllingfileten i frysaren. Kyllingfileten har legi i frysaren. Ingen med norsk som morsmål har vel problem med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mai 2011 #2878 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Kyllingfileten har legi i frysaren. Ingen med norsk som morsmål har vel problem med det? Jeg har norsk som morsmål og har aldri sett legi før så jeg har problemer med den. Endret 3. mai 2011 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. mai 2011 #2879 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg har norsk som morsmål og har aldri sett legi før så jeg har problemer med den. "Ligget", viss du vil ha det på bokmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2011 #2880 Del Skrevet 3. mai 2011 Er det lagt/legi-spørsmålet i det heile tatt noko å lure på? Eg har lagt kyllingfileten i frysaren. Kyllingfileten har legi i frysaren. Ingen med norsk som morsmål har vel problem med det? Vel, jeg ser denne feilen rett som det er så det finnes tydeligvis de som har problemer med dette. Selv om jeg også synes det er veldig spesielt å ta feil av akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå