Gjest Gjest_Myrtle_* Skrevet 27. januar 2010 #1 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi har en gutt på 6,5 år som fortsatt bruker bleie på natten. Vi bruker de største vanlige bleiene, men han tisser såpass mye at vi må skifte på sengen hver morgen, grunnet lekkasje. Noen ganger må vi skifte i løpet av natten også Han synes selv det er veldig ekkelt, og er livredd for at noen utenom familien skal oppdage det. Vi er redd bleiealarm vil føre til stress og uro. Vi vil jo ikke fokusere for mye på det når det er noe han selv synes er så vanskelig. Vi er villige til å forsøke med alternativ behandling. Noen som har noen tips om noe som virkelig funker av alernativ behandling mot sengevæting? Vi har forsøkt med healing, men ser at det må andre skyts til... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mines_* Skrevet 27. januar 2010 #2 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei Har du forsøkt å oppsøke en kiropraktor? Det er riktig nok ikke alternativ behandling, man har fungert på mange barn Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. januar 2010 #3 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi har en gutt på 6,5 år som fortsatt bruker bleie på natten. Vi bruker de største vanlige bleiene, men han tisser såpass mye at vi må skifte på sengen hver morgen, grunnet lekkasje. Noen ganger må vi skifte i løpet av natten også Han synes selv det er veldig ekkelt, og er livredd for at noen utenom familien skal oppdage det. Vi er redd bleiealarm vil føre til stress og uro. Vi vil jo ikke fokusere for mye på det når det er noe han selv synes er så vanskelig. Vi er villige til å forsøke med alternativ behandling. Noen som har noen tips om noe som virkelig funker av alernativ behandling mot sengevæting? Vi har forsøkt med healing, men ser at det må andre skyts til... Jeg syns dere skal bruke tissematte og alarm. Det virker i de fleste tilfeller meget godt. Det er vanskelig å se at det skulle være noe verre å vekkes opp på natten ved første tegn til ufrivillig vannlating, skulle være noe mer stressende enn å våkne opp i en uttisset seng. Og hvordan får dere det til å bli mindre fokus på sengevætinga med å utstyre gutten med bleie, enn å legge en matte i senga? Matten gir ikke noen respons før det kommer urin til. I de fleste tilfeller skyldes sengevætingen at barnet ikke klarer å våkne for å gå på do. Sengealarmen hjelper til med å vekke opp, og vil også forsterke det å våkne opp, som en respons til den tilstanden kroppen er i akkurat når alarmen går. Dvs: tissetrengt. Etter at man er vekket på denne måten, vil man gjenkjenne denne følelsen som et signal om å våkne. Men det er ekstremt viktig at ungen da faktisk også våkner og står opp. Hvis tissematten blir brukt riktig, dvs at foreldrene også passer på, og spretter opp når alarmen går, slik at de er sikre på at barnet våkner, så gir den i de aller fleste tilfellene godt resultat. Når alarmen går, skal barnet stå opp, gå på do, og deretter hjelper man det med å skifte på sengen. Ikke noe mas, ikke noe kjefting og sutring eller andre negative innspill. Hvis det skjer noe positivt, som at det bare kom et par dråper, bør barnet få ros for at det klarte å holde igjen så bra. Så får han gå og legge seg igjen. Foreldrenes oppfølging mens matten er i bruk, er helt nødvendig. Uten det, funker det ikke. Men det kreves vanligvis ikke noen lang periode før dette sitter. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 27. januar 2010 #4 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvis en almennlege har utelukket direkte årsaker, så har jeg tro på kiropraktor og akupunktur. Akupunktur finnes ikke vondt for små barn Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. januar 2010 #5 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvis en almennlege har utelukket direkte årsaker, så har jeg tro på kiropraktor og akupunktur. Akupunktur finnes ikke vondt for små barn Og det har ingen effekt, heller. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 27. januar 2010 #6 Del Skrevet 27. januar 2010 Og det har ingen effekt, heller. Må du gulpe opp motforestillinger hver bidige gang noen nevner behandlinger du personlig ikke tror på? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #7 Del Skrevet 27. januar 2010 Barnet mitt fikk nesespray (fra legen), akupunktur og fotsoneterapi. Vet ikke helt om det hjalp eller om h*n vokste det av seg, men h*n elsket fotsoneterapien, hehe. Noe funker noen mens det ikke funker på andre. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7758826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #8 Del Skrevet 28. januar 2010 Anbefaler IKKE alram. Hos oss resultete det i at jeg til slutt ble sykemeldt en uke pga søvnmangel. Gutten våknet ikke av alarmen, og ble bare sint og agressiv. Da vi kom til en spesialist etterpå, sa han at det tom har skjedd at barn har fått brannskader av disse alarmaen! Sønnen min var åtte da vi prøvde alarm. Så prøvde vi minirin, det funket veldig bra... men nå er han plutselig veldig våt hver natt igjen... kanskje vi ender opp med kiropraktor - det er det eneste vi ikke har prøvd. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7761562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kristina_* Skrevet 28. januar 2010 #9 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei! Vi hadde kjempegod effekt av alarmmatte til eldstejenta. Hun våknet første natten av alarmen,og det var da kun noen dråper på lakenet. Etter dette hadde hun et uhell noen dager senere, våknet da også av alarmen. Siden har hun vært helt tørr,ingen uhell. Og hun tisset før dette hver natt, store mengder. Hun var 6 år. Gutten vår var også 6 år når han prøvde matten. Han våknet selv ikke av alarmen, og lå dynnblaut mens alarmen ulte. I tillegg svetter han en del på natten, så alarmen gikk mange! ganger pga det! Vi ga ikke opphåpet og prøvde i nesten 3 uker uten hell... Andre igjen vet jeg har hatt hell med spray, noen har det bare virket til under bruk, andre har sluttet å tisse seg ut etter slutt med sprayen. Vi har nå to gutter (5 og 7), som begge tisser seg ut på natten. Eldstemann så og si hver natt, mens minstemann sjeldnere. Forskjellen er at minstemann kan ligge uten bleie for han våkner opp, ofte før han har tømt hele blæra i senga, så da har jeg tro på at han tilslutt "lærer" at han ikke skal tisse når han sover. Eldstemann derimot sover som er stein, og kan ligge helt bløt og kald om morgenen, derfor bruker han bleie. Vet ikke helt hva som blir neste steg hos oss, men vil bare si at ingen må være påståelige verken på hva som virker, eller ikke virker, da dette er helt individuelt. Glad for flere tips og råd om hva som kan hjelpe Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7763283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 28. januar 2010 #10 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvis en almennlege har utelukket direkte årsaker, så har jeg tro på kiropraktor og akupunktur. Akupunktur finnes ikke vondt for små barn Har ikke prøvd kiropraktor mot sengevæting, men ble kvitt kolikk hos eldstejenta med stort hell! Visste ikke at det var et alternativ mot sengevæting engang. Dette må prøves på guttungen som sliter med dette. Anbefaler IKKE alram. Hos oss resultete det i at jeg til slutt ble sykemeldt en uke pga søvnmangel. Gutten våknet ikke av alarmen, og ble bare sint og agressiv. Da vi kom til en spesialist etterpå, sa han at det tom har skjedd at barn har fått brannskader av disse alarmaen! Sønnen min var åtte da vi prøvde alarm. Godt jeg ikke har prøvd matten! For det var det første som ble anbefalt da jeg fortalte om problemet hos helsesøster. Følger tråden for flere tips Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7763678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 28. januar 2010 #11 Del Skrevet 28. januar 2010 Anbefaler IKKE alram. Hos oss resultete det i at jeg til slutt ble sykemeldt en uke pga søvnmangel. Gutten våknet ikke av alarmen, og ble bare sint og agressiv. Akkurat samme erfaring med 9-åringen her. Ikke en løsning i det hele tatt. