Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og "alltid to l'ar i alltid" :)

Nå skal jeg pirke litt, for jeg regner med at dette skal være likt på bokmål og nynorsk.

L-er

Ikke l'er.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg pirke litt, for jeg regner med at dette skal være likt på bokmål og nynorsk.

L-er

Ikke l'er.

;)

Huff, da :fnise:

Takk for opplysninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

L-er

Ikke l'er.

;)

Du har rett i at det skal være bindestrek. På nynorsk er det allikevel riktig med -ar i hankjønn flertall, altså "ein l, fleire l-ar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det skal være bindestrek. På nynorsk er det allikevel riktig med -ar i hankjønn flertall, altså "ein l, fleire l-ar".

Det veit eg altså :fnise: Men eg trudde ' var riktig, ikkje bindestrek. Lærerikt på KG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg snakket egentlig bare om bindestreken, og at den skal være der i begge målformer. At det er l-ar på nynorsk er jeg klar over. Ser nå at det kunne misforstås, ja. :)

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det veit eg altså :fnise: Men eg trudde ' var riktig, ikkje bindestrek. Lærerikt på KG :)

Apostrof brukes vel egentlig svært sjelden på norsk, så vidt jeg vet er det bare for å markere genitiv på bokmål som dette:

Anders' bil.

Dette er kanskje ikke relevant på nynorsk uansett, mener jeg å huske fra den gangen jeg ble undervist i det.

Unasett så er apostrofen svært misbrukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Eg blir ofte skulda for å vere i overkant pedagogisk :ler: . Ein må vere hjelpsame mor kvarandre, veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apostrof brukes vel egentlig svært sjelden på norsk, så vidt jeg vet er det bare for å markere genitiv på bokmål som dette:

Anders' bil.

Dette er kanskje ikke relevant på nynorsk uansett, mener jeg å huske fra den gangen jeg ble undervist i det.

Unasett så er apostrofen svært misbrukt.

Det er eg einig i. Ikkje lett det her ;)

Eg er jo og max forvirra, fordi eg gjennom skuletida har hatt både bokmål og nynorsk som hovudmål, så eg har endt opp med å ikkje vere heilt stø i nokon av dei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Permison" :sukk:

Skulle vere "permisjon". Trur ikkje det var ein slurvefeil heller, for innlegget myldra av skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skulle vere "permisjon". Trur ikkje det var ein slurvefeil heller, for innlegget myldra av skrivefeil.

Jeg leste også dette. Heldigvis trenger TS bare "ett" råd :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Permison høres nesten ut som en reseptbelagt krem.

Leste forresten innlegget, virker som vedkommende sliter litt med dobbeltkonsonantene sine. Begynnt, nettop, vannskelig. Kan enten være dysleksi, eller rett og slett bare problemer med nevnte dobbeltkonsonanter.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er en åpenbar slurvefeil, uavhengig av hvor dårlig personen ellers skriver. Vi glemmer alle en bokstav innimellom.

Jeg synes det er teit når denne tråden oversvømmes av småfeil som denne. Jeg er uenig med den som skrev at dere driver med mobbing, men når feilene dere kommer med er åpenbare slurvefeil og ikke en feil som konsekvent brukes, synes jeg det ødelegger tråden litt.

Dessuten virker det som om folk har gått over til å skrive ALLE feil de oppdager her, den handler ikke lenger om faktiske, "populære" skrivefeil som man ofte ser. Hvem av dere syntes at "permison" var DEN VERSTE SKRIVEFEILEN i går, liksom? Ingen, fordi det er ikke en vanlig skrivefeil men en slurvefeil. Dessuten endret personen bak den aktuelle tråden tittelen, så han eller hun vet tydeligvis hvordan det skal skrives.

Kan dere ikke bare opprette en tråd som heter "Post alle skrive- og slurvefeilene du finner på KG" og la denne tråden være forbeholdt den skrivefeilen dere faktisk mener er verst?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener det er en åpenbar slurvefeil, uavhengig av hvor dårlig personen ellers skriver. Vi glemmer alle en bokstav innimellom.

Jeg synes det er teit når denne tråden oversvømmes av småfeil som denne. Jeg er uenig med den som skrev at dere driver med mobbing, men når feilene dere kommer med er åpenbare slurvefeil og ikke en feil som konsekvent brukes, synes jeg det ødelegger tråden litt.

Dessuten virker det som om folk har gått over til å skrive ALLE feil de oppdager her, den handler ikke lenger om faktiske, "populære" skrivefeil som man ofte ser. Hvem av dere syntes at "permison" var DEN VERSTE SKRIVEFEILEN i går, liksom? Ingen, fordi det er ikke en vanlig skrivefeil men en slurvefeil. Dessuten endret personen bak den aktuelle tråden tittelen, så han eller hun vet tydeligvis hvordan det skal skrives.

Kan dere ikke bare opprette en tråd som heter "Post alle skrive- og slurvefeilene du finner på KG" og la denne tråden være forbeholdt den skrivefeilen dere faktisk mener er verst?

:sjenert:

Denne tråden har 124 sider, og hvis du blar deg litt bakover vil du se at det er den samme gjengen som har stått for det meste av det. Denne tråden hadde vært død for lenge siden hvis vi bare skulle skrive den aller verste skrivefeilen vi så. Da hadde vi alle fått skrive ett innlegg, og så ville det stoppet. Vi har begynt å kommentere nesten alt vi finner (og vi liker det sånn) for vi får jo ikke lov til å kommentere i de aktuelle trådene, så da tar vi det med hit. Vi pleier ikke å kommentere åpenbare slurvefeil, men vi kan ofte se på resten av innlegget om den aktuelle feilen var en slurv eller ikke. Ofte finner vi at vedkommende gjør samme feil flere ganger, og da er det ikke sannsynlig at det er slurv hver gang.

Denne tråden blir stort sett brukt til to ting: Å sukke litt over tilsølingen av språket vårt og å lære. Iblant kommer noen innom og forteller oss hva som er den verste skrivefeilen de ser, og de er hjertlig velkomne, men det er så sjelden at vi bruker tråden til å diskutere språk generelt innimellom de innleggene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Venninde er lov på nynorsk :)

Så det er bare en feil om en tenker ren bokmål.

Norsk er fortsatt norsk om det er bokmål eller nynorsk, men klart man skal skille dem når man skriver.

Eg snakkar eigentleg nynorsk sjølv, men bruker mykje dialekt i min daglegdagse skrivemåte i sms og andre uformelle situasjonar. Når eg skal skrive formellt, velger eg ofte å gå over til bokmål rett og slett fordi det er unaturleg for meg å skrive reint nynorsk då der er eit hav av ord eg ikkje brukar i det daglege språket mitt slik at det blir reint unaturleg å skrive det. (f.eks Dykk, Dykkar, venleg, velkomen, gamal, kjarleik osv)

Derfor velger jeg altså å bruke bokmål her inne på KG. Både for å vere sikker på at alle forstår hva jeg skriver til enhver tid og gidder å lese innleggene mine, men også for å føle meg litt mer anonym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...