Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når "hvordan" brukes i stedet for "hvilken"/"hva slags" etc.

Hvordan mobil har du?

:frustrert:

Jeg syns "hvordan mobil har du?" høres riktig ut. Hva er feil med å skrive det slik? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg syns "hvordan mobil har du?" høres riktig ut. Hva er feil med å skrive det slik? :sjenert:

Det heter hva slags - eller hvilken - mobil har du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil spørrepronomen ("Hvem bil har du?") ligger vel på toppen akkurat nå. Jeg vrenger meg innvendig når jeg leser det. En god nummer to er overbruk av "dem" i stedet for å bruke "de".

Hva er forskjellen på "de" og "dem"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter hva slags - eller hvilken - mobil har du.

Ja, fikk med meg det - men lurer på hva som er feil med å si "hvordan mobil?" Syns det høres riktig ut, er verre hvis det blir "hvem mobil?", det er jo åpenbart helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er forskjellen på "de" og "dem"?

Disse ordene er personlig pronomen, 3. person flertall. "De" er subjektsform, "dem" er objektsform.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja, fikk med meg det - men lurer på hva som er feil med å si "hvordan mobil?" Syns det høres riktig ut, er verre hvis det blir "hvem mobil?", det er jo åpenbart helt feil.

"Hvordan/kordan/korsn ... mobil" er korrekt i enkelte dialekter, og sikkert også din, sånn at det nok er derfor det høres riktig ut i hodet ditt. Men det er altså ikke korrekt bokmål. "Hvem mobil" er korrekt i andre dialekter, forresten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ord deling på høyt nivå må være noe av det mest irriterende jeg ser,i likhet med...uten mellom rom....der man skal skrive...i gjennom hele innlegget....også synes jeg ingen mellom rom når man skriver komma er irriterende,siden det er så tung vindt å lese,blir liksom ikke noe pause av det.Jeg leser ikke slike innlegg jeg....

Forøvrig har jeg lese og skrivevansker og sliter endel med rettskriving selv. Enkel og dobbelkonsonant er vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest energibånd

Jeg misliker sterkt når noen bruker flere punktumer mellom setninger eller noen få ord etterfulgt av flere punktumer: "Ja, jeg syns det var kjempeflott gjort av deg... Jeg skal gjøre det samme nå på torsdag faktisk.... håper det går bra..... gleder meg masse..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste jeg ser er når noen skal rette på eller irritere seg over andres skrivemåter, som folk gjør her, når man har flere skrivefeil i eget innlegg.

Eller når man for eksempel klager over andres orddelingsfeil, når det vedkommende faktisk har er en særskrivingsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om folk har begynt å få problemer med fortid og nåtid. Synes stadig jeg ser ting som "vi syntes" når de mener "vi synes". Jeg leste nettopp her inne "begge trivdes" i et innlegg der vedkommende snakket om noe hun og samboeren gjør og trives med nå. Skjønner ikke når dette ble vanskelig, jeg kan ikke huske å ha lest slike feil noen gang tidligere :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker sterkt når noen bruker flere punktumer mellom setninger eller noen få ord etterfulgt av flere punktumer: "Ja, jeg syns det var kjempeflott gjort av deg... Jeg skal gjøre det samme nå på torsdag faktisk.... håper det går bra..... gleder meg masse..."

Det er grusomt! Har ei venninne som skriver sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Dette med "synes/syntes" har jeg påpekt mange ganger. Jeg skjønner ikke at folk ikke hører det selv.

"Påpekt"? Som i "vært norsklærer"?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

"Påpekt"? Som i "vært norsklærer"?

Unnskyld da, guru! Godtar du om jeg skriver at jeg har nevnt den feilen flere ganger, eller blir det også feil?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Unnskyld da, guru! Godtar du om jeg skriver at jeg har nevnt den feilen flere ganger, eller blir det også feil?

Guru? :klo:

Og, ettersom du spør, er det faktisk bedre om du sier at du har nevnt feilen før, enn om du sier at du har "påpekt" den. Det siste gir jo en illusjon av at du har gjort dette i kraft av en eller annen slags 'autoritet'.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsonanter :opplyser:

Forøvrig er jeg helt enig.

For øvrig (med mindre du skriver på riksmål) :opplyser:

Mener ikke å være frekk, ville bare fortsette opplysningen. Kanskje finner noen noe å sette fingeren på i mitt innlegg, da har vi det gående. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...