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. januar 2010 #12 Del Skrevet 28. januar 2010 Må du gulpe opp motforestillinger hver bidige gang noen nevner behandlinger du personlig ikke tror på? Det har ikke noe med tro å gjøre. Det funker ikke. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. januar 2010 #13 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei! Vi hadde kjempegod effekt av alarmmatte til eldstejenta. Hun våknet første natten av alarmen,og det var da kun noen dråper på lakenet. Etter dette hadde hun et uhell noen dager senere, våknet da også av alarmen. Siden har hun vært helt tørr,ingen uhell. Og hun tisset før dette hver natt, store mengder. Hun var 6 år. Gutten vår var også 6 år når han prøvde matten. Han våknet selv ikke av alarmen, og lå dynnblaut mens alarmen ulte. I tillegg svetter han en del på natten, så alarmen gikk mange! ganger pga det! Vi ga ikke opphåpet og prøvde i nesten 3 uker uten hell... Andre igjen vet jeg har hatt hell med spray, noen har det bare virket til under bruk, andre har sluttet å tisse seg ut etter slutt med sprayen. Vi har nå to gutter (5 og 7), som begge tisser seg ut på natten. Eldstemann så og si hver natt, mens minstemann sjeldnere. Forskjellen er at minstemann kan ligge uten bleie for han våkner opp, ofte før han har tømt hele blæra i senga, så da har jeg tro på at han tilslutt "lærer" at han ikke skal tisse når han sover. Eldstemann derimot sover som er stein, og kan ligge helt bløt og kald om morgenen, derfor bruker han bleie. Vet ikke helt hva som blir neste steg hos oss, men vil bare si at ingen må være påståelige verken på hva som virker, eller ikke virker, da dette er helt individuelt. Glad for flere tips og råd om hva som kan hjelpe Foreldrene må sørge for at barnet våkner når de bruker matte. Hvis han ikke våkner av alarmen med en gang, må dere vekke ham. Hele vitsen er at han skal lære at han skal våkne, og da må han opp. Foreldrene må gi momentan respons på denne alarmen. Dere må opp omgående, og sikre dere at barnet våkner raskest mulig. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. januar 2010 #14 Del Skrevet 28. januar 2010 Har ikke prøvd kiropraktor mot sengevæting, men ble kvitt kolikk hos eldstejenta med stort hell! Visste ikke at det var et alternativ mot sengevæting engang. Dette må prøves på guttungen som sliter med dette. Godt jeg ikke har prøvd matten! For det var det første som ble anbefalt da jeg fortalte om problemet hos helsesøster. Følger tråden for flere tips Matten er uten sammenligning det mest effektive middelet, hvis den brukes riktig, og hvis foreldrene gjør sin del, og sørger for at ungen våkner. Dersom barnet ikke er mulig å vekke, får man ikke noe utbytte av det. Men det er de aller, aller færreste barn som ikke kan vekkes om natten under det kombinerte trykket av alarm og foreldre som rusker i det. Og en full blære, la oss ikke glemme det. Skulle deres barn være en av dem, så må dere selvsagt prøve noe annet. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 28. januar 2010 #15 Del Skrevet 28. januar 2010 JEg har en tolvåring som er sengevæter, og følgende tips i allefall. Bleier er DYRT. og om du går til fastlege og får bekreftet problemet får dere bleier på blå resept på apotekt, så slipper dere å betale. Der kan dere dessuten få større bleier, som ser ut som boxershorts, de heter Dry nites, og har plass til mere tiss. dere kan også få resept på sånne sykehuskladder til å legge oppå lakenet som trekker til seg det som eventuellt lekker ut av en bleie, det er også gratis på resept. Som foreldre til