Gjest TS Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Hei! Rett før jul fikk jeg et ganske dypt "kloremerke" over den ene knoken på hånden, dvs høvlet av et lag med hud med tommelneglen ved et uhell. Grodde relativt fort, var i syden en uke etter, så fikk litt sol på seg. Det jeg lurer på; huden der såret var er grodd, litt glattere enn huden rundt (men ikke "rent arr", om noen skjønner, jeg kan se linjene i huden begynner å komme skikkelig på plass igjen). MEN det er fortsatt ganske rødt. Hvor lenge kan et arr være rødt etter at jeg fikk det? Har jo hatt det i over en mnd nå... Kan det ha noe med sterk sol en uke etter at jeg fikk det? Setter pris på svar!
Colargol Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 (endret) Vil tro det er forskjellig fra person til person? Jeg har hatt mange små arr på kroppen, også operasjonsarr -noen har forsvunnet relativt lett, andre har gradvis forsvunnet over ett år og enda så har jeg et arr fra da jeg tryna på grus i en alder av fire år! Et eksempel som overrasket meg var da jeg på festival skulle ta kniven min ut av slira og klarte å rispe meg veeldig overfladisk opp over motsatt arm (sikker 30.cm langt). Begynte nesten å ikke å blø en gang, og jeg var overbevist om at dette "arret" kom til å forsvinne i løpet av en uke. Men neida, det ble til en smal stripe som var litt mørkere en huden og som ikke forsvant før det hadde gått over ett år. Det var nesten usynlig for andre så det gjorde meg ingenting, men overrasket det ble jeg. Et lite operasjonssår jeg hadde forsvant på 6mnd selv om legene regnet med det ville ta over ett år. Vær flink med å smøre, da holder du huden myk og det hjelper huden når den skal fornye seg (det røde er ofte bitte bitte små blodutredelser som kommer fordi huden sprekker i det den vokser) Endret 27. januar 2010 av Colargol
NovaFlare Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Ja! Operasjonsarr f.eks skal jo ikke soles før etter år for å redusere omfanget av synligheten Kjøp Kelocote på Apoteket, det er en utrolig bra arrkrem, og den blekner arr rimelig effektivt, hjelper også helingen av nytt arrvev raskere Anbefales til og med på plastikkkirurgiske klinikker
Xtra_lilje Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Solen kan ha mye å si ja, den nye huden som vokser frem er veldig sårbar. Det kan også ha mye å si hvor arret ligger, om det er på en plass med mye bevegelse i huden. Kelocote kan hjelpe, og har hørt at den hjelper best om du kommer tidlig i gang, dvs mens arret er ferskt.
Gjest TS Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for gode svar dere! Dere har nok rett i både at sol ikke er bra, og at det sitter på et sted med mye bevegelse i huden. Skal unngå sol fra nå av, en stund fremover, og nå står jeg på farten til apoteket for å kjøpe Kelocote - takk for tips!!
IdaEmilia Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har noen arr etter jeg har klart å skjære meg på kniv å lignende med uhel, og jeg har hatt to i over ett år nå. De er svake røde merker, men det ser ikke ut til at de har tenkt å forsvinne med det første...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå