Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg kjøpte med meg masse rusbrus fra sverige for 1 og et halvt år siden. Jeg har enda ikke drukket det opp, å ser nå at det har utløpsdato februar 2010 ( står ikke no mer eksakt når i februar) Det jeg lurer på da er om det er trygt å drikke det på fredag? Vil det smake noe anderledes, vil alkoholen blitt no svakere eller sterkere? Er i grunn litt skeptisk til og drikke/spise ting som har gått ut på dato
Brunhilde Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Hvis utløpsdato er februar 2010, så er den holdbar til måneden er omme, altså ikke noe problem å drikke i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Takk for svar:) Men hvordan vet du at det er til februar er omme og at det ikke heller er til februar?.. altså til 1 februar.
Pingting Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Takk for svar:) Men hvordan vet du at det er til februar er omme og at det ikke heller er til februar?.. altså til 1 februar. For det første, står det "holdbar til" eller "best før"? Om det står "best før" så er den fortsatt fullt drikkelig i mars, men den har kanskje mistet litt smak eller farge. For det andre: når den har så lang holdbarhet så har nok ikke 30 dager fra eller til så mye å si. De datoene settes for å være heeeeelt sikker, sannsynligvis kan du trygt drike den i august i år også. Om den er dårlig merker du jo på utseende og lukt.
Pingting Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Er i grunn litt skeptisk til og drikke/spise ting som har gått ut på dato Absolutt ingen grunn til å være så skeptisk dog. Fra tryggmat.no Andre matvarer enn lett bedervelige skal merkes med "Best før…" eller "Best før utgangen av..." . Holdbarhetsmerking av matvarer som ikke er lett bedervelige skal først og fremst gi opplysning om hvor lenge varen holder seg uten å tape kvalitet eller andre spesifikke egenskaper, som for eksempel smak eller vitamininnhold. Hvis det er nødvendig med en bestemt oppbevaringsmåte for at kvaliteten skal holde seg uforandret, skal datoangivelsen følges av en angivelse av oppbevaringsmåte, for eksempel "oppbevares mørkt". Lys kan påvirke enkelte produkters kvalitet med hensyn til for eksempel smak og vitamininnhold. Fra tb.no Roskifte beklager at butikkene stadig er nødt til å kaste god mat, fordi forbrukerne oppfatter den som uspiselig. Med et bedre datomerkingssystem ville maten vært salgbar i en lengre periode. Det er ikke farlig å spise mat etter "best før"-datoen. "Holdbar til" er den strengeste datomerkingen. Man skal være forsiktig før man bruker mat som er gått over denne datoen. Men som oftest inneholder ikke mat farlige bakterier, og vil være trygg å spise også etter "holdbar til"-datoen, mener forsker Hanne Larsen og rådgiver Kjersti Trømborg ved Nofima Mat (tidligere Matforsk). Fra Forbrukerinspektørene Næringsmidler som er merket med «best før + dato» skal være holdbare en tid etter oppgitt dato, forutsatt at de er oppbevart på rett måte og emballasjen er uåpnet. Det er produsentens ansvar at produktene holder fullgod kvalitet. Eksempler på varer merket med «best før» kan være tørrvarer som mel, sukker og melis, eller hermetikk som maiskorn, salatbønner og kikerter. – Her må man bruke sunn fornuft og lukte på varen. Er den uåpnet og ser "normal" ut kan den spises lenge etter «best før» datoen, sier Ellen C. Sjølie, rådgiver i Mattilsynet. Og visste du for eksempel at egg er holdbare mange uker etter datostemplingen? Grunnen er at Norge følger EU-regler på stempling, som kun er 28 dager. Denne korte fristen er pga salmonellafaren i andre land. Siden norske egg er fri for salmonella kan du trygt spise egg som har gått ut på dato - helt til de begynner å lukte eller se rare ut, da
Brunhilde Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Takk for svar:) Men hvordan vet du at det er til februar er omme og at det ikke heller er til februar?.. altså til 1 februar. Nei, se det vet jeg jo ikke, men jeg velger å tolke det slik.
Zzyzx Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Hehe, det er ikke slik at rusbrusen plutselig på magisk vis blir udrikkelig dagen etter datoen som står på den. Vedder en femmer på at de er helt greie i februar 2011 også. (Melk med skrukork kan faktisk holde i langt over en uke etter stemplingsdato, det er litt interessant at innpakning og tette åpninger har så stor effekt på holdbarheten.)
Pingting Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Hehe, det er ikke slik at rusbrusen plutselig på magisk vis blir udrikkelig dagen etter datoen som står på den. Vedder en femmer på at de er helt greie i februar 2011 også. (Melk med skrukork kan faktisk holde i langt over en uke etter stemplingsdato, det er litt interessant at innpakning og tette åpninger har så stor effekt på holdbarheten.) Drakk melk som hadde gått ut for to uker siden en gang jeg, og jeg lever fortsatt. (ikke har begynt å miste lemmer eller gro nye heller)
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #9 Skrevet 29. januar 2010 Takk for mange svar:) Siden dere sier det er trygt så tar jeg sjangsen i kveld
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå