AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #3981 Del Skrevet 20. februar 2012 Sjæsten Gjentatt, så ingen slurvefeil... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #3982 Del Skrevet 20. februar 2012 halvparten så eldre enn seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 21. februar 2012 #3983 Del Skrevet 21. februar 2012 Med fare for at den er tatt før, men en jeg ser ofte er: "Det virker ut som at [...]" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 22. februar 2012 #3984 Del Skrevet 22. februar 2012 Legger til: Folk som blander ovenfor og overfor, og de som blander mistenkelig og mistenksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirama Skrevet 22. februar 2012 #3985 Del Skrevet 22. februar 2012 Folk som skriver : nokk med to k'er. Og så har jeg alltid irritert meg over folk som sier/skriver : jeg har ombelert i stua! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. februar 2012 #3986 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) 3d-mølle Jeg så ordet flere ganger i samme innlegg her inne. For å forsikre meg om at vedkommende faktisk mente det jeg trodde googlet jeg ordet, og ble overrasket over hvor mange treff jeg fikk. Utfra hva jeg leste, mente alle tredemølle. Endret 25. februar 2012 av Spinell 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 25. februar 2012 #3987 Del Skrevet 25. februar 2012 3d-mølle DAGENS! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. februar 2012 #3988 Del Skrevet 25. februar 2012 T-skje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #3989 Del Skrevet 25. februar 2012 T-skje. Jeg har sett T shorte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #3990 Del Skrevet 29. februar 2012 Orddeling.... Se denne: bra de retter fokus på dette grusomme fenomenet. men irriterer at de ikke informerer om at det heter "særskrivingsfeil"... orddelingsfeil er feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 29. februar 2012 #3991 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) bra de retter fokus på dette grusomme fenomenet. men irriterer at de ikke informerer om at det heter "særskrivingsfeil"... orddelingsfeil er feil Herlig video . Forøvrig er jeg enig med deg, selvfølgelig er det særskrivingsfeil. Endret 29. februar 2012 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 29. februar 2012 #3992 Del Skrevet 29. februar 2012 bra de retter fokus på dette grusomme fenomenet. men irriterer at de ikke informerer om at det heter "særskrivingsfeil"... orddelingsfeil er feil Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange her inne irriterer seg så voldsomt over at folk sier orddelingsfeil når de egentlig mener særskrivingsfeil? Selv bruker jeg disse begrepene riktig, men allikevel, det at orddelingsfeil er det vanligste ordet å bruke for dette fenomenet sånn blant "folk flest", plager meg virkelig ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 29. februar 2012 #3993 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange her inne irriterer seg så voldsomt over at folk sier orddelingsfeil når de egentlig mener særskrivingsfeil? Selv bruker jeg disse begrepene riktig, men allikevel, det at orddelingsfeil er det vanligste ordet å bruke for dette fenomenet sånn blant "folk flest", plager meg virkelig ikke. Oss to, Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 29. februar 2012 #3994 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange her inne irriterer seg så voldsomt over at folk sier orddelingsfeil når de egentlig mener særskrivingsfeil? Selv bruker jeg disse begrepene riktig, men allikevel, det at orddelingsfeil er det vanligste ordet å bruke for dette fenomenet sånn blant "folk flest", plager meg virkelig ikke. Det er jo bare bra for deg/dere det gjelder! En ting mindre å "irritere" seg over i hverdagen. Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. Orddelingsfeil/særskrivingsfeil kan vel sjelden føre til store misforståelser, men det er jo rett og slett to ord som faktisk ikke betyr det samme. Nå er jeg skikkelig dårlig til å finne eksempler, men det blir litt som å kalle en edderkopp et insekt. Det har ikke så mye å si for folk flest, og det er ingen krise, men edderkopper ER ikke insekter. Orddelingsfeil er ikke særskrivingsfeil. Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener? Nå er det ikke sånn at jeg begynner å se stygt på folk og freser ut "DET HETER SÆRSKRIVINGSFEIL!" samtidig som jeg slår dem i hodet med en avis, hvis noen sier "orddelingsfeil" når de snakker om en særskrivingsfeil.. Men, hvis det er noen jeg kjenner, som jeg vet er interessert i språk, så tipser jeg dem om det riktige ordet, og får gjerne i gang en mer eller mindre interessant diskusjon om temaet i samme slengen. Derfor synes jeg også at opplysningsfilmer/-artikler e.l. som tar for seg temaet kan bruke to setninger til å informere om hva som er riktig betegnelse på sånne type feil. Nå har jeg ikke sett videoen over, så jeg vet ikke om den faller inn under slike "opplysningsfilmer", så dette er bare generelt. Edit: Må slenge på til slutt at jeg selv kalte det for orddelingsfeil helt til jeg så det bli omtalt her inne på Kg, så jeg skjønner veldig godt at folk bruker feil ord. Men nettopp derfor kunne man kanskje informert om det litt oftere i slike sammenhenger som over.. Endret 29. februar 2012 av Litia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 29. februar 2012 #3995 Del Skrevet 29. februar 2012 Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. [...] Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener? Joda, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Og jeg er selvfølgelig generelt enig i at man bør bestrebe seg på å bruke ord riktig. Men akkurat her kan det i veldig liten grad by på misforståelser. Om noen, i en dagligdags situasjon, sier at de er lei av orddelingsfeil, betyr jo dette så å si alltid at det er særskrivingsfeil de er lei av. Det fører med andre ord ikke til misforståelser i dette tilfellet (med mindre tilhøreren er litt vrang og/eller har en svært rigid hjerne som har vansker med å ikke ta alt helt bokstavelig). For øvrig er distinksjonen orddelingsfeil/særskrivingsfeil bare viktig for dem som jobber med slike ting - korrekturlesere, f.eks., for de trenger jo en presis terminologi for det de arbeider med. Og blant slike, i en arbeidssituasjon, kan jeg ikke tenke meg annet enn at de benytter det korrekte begrepet. Jeg har sett at mange frykter vilt kaos og totalt kommunikasjonssammenbrudd dersom "feil" - enten det er av grammatisk art, av betydningsmessig art, eller når det gjelder uttale - får bre om seg i språket. Men saken er den at alle disse faktorene endrer seg over tid. Dette gjelder for alle språk, og dette har skjedd til alle tider. Svært mange av ordene i språket hadde en annen betydning opprinnelig enn de har i dag. (Rar kommer f.eks. fra latin rarus, som betyr "sjelden", mens det nå altså betyr "merkelig", og for øvrig "søt" i svensk og dansk. Dessuten har kasussystemet for substantiv forsvunnet i norsk, og vi sier "kjyss", og ikke "kyss", som var den opprinnelige uttalen. Sånn globalt sett er slike endringer helt naturlig, og noe som, som sagt, har foregått i alle språk til alle tider. Og det fører IKKE til verken kaos eller kommunikasjonssammenbrudd. Det å ikke ha et normeringsorgan for språket truer ikke kommunikasjonen mellom folk - det kan man jo bare se på alle de språkene som ikke har normeringsorgan à la Språkrådet; de fungerer nøyaktig like godt som kommunikasjonsform som alle de språkene som faktisk har et slikt organ. Årsaken til dette er mangfoldig; språk har en indre sterk struktur, som er nærmest 'innprogrammert' i hjernen vår fra tidlig barnsben av. Dessuten er det jo først og fremst kommunikasjon som er motivasjonen vår for å bruke språk, så dermed bestreber vi jo oss (de aller fleste av oss, i alle fall) på å bli forstått. (Nå er jeg absolutt for både normering og språkrøkt f.eks. i form av stilistiske råd, så det er ikke dét. Men dette er altså ikke fordi jeg frykter at språket ellers skal bli kaotisk sånn at det blir vanskeligere å forstå hverandre.) Uff, dette ble visst litt lengre enn jeg hadde tenkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. februar 2012 #3996 Del Skrevet 29. februar 2012 halvparten så eldre enn seg selv. De mener sikkert dobbelt så ung. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. februar 2012 #3997 Del Skrevet 29. februar 2012 Oss to, Ludovie Tre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. februar 2012 #3998 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er jo bare bra for deg/dere det gjelder! En ting mindre å "irritere" seg over i hverdagen. Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. Orddelingsfeil/særskrivingsfeil kan vel sjelden føre til store misforståelser, men det er jo rett og slett to ord som faktisk ikke betyr det samme. Nå er jeg skikkelig dårlig til å finne eksempler, men det blir litt som å kalle en edderkopp et insekt. Det har ikke så mye å si for folk flest, og det er ingen krise, men edderkopper ER ikke insekter. Orddelingsfeil er ikke særskrivingsfeil. Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener? Jeg er enig med deg - samtidig så lar jeg være å irritere meg over det. Og så skal jeg gi deg et veldig godt eksempel på hva du mener: Entrecote - av svin. Finnes det? I følge Nortura - absolutt. I følge en meget indignert kokkelærer som jeg hørte på radioen: absolutt ikke. Entrecote er skåret mellom ribbeina og skal være kjøtt uten bein. Man må ha nakke og et visst volum på ryggen for at dette skal være mulig. Det Nortura gjør med sine "svineentrecoter" er at de skjærer bort beinet. Altså er det egentlig en kotelett uten bein - men priset som en biff. Nettopp dette er det kokkelæreren irriterer seg over - han hadde kjøpt entrecote - og hadde ikke lesebriller med seg slik at han ikke fikk med seg den lille skriften som fortalte at det var svinekjøtt. Jeg er på kokkelæreren sin side her siden hans hovedargument er at Nortura gjør dette av en eneste grunn: entrecote kan prises til en helt annen kilopris enn kotelett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katyperry Skrevet 3. mars 2012 #3999 Del Skrevet 3. mars 2012 Da/når Særskrivingsfeil Hun/henne skjelden og noe av det verste: KJUKK! Høres ut som noe helt annet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #4000 Del Skrevet 3. mars 2012 og noe av det verste: KJUKK! Høres ut som noe helt annet Det høres vel helt likt ut som tjukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå