Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Neida. Selv ikke strilene her vest sier katta, boka etc.

Når jeg først skal avspore, skal jeg like gjerne gjøre det skikkelig(hehe):

Kommer an på hvilke striler du sikter til, det. Dem som kommer fra kommuner der nynorsk er det offisielle skriftspråket, især dem som kommer fra sogn og videre oppover, har jeg bare unntaksvis hørt snakke om "jenten", og jeg har bodd i Bergen hele mitt liv(ja, "stril" i sin tradisjonelle betydning viser til dem som kan ro til Bergen på en dag, ikke alt fra folk fra nabokommunene til sogninger, møringer osv., men begrepet anvendes nu svært, svært sjeldent i den betydningen).

Endret av Monica1968
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trådtittel: "i.d. sminke koster"

Joa, tenkte jeg - det er ganske dyre greier.

Men så var undertittelen "Hvordan vasker man dem?".

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Trådtittel: "i.d. sminke koster"

Joa, tenkte jeg - det er ganske dyre greier.

Men så var undertittelen "Hvordan vasker man dem?".

Ikke nok med at tråden hadde særskrivingsfeil, men undertittelen var ikke "Hvordan vasker man dem?", men "Hvordan vasker man de?"

De/dem-feil er skrekkelig irriterende!

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg så noen som skrev et do her om dagen, det er vel feil?

En do, et toalett. Eller er det jeg som tuller her.

Gjest Spinell
Skrevet

Det høres hysterisk snerpete og fisefint (pun intended) ut med et do, men det er faktisk lov.

Skrevet

Det høres hysterisk snerpete og fisefint (pun intended) ut med et do, men det er faktisk lov.

Ja er det lov, er det lov. Men jeg det høres veldig feil ut i mine ører. Takk for oppklaringen. :)

Skrevet

Jeg er så snerpete at jeg sier toalett.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er så snerpete at jeg sier toalett.

Et toalett er helt normalt å si. Et do høres derimot helt snerpete ut i mine ører.

Skrevet

Jeg lurer på om det er dialekt - er rimelig sikker på at mamma sier et do - og hun sier også et strikk.

Et strikk høres helt grønnjævlig ut i mine ører - og det er heller ikke lov å skrive. Men jeg vet det er endel som sier det.

Skrevet

"Har du godt over til blue-ray?".

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hm...nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men er du sikker på at han ikke bare ville advare dere om at det snart kom til å flytte inn en bergenser der? Jeg mener, kanskje han mente å advare om fremtidig "skarring og banning" i gangene?

(Jeg håper bergenserne her ikke tar dette personlig, og vil herved be om unnskyldning for dårlig humor.)

Jeg bliR ikke så lett foRnæRmet - jeg bliR meR foRnæRmet oveR at det eR fleRe som haR tRykt likeR på innlegget ditt. InkludeRt meg selv. :filer:

Dessuten skal jeg ha meg fRabedt at vi skuRReR på R'ene. Vi SKARRER. StoR foRskjell.

Gjest Blondie65
Skrevet

Når jeg først skal avspore, skal jeg like gjerne gjøre det skikkelig(hehe):

Kommer an på hvilke striler du sikter til, det. Dem som kommer fra kommuner der nynorsk er det offisielle skriftspråket, især dem som kommer fra sogn og videre oppover, har jeg bare unntaksvis hørt snakke om "jenten", og jeg har bodd i Bergen hele mitt liv(ja, "stril" i sin tradisjonelle betydning viser til dem som kan ro til Bergen på en dag, ikke alt fra folk fra nabokommunene til sogninger, møringer osv., men begrepet anvendes nu svært, svært sjeldent i den betydningen).

Nå kommer ikke jeg fra "Sogn og oppover" og ikke er jeg oppvokst i en nynorsk kommune heller. Så mine lærere de hadde ikke a-ending som naturlig tale i sin dialekt.

Hvis du har bodd i Bergen i hele ditt liv og ikke har hørt jenten så forstår jeg ikke helt hvor du har bodd. Jeg visste ikke at det het "jenta" på offisielt norsk før jeg begynte på skole.

Nå skal det også sies at det vel er ikke vanlig for barn å snakke om jenten i den forstand. Men boken og katten må du vel ha hørt, selv om jeg også forstår at solen er et svært ukjent begrep i språket her vest pga klima.

Skrevet (endret)

Nå kommer ikke jeg fra "Sogn og oppover" og ikke er jeg oppvokst i en nynorsk kommune heller. Så mine lærere de hadde ikke a-ending som naturlig tale i sin dialekt.

Hvis du har bodd i Bergen i hele ditt liv og ikke har hørt jenten så forstår jeg ikke helt hvor du har bodd. Jeg visste ikke at det het "jenta" på offisielt norsk før jeg begynte på skole.

Nå skal det også sies at det vel er ikke vanlig for barn å snakke om jenten i den forstand. Men boken og katten må du vel ha hørt, selv om jeg også forstår at solen er et svært ukjent begrep i språket her vest pga klima.

Dette blir en misforståelse. Jeg har aldri hørt noen fra en nynorskkommune(og ja, mange av dem jeg kaller striler kommer fra dem)si "jenten"(eller "boken", for den sags skyld). I min ungdom kalte vi dog selv dem fra Åsane for striler, og da er det ikke rart at man kan mene at strilene ikke bruker a - endelser.

Og nei, hvorvidt det heter en eller ei sol blir ikke så relevant for oss i vest ;)

Edit: Heter det virkelig "katta"? Jeg har alltid trodd at det var et slenguttrykk.

Endret av Monica1968
Skrevet

Edit: Heter det virkelig "katta"? Jeg har alltid trodd at det var et slenguttrykk.

Nå ble jeg usikker, for jeg har vanligvis a-endinger på ord (sola, dama, maskina osv), men jeg sier som regel ikke katta. :vetikke:

Skrevet

Nå ble jeg usikker, for jeg har vanligvis a-endinger på ord (sola, dama, maskina osv), men jeg sier som regel ikke katta. :vetikke:

Katt er et hankjønnsord.

Gjest Eurodice
Skrevet

Dette blir en misforståelse. Jeg har aldri hørt noen fra en nynorskkommune(og ja, mange av dem jeg kaller striler kommer fra dem)si "jenten"(eller "boken", for den sags skyld). I min ungdom kalte vi dog selv dem fra Åsane for striler, og da er det ikke rart at man kan mene at strilene ikke bruker a - endelser.

Og nei, hvorvidt det heter en eller ei sol blir ikke så relevant for oss i vest ;)

Slang heter det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Som nevnt før - jeg vokste ikke opp i en nynorsk kommune. Så kjenner jeg heller ikke noen som SNAKKER nynorsk, bare dialekt.

Gjest Blondie65
Skrevet

I dag er det mye rot her altså:

Trådtittel: Sette barnevogn utfor huset

Jeg håper noen kontakter barnevernet før barnevognen slippes utfor huset.

Trådtittel: Ta abort når en ønsker barn pga allergi?

Hele resten av innlegget er skrevet på tilsvarende måte. Skribenten har ikke hørt om komma.

Skrevet

I dag er det mye rot her altså:

Trådtittel: Sette barnevogn utfor huset

Jeg håper noen kontakter barnevernet før barnevognen slippes utfor huset.

Trådtittel: Ta abort når en ønsker barn pga allergi?

Hele resten av innlegget er skrevet på tilsvarende måte. Skribenten har ikke hørt om komma.

:ler: Å ønske barn pga allergi var noe nytt for meg, aldri hørt om før ... :ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...