et barn som er sengevæter har dere også krav på såkalt grunnstønad fra NAV, til støtte til utgifter som ekstra slitasje på vaskemaskin, innkjøp av tisselaken etc. Det fikk ikke vi vite om før ungen var 10 år gammel, da hadde vi etter å ha regnet litt på det nå i etterkant brukt nesten 10.000 kroner på bleier i løpet av årene... På noen barn hjelper det med kiropraktikk, noen har glede av minirin, enten som nesespray eller som smeltetabletter, dette er et hormon som hjelper kroppen med å sette ned urinproduksjonen om natten. strenge rutiner på hvor mye man drikker før man legger seg og at man selvsagt skal tisse før man legger seg etc kan også hjelpe, om ikke annet så i det minste på mengden urin som kommer. vi hadde også to dager der vi målte alt han drakk og hvor mye han tisset, og når han tisset, og der kom det frem at han tisset lite på dagtid, og dermed mer på natten. Ettterå ha øvd omtrent som man gjør med en hundevalp som skal bli stuerein, tisse, hver gang man har spist, når man står opp etc er dette mønsteret i ferd med å endre seg. Men i vårt tilfelle ser det ut til å ta tid, vi er tydeligvis inne i en prosess der kroppen modnes, heldigvis, fra å være bombesikre på at han var våt om morgenen, er vi nå inne i 50/50... Lykke til! (vi har prøvd sånn liten alarm til å putte i trusen, men fikk en så gammel modell fra hjelpemiddelsentralen at den ikke fungerte som den skulle, gutten klarte ikke skru den av annet enn med hjelp fra en voksen som tok ut batteriene... så det ble ingen suksess...) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 28. januar 2010 #16 Del Skrevet 28. januar 2010 Det har ikke noe med tro å gjøre. Det funker ikke. Du som ikke har prøvd noe som helst utover lege bør ikke uttale deg om hva som virker eller ikke for andre. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7764785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 29. januar 2010 #17 Del Skrevet 29. januar 2010 Du som ikke har prøvd noe som helst utover lege bør ikke uttale deg om hva som virker eller ikke for andre. Jo, for jeg har sett studiene av hva akupunktur virker for, og det virker ikke for noe. Derimot så vet jeg at tissematte er ekstremt effektivt dersom det brukes rett, og at nesespray er en god nummer to, og at man bør begynne med det mest effektive og non-invasive, dvs matten, og evt forsøke det nest beste, sprayen, som alternativ nr 2. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7765453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 29. januar 2010 #18 Del Skrevet 29. januar 2010 Matten er uten sammenligning det mest effektive middelet, hvis den brukes riktig, og hvis foreldrene gjør sin del, og sørger for at ungen våkner. Dersom barnet ikke er mulig å vekke, får man ikke noe utbytte av det. Men det er de aller, aller færreste barn som ikke kan vekkes om natten under det kombinerte trykket av alarm og foreldre som rusker i det. Og en full blære, la oss ikke glemme det. Skulle deres barn være en av dem, så må dere selvsagt prøve noe annet. Nå bruker vi å våkne guttungen før vi skal legge oss. Han går da og tisser. Vi har prøvd dette i to uker og har ikke hatt uhell. Våkner han ikke av brannalarmen, så våkner han nok ikke av tissematten heller. Og når matten t.o.m kan føre til skader, så skal det hvertfall ikke brukes! Jeg har stor tro på alternativ medisin. Og jeg har mest tro på bruk av naturlige urter og andre vekster som er blitt brukt i århundrer. Mange av dagens legemidler var opprinnelig helsekost. Men så fort det blir dokumentert virkning, så blir det legemiddel! Slik som vallergan feks. Alternative ting som akupunktur osv er også blitt brukt i mange herrens år -og med god effekt! Så sorry Mann42, uansett hva du sier, så vet jeg at for vår familie er det naturlige det beste. Og jeg tror at det ikke funker på folk som i utgangspunktet er negativt til å prøve andre ting enn det legen anbefaler... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7765736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 29. januar 2010 #19 Del Skrevet 29. januar 2010 Nå bruker vi å våkne guttungen før vi skal legge oss. Han går da og tisser. Vi har prøvd dette i to uker og har ikke hatt uhell. Våkner han ikke av brannalarmen, så våkner han nok ikke av tissematten heller. Og når matten t.o.m kan føre til skader, så skal det hvertfall ikke brukes! Jeg har stor tro på alternativ medisin. Og jeg har mest tro på bruk av naturlige urter og andre vekster som er blitt brukt i århundrer. Mange av dagens legemidler var opprinnelig helsekost. Men så fort det blir dokumentert virkning, så blir det legemiddel! Slik som vallergan feks. Alternative ting som akupunktur osv er også blitt brukt i mange herrens år -og med god effekt! Så sorry Mann42, uansett hva du sier, så vet jeg at for vår familie er det naturlige det beste. Og jeg tror at det ikke funker på folk som i utgangspunktet er negativt til å prøve andre ting enn det legen anbefaler... Det naturlige ville være å hjelpe gutten til å kjenne igjen kroppens tilstand som et varsel om at han må opp og på do. Tissematten er et hjelpemiddel til dette. Hvordan noen kan anse det for mer "naturlig" å stikke nåler i ungen, enn å vekke ham på det strategisk viktige tidspkt, går litt over min forstand. Og skal dere bruke urter og "naturmedisin", så dytter dere i barnet noe som i prinsippet er medikamenter med en farmkologisk effekt, men uten den kvalitetssikringen som ligger i en legemiddelgodkjenning. Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som har kommet til skade ved bruk av denne matten. Kanskje de blander det sammen med varmetepper. For en tissematte fungerer ved at noen små elektroder kortsluttes dersom det kommer urin til. Det er ingen måte dette kan føre til rannskader. Strømmen er ganske enkelt for svak. Et varmeteppe, derimot, kan være ganske farlig om det blir kortslutninger. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7765764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 29. januar 2010 #20 Del Skrevet 29. januar 2010 Det naturlige ville være å hjelpe gutten til å kjenne igjen kroppens tilstand som et varsel om at han må opp og på do. Tissematten er et hjelpemiddel til dette. Hvordan noen kan anse det for mer "naturlig" å stikke nåler i ungen, enn å vekke ham på det strategisk viktige tidspkt, går litt over min forstand. Og skal dere bruke urter og "naturmedisin", så dytter dere i barnet noe som i prinsippet er medikamenter med en farmkologisk effekt, men uten den kvalitetssikringen som ligger i en legemiddelgodkjenning. Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som har kommet til skade ved bruk av denne matten. Kanskje de blander det sammen med varmetepper. For en tissematte fungerer ved at noen små elektroder kortsluttes dersom det kommer urin til. Det er ingen måte dette kan føre til rannskader. Strømmen er ganske enkelt for svak. Et varmeteppe, derimot, kan være ganske farlig om det blir kortslutninger. Du leser tydeligvis ikke alt i innleggene... Hva tror du vi gjør når vi våkner guttungen? Dette har fungert til nå. hvis ikke så forsøker vi i tillegg egenlaget urtekur. Og siden du ikke har tro på det, så gidder jeg faktisk ikke bruke energi til å overbevise deg. Leser du innlegg lenger oppe, så kan du se at det har vært uhell med tissematte. Uansett så lager den for liten lyd til at barnet våkner. (og gjerne foreldrene også) Så det er uansett utelukket for vår del. Og hadde du visst mer om akupunktur, så tviler jeg på at du ville uttalt deg så negativt om det. Det er uansett nytteløst å diskutere med deg da du og jeg aldri vil bli enige. Ha en fin dag Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/467786-alternativ-behandling-av-sengev%C3%A6ting/#findComment-7766052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå