Gå til innhold

Hva er det med bikkja mi

Anbefalte innlegg

Gjest Patamia
Skrevet

Har en dobermann som er blitt helt galen. Har alltid vært stritt med ho og det er jeg som har hatt hovedansvaret, selv om hun er samboeren sin også.

Er jeg som går turer og gir ho mat og sånn. Hun har hatt perioder der hun har skremt meg i henhold til oppførsel mot andre, da særlig menn. Oppfatter henne ikke som agressiv men på en måte dominerende.

Da hun var rundt 7 måneder fikk hun det for seg å sirkulere rundt folk om hun var løs, da særlig, unge gutter og menn, for så å hive seg frem og bite, knurre ( IKKE ANGREP I DEN FORSTAND) Heldigivs fikk jeg jobbet av henne denne adferden, men nå når hun er rundet året begynner hun igjen og da mot min samboer. Hopper opp, småknurrer og biter i armer og bein..

Jeg må alltid gripe inn og stoppe henne, for hun hører alldeles ikke på samboeren min.

Hvorfor ikke?

Hva er det som trigger henne hos han? Dette skjer når han kommer hjem. Er det glede?

Hun gjør ikke dette mot meg.

Er han ute med henen alene hører hun ikke på han og jeg må rope for at hun kommer. Er så irriterende at hun ikke hører på andre enn meg. Ingen kan jo passe henne om hun er slik..ååååååh!

Mot jenter, og småunger og damer er hun en drøm :)

Hun har en tendens mot å være slik mot kompiser av samboeren også, så kjønner ikke greien her.

Noen tips pg råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til en hundetrener, dressurkurs o.l. Høres ut som om dette er problemer som bør rettes opp i med en gang før det forverres.

Skrevet

Dette må du ta tak i NÅ! Hundetreneren på Høvik får mye skryt... Husker ikke navnet i farten, men er link til de på canis. Er vel adferdsterapeut for hunder som er riktig term, men... Ellers er jo dobermann beryktet for å være en enmannshund.

Til å begynne med før dere får time, ville jeg sørget for at alle hilser på dere menneskene før de hilser på hunden, la samboeren din gi henne mat, ikke la hunden komme opp i sofaen osv. Alt for å påpeke hundens plass nederst på rangstigen. Jokker hunden din? Blir lek avsluttet med at dere vinner, eller när hunden er "lei"?

Skrevet

Nei hun ligger ikke i sofaen og jeg er nøye med at hun må sitte før hun får mat, gå ut osv..

Hun er veldig grei å ha med å gjøre ovenfor meg , rolig inne og kommer som et skudd på innkalling. Men hun er veldig stri mot samboer altså.

Og nei hun rir aldri i lek med andre hunder, hun leker fint med andre hunder :)

Ingen andre som vet hvorfor hun hopper, småbiter og regjerer med samboeren min ?

Hun blir mye mer oppgiret og lukker ørene når han er her enn når jeg er med ho alene eller bare jeg og ungene er her.

Skrevet

Vi leker sjeldent med henne, da hun blir så fort oppgiret, det som gjelder her er roligtrening all the time :)

Men hender vi kaster litt apport ute med henne og lar henne søke opp godbiter og lignende , men da er det jeg som bestemmer når vi begynner og slutter. Skal samboeren kaste eller gjøre noe, bjeffer hun på han og hører ikke etter, men hopper etter leken og skal ta den ifra han.

Bruker ¨gjemme godbiter inne også, så hun kan søke opp

Vi lekr ALDRI drakamp med henne

Skrevet

Du kan begynne med at samboeren din gir henne mat. for å forsterke hans lederskap på en posetiv måte.

dessuten ville jeg tatt kontakt med denne karen her: http://www.jimmyshundeservice.com/

Jimmy er rimelig og kan mye, og særlig når det gjelder problematferd.

Skrevet

Dobberen er kjent for å være enmannshund. Men de kan fint bli flotte familiehunder med riktig trening :)

Anbefaler at samboeren din tar hunden med ut på tur, at han fòrer osv helt alene en periode. Du kan overse hunden hvis den prøver å få kontakt med deg. Det er også samboeren din som må "ta" hunden når den hopper osv. Ikke du! I tillegg anbefaler jeg mye sosial trening i bymiljø. Sett samboer ned med bikkja på en benk mens du går og shopper ;)

Viktigste er vel at du finner en hundeklubb i nærområdet. Da kan du snakke med erfarne hundefolk og få råd og tips som kan funke for dere.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Høres ut som om samboeren din ikke har respekt fra hunden. Dobberen er en hund som trenger mye trening, å spesiellt hode trening. Visst det er noen spesiell trening hunden liker som f.eks spor, bør du trene det ganske eofte med hunden. De trenger mye trening hvor de bruker hodet for å bli rolige å avbalangserte. Få samboeren din til å trene lydighet med hunden. La han gi hunden mat, MEN han må vise hunden at han er sjef! Be foreksempel hunden om å sitte, gi han e "bli" komando å få hundens fulle oppmerksomhet før han gir hunden lov til å spise. La han lufte hunden, men ikke la hunden gå først. Ha hunden bak, eller vedsiden av, så hunden skjønner hvem som er flokk lederen. (å når det blir forstått vil hunden automatisk følge lederen sin).

Visst dere trener apport, la samboeren din "bestemme" når å hvor dette ska skje, ikke la hunden mase seg frem til det, å hoppe opp osv. Å du må ikke gripe inn når hunden hopper opp på samboeren din, la han ta hunden for det. For hver gang du griper inn, ser hunden samboeren din som "den svakeste" som ikke kan forsvare seg selv.

Jeg håper noe av dette kan hjelpe dere, med hunden.

Det er mange måter å lære opp hunder til det man vil, jeg har selv prøvd denne metoden på "problem" hunder. Å jeg suns det virker bra!

Lykke til videre :happy:

Endret av hufsaa
Skrevet

Ganske typisk dobermann adferd dette her ;)

Min hopper opp og napper de gangene hun er veldig usikker og redd, og det er flere i dobermann miljøet her som har hunder som gjør dette oftere enn hva min gjør.

En som hadde ei tispe med ganske lik adferd som du beskriver, var til slutt nødt for å omplassere henne fordi de rett og slett ikke hadde kjemi. Tispa "dominerte" han og samme hvor mye han trente med henne for å bli kvitt adferden så gikk det ikke. Kjemien var rett og slett ikke der.

Hun kom til et annet hjem (innenfor samme miljø) og hunden er som en helt annen hund. Hopper aldri, napper aldri og er veldig rolig og snill... så ha det i bakhodet at det er ikke sikkert de to har kjemien.

Ellers vil jeg jo anbefale som tidligere nevnt her, at han tar over mating, gå turer og enkel trening for å vise hunden at han har høyere rang enn henne. (selvom jeg ikke er så glad i begrepet rang)

Se også litt på hans kroppspråk, om det kan være noe der som gjør at hun reagerer på den måten.

Ta kontakt med en hundetrener - det er alltid lurt å få noen utenfra å se situasjonen med nye øyne, som kan komme med tips og råd til å gjøre ting man kanskje ikke klarer å se selv når man står midt oppi det :)

Skrevet

hufsaa; har du hatt dobermann? Å få en slik hund til å gå ved siden av eller bak deg på turer er nærmest umulig :fnise: da det ligger så godt i deres kropp at de skal gå foran (fordi de skal virke skremmende og truende)

Ser mange som har trent dobermann i mange år som klarer dette når de er på lydighetstrening eller på stevner, men når de går turer så er det klin umulig med denne rasen :P

Skrevet

Marlo: Jeg har ikke hatt dobermann selv, men har trent noen. Ja, det å få en dobermann til å gå bak eller vedsiden av er vanskerlig, men det er også murlig. En av de jeg trente jikk pent vedsiden av meg når jeg ba om det. Men det var noe jeg brukte lang tid på å lære hunden.

Jeg mener ikke at hunden skal gå der konstant, men for å vise hunden hvor dens plass er.

Å trener man nokk på det, så e det fullt murlig å få det til. :)

Skrevet
. Det er også samboeren din som må "ta" hunden når den hopper osv. Ikke du! I tillegg anbefaler jeg mye sosial trening i bymiljø. Sett samboer ned med bikkja på en benk mens du går og shopper ;)

Viktigste er vel at du finner en hundeklubb i nærområdet. Da kan du snakke med erfarne hundefolk og få råd og tips som kan funke for dere.

Lykke til!

Hehe hadde det bare vært så enkelt.. Han prøver men hun hører aldeles ikke på han, derfor jeg til slutt griper inn, for ser han blir forbannet..

Ja hun er mye sosialisert i bymiljø og overalt egentlig og med både folk og hunder :)

Takk :)

Skrevet
Ganske typisk dobermann adferd dette her ;)

Min hopper opp og napper de gangene hun er veldig usikker og redd, og det er flere i dobermann miljøet her som har hunder som gjør dette oftere enn hva min gjør.

Tror du hun er usikker og redd min samboer?

En som hadde ei tispe med ganske lik adferd som du beskriver, var til slutt nødt for å omplassere henne fordi de rett og slett ikke hadde kjemi. Tispa "dominerte" han og samme hvor mye han trente med henne for å bli kvitt adferden så gikk det ikke. Kjemien var rett og slett ikke der.

Hun kom til et annet hjem (innenfor samme miljø) og hunden er som en helt annen hund. Hopper aldri, napper aldri og er veldig rolig og snill... så ha det i bakhodet at det er ikke sikkert de to har kjemien.

Hmm det som er litt rart, er at når jeg eller ungene er alene med henne er hun rolig og snill, men med engang sambnoer kommer blir hun oppgiret og på en måte stresset. Kanskje du sier noe der, men jeg har ikke lyst å omplassere henne, men er litt ekkelt at jeg alltid må være tilstedet for at hun skal være flink og lydig

Ellers vil jeg jo anbefale som tidligere nevnt her, at han tar over mating, gå turer og enkel trening for å vise hunden at han har høyere rang enn henne. (selvom jeg ikke er så glad i begrepet rang)

Se også litt på hans kroppspråk, om det kan være noe der som gjør at hun reagerer på den måten.

Ta kontakt med en hundetrener - det er alltid lurt å få noen utenfra å se situasjonen med nye øyne, som kan komme med tips og råd til å gjøre ting man kanskje ikke klarer å se selv når man står midt oppi det :)

Takk for tips :)

Skrevet

Ja, det kan hende at hun er usikker og redd for din samboer.

Eller det kan være at hun vil passe på deg og barna dine fra han (dette burde løses lett ved at han tar over en del av de daglige rutinene)

Det kan være hans kroppsspråk som utløser dette eller det kan være deres kjemi sammen som ikke fungerer.

Det kan som sagt være ganske mye. Så forandre på det som forandres kan, og se om ting blir bedre over tid. Husk at ditt kroppsspråk må vise henne at du gir din samboer ansvaret for henne - dvs hvis han skal gi henne mat eller trene henne lett, så må ikke du stå ved siden av og uttrykke nervøsitet. Slapp helt av og la han og hunden finne ut av det. Ellers ser hunden hvordan du agerer og oppfatter situasjonen feil og igjen agerer ut mot han.

Skrevet
Hehe hadde det bare vært så enkelt.. Han prøver men hun hører aldeles ikke på han, derfor jeg til slutt griper inn, for ser han blir forbannet..

Ja hun er mye sosialisert i bymiljø og overalt egentlig og med både folk og hunder :)

Hvis du må gripe inn fordi han blir forbannet (jeg leser; frustrert) så er det jo der problemet ligger!

Skrevet

Du har mye av skylden hvis du beskytter han mot henne som bare er ett år. Hvordan kan hun føle seg lavere enn han på rangstigen da?

Skrevet
Hvis du må gripe inn fordi han blir forbannet (jeg leser; frustrert) så er det jo der problemet ligger!

Ja han blir irritert og dytter henne vekk og da blir hun ENDA verre.

Tilslutt føler jeg at jeg må gripe inn så hun ikke går bananas på han.

Skrevet
Du har mye av skylden hvis du beskytter han mot henne som bare er ett år. Hvordan kan hun føle seg lavere enn han på rangstigen da?

Er det min skyld at hunden er sånn mener du ?

Jeg stopper henne KUN når det eskalerer , når jeg ser at han ikke takler henne.

Men skal prøve å bare gå vekk og la han ordne opp

Skrevet

Prøv det.

Om han ikke helt vet hva han skal gjøre, så burde kanskje noen hjelpe dere med hvordan han skal håndtere hunden.

Min erfaring med Dobermann er at om man "gir" opp og blir irritert, så blir bare problemet verre, så det er nok viktig at din samboer beholder roen.

Han må ha tålmodighet, og innse at problemer sjeldent blir fikset på en dag, men at det tar litt tid.

Om hunden hopper opp på han eller agerer mot han, så kan han jo bare prøve å stå der uten å gjøre noe. Bare legge armene i kors og vende hodet litt til siden (dempende signaler) - evnt også stå å gjespe.

Jeg er nok litt enig med andre her, du har nok litt av skylden for at det er slik. Kanskje ikke med vilje, men det kan nok hende at du ubevisst har et kroppsspråk som egger hunden, eller du griper inn uten å tenke over det som gjør at problemet ikke løses.

Skrevet
Prøv det.

Om han ikke helt vet hva han skal gjøre, så burde kanskje noen hjelpe dere med hvordan han skal håndtere hunden.

Min erfaring med Dobermann er at om man "gir" opp og blir irritert, så blir bare problemet verre, så det er nok viktig at din samboer beholder roen.

Han må ha tålmodighet, og innse at problemer sjeldent blir fikset på en dag, men at det tar litt tid.

Om hunden hopper opp på han eller agerer mot han, så kan han jo bare prøve å stå der uten å gjøre noe. Bare legge armene i kors og vende hodet litt til siden (dempende signaler) - evnt også stå å gjespe.

Jeg er nok litt enig med andre her, du har nok litt av skylden for at det er slik. Kanskje ikke med vilje, men det kan nok hende at du ubevisst har et kroppsspråk som egger hunden, eller du griper inn uten å tenke over det som gjør at problemet ikke løses.

Jeg har et kroppsspråk? hehe Dette skjer når de er alene med henne også og ikke når jeg er tilstedet hele tiden altså.

Jeg kan høre når jeg feks er på badet at de har store problemer med henne. Har hatt en adferdskonsulent her og han fant ikke noe galt selvfølgelig, for hun er jo skjønnheten selv, med bare meg tilstedet.

Skal la han ha henne alene og se hvordasn det går i neste uke :)

Hun hører foressten på min yngste sønn også på 8 år, det glemte jeg å si, men ikke på de andre ungene mine eller samboer.

Dere har rett i at han ofte roper høyt og utstråler sikkert ustabil energi pga han blir fort sint.

Skal se med hundetreneren og få noen råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...