Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #21 Skrevet 5. februar 2010 Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden for å sjekke hvilke svar du har fått, siden jeg ikke har tid for øyeblikket. Men har du sjekket om dette kan være i begynnelsen av løpetid, og kan ha sammenheng med dette? Ser du skriver det er en "ho", og regner da med tispe. Min tispe oppfører seg helt idiotisk en liten stund i forkant av en løpetid, skal ri på mennesker, blir lett frustrert osv. Vurderer en sterilisering nå, for det virker ikke til å bedre seg, hun er på vei til å få sin 3. løpetid nå, og "symptomene" er i gang.
Sort Pastill Skrevet 6. februar 2010 #22 Skrevet 6. februar 2010 For det første har du en krevende rase som er rundt året- det i seg selv er nok til å utløse sånn "tulleadferd" som dette. Dobber er en rase som krever masse, masse mental stimuli- understimulerte hunder tar gjerne ut ekstra energi på denne måten. Jeg ville sporenstreks sendt mannen og hunden avgårde på et lydighetskurs, men sånn i mellomtiden bør det være nulltoleranse for sånt noe. Hvordan reagerer dere når hun setter igang? Å kjefte, ta henne fysisk og så videre, pleier som regel bare å føre til at slik adferd eskalerer. Noe som pleier å være veldig effektivt på slik adferd er timeout. La henne gå med slips inne (dvs, kort bånd som henger fra halsbåndet). Når hun begynner skal samboeren din (uten å si noe eller se på henne), ta henne i båndet og fjerne henne fra situasjonen. F.eks binde henne kjapt til et møbel, eller ta henne ut på gangen. Så fort hun roer seg skal hun få komme inn igjen, og da bør han bruke litt tid på å gi henne litt kos og klapp (så lenge hun forholder seg rolig). Med unghunder lønner det seg somregel å være roooolig men bestemt, tålmodig og fullstendig konsekvent. Hun kommer ikke til å bli skikkelig voksen i hodet før hun runder tre år, så det er lurt å ta tak i dette på en fornuftig måte nå. I tillegg må hun selvsagt få nok tur og mental stimuli- meld dere på et sporkurs for eksempel. Lykke til!
Gjest ts Skrevet 6. februar 2010 #23 Skrevet 6. februar 2010 For det første har du en krevende rase som er rundt året- det i seg selv er nok til å utløse sånn "tulleadferd" som dette. Dobber er en rase som krever masse, masse mental stimuli- understimulerte hunder tar gjerne ut ekstra energi på denne måten. Jeg ville sporenstreks sendt mannen og hunden avgårde på et lydighetskurs, men sånn i mellomtiden bør det være nulltoleranse for sånt noe. Hvordan reagerer dere når hun setter igang? Å kjefte, ta henne fysisk og så videre, pleier som regel bare å føre til at slik adferd eskalerer. Noe som pleier å være veldig effektivt på slik adferd er timeout. La henne gå med slips inne (dvs, kort bånd som henger fra halsbåndet). Når hun begynner skal samboeren din (uten å si noe eller se på henne), ta henne i båndet og fjerne henne fra situasjonen. F.eks binde henne kjapt til et møbel, eller ta henne ut på gangen. Så fort hun roer seg skal hun få komme inn igjen, og da bør han bruke litt tid på å gi henne litt kos og klapp (så lenge hun forholder seg rolig). Med unghunder lønner det seg somregel å være roooolig men bestemt, tålmodig og fullstendig konsekvent. Hun kommer ikke til å bli skikkelig voksen i hodet før hun runder tre år, så det er lurt å ta tak i dette på en fornuftig måte nå. I tillegg må hun selvsagt få nok tur og mental stimuli- meld dere på et sporkurs for eksempel. Lykke til! Takk for tips, skaø prøve å få samboer til å gjøre det du sier, og ja det er en krevende rase phuu hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå