Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg er i utgangspunktet veldig flink til gjærbakst, ja, jeg er vel egentlig ekspert.. MEN, prinsessekake får jeg altså ikke til Deigen blir fin, hever bra, og alt ser flott ut. Men det er på stekingen det går galt. Første gang jeg prøvde ble den for godt stekt i bunnen (brent), denne gangen perfekt stekt utenpå, rå inni. Den falt sammen på midten etter at jeg hadde tatt den ut, og er klissete inni. Stekte den på 200 grader i 30 minutt. Hva gjør jeg galt?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Det er viktig at "Prinsessekake" blir helt gjennomstekt i bunnen. Det er derfor viktig at du steker den på nederste rille i ovnen og bruker hele steketiden. Synes du at kaken blir for mørk på overflaten, kan du dekke den til med en stykke matpapir på slutten av steketiden. Dersom du er usikker på om den ferdigstekte kaken er helt gjennomstekt i bunnen, kan du steke kaken litt ekstra etter at den er tatt ut av formen, men da på stekeplate og eventuelt med nedsiden opp (men ikke for lenge, for da renner vaniljekremen ut av kaken).
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Det er viktig at "Prinsessekake" blir helt gjennomstekt i bunnen. Det er derfor viktig at du steker den på nederste rille i ovnen og bruker hele steketiden. Synes du at kaken blir for mørk på overflaten, kan du dekke den til med en stykke matpapir på slutten av steketiden. Dersom du er usikker på om den ferdigstekte kaken er helt gjennomstekt i bunnen, kan du steke kaken litt ekstra etter at den er tatt ut av formen, men da på stekeplate og eventuelt med nedsiden opp (men ikke for lenge, for da renner vaniljekremen ut av kaken). Denne forklaringer er "klipp og lim" fra en oppskrift på nettet. Tenker mer på erfaringer andre har gjort seg, tips og råd. Oppskrifter kan jeg lese, men noen ganger er de ikke tilstrekkelig
Belima Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Prinsessekake kan virke rå, men er det ikke. Virker som om du gjør det riktig. Den virker "rå", men det kommer av vaniljefyllet som er i kaka. Fyllet skal jo ikke tørke. Min faller også litt sammen etter steking, det har jeg faktisk ikke sett på som noe problem. Moren min sine gjorde også det, så det er vel kanskje derfor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå