challenger Skrevet 20. desember 2011 #3741 Del Skrevet 20. desember 2011 Kansje Kanskje Det er altså kun riktig å skrive kanskje. Da har vi gått i vranglære i alle de år vi da Har alltid skrevet kansje jeg.. Må vel slutte med det da:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 20. desember 2011 #3742 Del Skrevet 20. desember 2011 Men husker at det alltis var diskusjoner om det på skolen, om hva som var rett å skrive. Da fikk vi alltid høre at vi kunne skrive det på begge måter, at begge to var riktig måte å skrive det på. Vel, det finnes mange dårlige lærerere dessverre :/ Litt på siden, men vi hadde en engelsklærer som insisterte på at "poem" og "poet" ble uttalt "påim" og "påit" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3743 Del Skrevet 20. desember 2011 Særskrivingsfeil. (Eller blir det "særskrivningsfeil"?) Særskrivingsfeil er orddelingsfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 20. desember 2011 #3744 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Særskrivingsfeil er orddelingsfeil. Orddelingsfeil er hva de fleste kaller særskrivingsfeil, men det er faktisk ikke helt det samme. Orddelingsfeil går vel mer på: Orddelin- gsfeil ,gjør det ikke? Endret 20. desember 2011 av HedvigR 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3745 Del Skrevet 20. desember 2011 Orddelingsfeil er hva de fleste kaller særskrivingsfeil, men det er faktisk ikke helt det samme. Orddelingsfeil går vel mer på: Orddelin- gsfeil ,gjør det ikke? Sånn som jeg har forstått det er orddelingsfeil både særskrivingsfeil og den type feil du illustrerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #3746 Del Skrevet 20. desember 2011 Orddelingsfeil er hva de fleste kaller særskrivingsfeil, men det er faktisk ikke helt det samme. Orddelingsfeil går vel mer på: Orddelin- gsfeil ,gjør det ikke? Jo Orddelingsfeil er feilaktig deling av ord med bindestrek. Altså er binde-strek og binde- strek eksempler på orddelingsfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 20. desember 2011 #3747 Del Skrevet 20. desember 2011 ikveld spesielt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3748 Del Skrevet 20. desember 2011 Jo Orddelingsfeil er feilaktig deling av ord med bindestrek. Altså er binde-strek og binde- strek eksempler på orddelingsfeil. Jeg har lært at orddeling er et videre begrep som omfatter både det du skriver (orddeling med bindestrek) og særskrivingsfeil, men dette lærte jeg av en norsklærer som lærte meg andre feilaktige ting så jeg skal ikke påstå at jeg absolutt har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 20. desember 2011 #3749 Del Skrevet 20. desember 2011 Må innrømme jeg bruker "orddeling" automatisk, var først her jeg lærte at det ikke var riktig. Så nå prøver jeg å ta meg i det :gjeiper: Det her synes jeg var en rar status: Kjender jeg rørlegger som bruker sanipex rør ?? Kjender? Og helt hoppet over artikkelen "en", pluss særskrivingsfeil. Også selvfølgelig mellomrom før tegn.. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om rettskriving på Facebook når folk skriver dialekt og sånn, men dialekt spiller jo ingen rolle for dette eksempelet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 20. desember 2011 #3750 Del Skrevet 20. desember 2011 Orddelingsdiskusjonen har tatt helt av. Ja, det er stygt. Get over it. Jeg føler "alle" som bruker tid på å aktivt kritisere det, er folk som er glade i å vise at de er flinkere enn andre til å skrive. Det gjenspeilser seg i at en liten del av samme gruppe nå hever seg over de øvrige ved å aktivt gå inn for å rette på ordet orddeling (til særskriving). Nå er dét hjertebarnet deres. Tidligere var de stolte fordi de ikke feilaktig særskrev, og nå er de stolte fordi de vet hva fenomenet heter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 20. desember 2011 #3751 Del Skrevet 20. desember 2011 Litt av meg dør når jeg ser FB oppdateringer med flere enn 3 feil. Huff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 20. desember 2011 #3752 Del Skrevet 20. desember 2011 Lang tråd, så kan jo være nevnt før. Heller ikke en direkte skrivefeil, mer en begrepsfeil: Når noen bruker uttrykket "en fordel og en BAKDEL " og ikke "en fordel og en ulempe". En bakdel er en rumpe, et aktersepeil, sess osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #3753 Del Skrevet 20. desember 2011 Lang tråd, så kan jo være nevnt før. Heller ikke en direkte skrivefeil, mer en begrepsfeil: Når noen bruker uttrykket "en fordel og en BAKDEL " og ikke "en fordel og en ulempe". En bakdel er en rumpe, et aktersepeil, sess osv. Det er faktisk tillatt. Fra ordboken: bakdel ~del 1 bakre, bakerste del av noe 2 bakende (2) 3 ulempe, mots *fordel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #3754 Del Skrevet 20. desember 2011 Orddelingsdiskusjonen har tatt helt av. Ja, det er stygt. Get over it. Jeg føler "alle" som bruker tid på å aktivt kritisere det, er folk som er glade i å vise at de er flinkere enn andre til å skrive. Det gjenspeilser seg i at en liten del av samme gruppe nå hever seg over de øvrige ved å aktivt gå inn for å rette på ordet orddeling (til særskriving). Nå er dét hjertebarnet deres. Tidligere var de stolte fordi de ikke feilaktig særskrev, og nå er de stolte fordi de vet hva fenomenet heter. Vel, her inne kan vi være så strenge på det som vi ønsker. Vi får hele tiden beskjed om å holde språkdebatten til språkforumet. HER inne vil jeg ikke bli fortalt hva jeg får eller ikke får lov til å bry meg om språkmessig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 20. desember 2011 #3755 Del Skrevet 20. desember 2011 Det er faktisk tillatt. Fra ordboken: bakdel ~del 1 bakre, bakerste del av noe 2 bakende (2) 3 ulempe, mots *fordel Uff, alt dette som er tillatt nå til dags. Liker det ikke, men får vel svelge det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 20. desember 2011 #3756 Del Skrevet 20. desember 2011 Vel, her inne kan vi være så strenge på det som vi ønsker. Vi får hele tiden beskjed om å holde språkdebatten til språkforumet. HER inne vil jeg ikke bli fortalt hva jeg får eller ikke får lov til å bry meg om språkmessig. For all del, men nå har denne særskrivingsgreia gått igjen i lang tid her. Det er helt klart en trend blant retterne her, og det viser en slags stolthet som jeg får en vond smak i munnen av. Man er stolt av å kunne en filleting som at det heter særskriving og ikke orddeling, og man skal på død og liv "namedroppe" det til enhver tid. Nei, nå virker (er) jeg litt grinete her. Jeg tror jeg setter bort macen litt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #3757 Del Skrevet 20. desember 2011 For all del, men nå har denne særskrivingsgreia gått igjen i lang tid her. Det er helt klart en trend blant retterne her, og det viser en slags stolthet som jeg får en vond smak i munnen av. Man er stolt av å kunne en filleting som at det heter særskriving og ikke orddeling, og man skal på død og liv "namedroppe" det til enhver tid. Nei, nå virker (er) jeg litt grinete her. Jeg tror jeg setter bort macen litt Joa, men her inne er vi jo pirkete. Man sier ikke stol når man snakker om et bord, liksom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 20. desember 2011 #3758 Del Skrevet 20. desember 2011 For all del, men nå har denne særskrivingsgreia gått igjen i lang tid her. Det er helt klart en trend blant retterne her, og det viser en slags stolthet som jeg får en vond smak i munnen av. Man er stolt av å kunne en filleting som at det heter særskriving og ikke orddeling, og man skal på død og liv "namedroppe" det til enhver tid. Nei, nå virker (er) jeg litt grinete her. Jeg tror jeg setter bort macen litt Kan ikke si jeg er særlig stolt eller prøver å vise meg frem. Vi er jo inne på språkforumet, og jeg har lært mye her, så er glad for at enkelte ting blir gjentatt mye, for da får jeg lært det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilesToGo Skrevet 20. desember 2011 #3759 Del Skrevet 20. desember 2011 Det er jo ikke feil å skrive "kansje"? Det er jo lov til å skrive både "kansje" og "kanskje"!? Er det ikke? Den rette skrivemåten er kanskje. Kansje ser jo helt gjella ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 20. desember 2011 #3760 Del Skrevet 20. desember 2011 kan skje. Enkel huskeregel for kanskje.(når du sier "kanskje jeg kommer" kan det skje at du kommer) På samme måte som interessant er interesse - minus e, + ant.Ikke intresang eller interesant eller intressant eller.. etc.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå