Gå til innhold

Ulovelig med pepperspray?


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Er det ulovelig med pepperspray? Evt "hjemmemekka" spray? Som man bruker for å evt beskytte seg selv i tilfelle det skjer noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Pepperspray tror eg faktisk er ulovlig i Norge (den typen politiet bruker). Det er lovlig å kjøpe diverse kopier av forsvarsspray, tror de kan kjøpes fra Teknikkmagasinet bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabelle

Beskyttelsesspray som inneholder pepperrot eller tåregass sorterer under våpenloven og er forbudt i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre

Egentlig synes jeg det er litt rart at man ikke kan få lov til å ha en pepperspray eller lignende, spesielt hvis man føler seg veldig utrygg, men det er jo en rekke "problemer" knyttet til en slik spray:

There are several reasons pepper spray would be ineffective. Keep in mind all pepper spray does is cause the equivalent of an allergic reaction, which can cause difficulty breathing and burning eyes.

-If you do not get a sufficient amount of spray in their eyes and mouth, the discomfort may not be enough to stop them.

-It takes a moment for the spray to take effect, and you must be somewhat close to get the desired effect. Once the person gets their hands on you, they may be able to fight through the pain.

-People high on drugs tend to have a much higher tolerance for pain. They, too can fight through the effects.

-Emotionally disturbed people also have a high tolerance for pain, and can fight through the effects.

-Just like some people do not have allergies, some people have a natural tolerance for the active ingredient (OC), and it has a mild on minimal effect on them.

You also need to be mindful of wind direction when you spray someone, or you could wind up effected by the spray and unable to escape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt en slags lightversjon av pepperspray over disk i Norge. Husker ikke hva den heter i farta, men de solgte den over disk de fleste steder (ica f.eks.) da voldtektsmenna herja som verst her i Oslo. Den er ikke så sterk som pepperspary, men kan sette noen ut av spill i 10-15 minutter, og farger den du sprayer rød, som er vanskelig å få bort. Jeg syntes det er tull med slike sprayer. Kommer det en stor mann å skal voldta eller overfalle lille meg, har han nok lagt meg i bakken lenge før jeg i det hele tatt har fått boksen opp av veska, fått av lokket og begynt å spraye. I verste fall kan han ta den og spraye ned meg istedet og dermed gjøre meg mer forsvarsløs. Bedre ide med de alarmene som piper hvis du drar ut "splinten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dersom du har pepperspray, blir overfalt, og forsvarer deg med denne, så kan du få bot/havne i fengsel? Selv om det var selvforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom du har pepperspray, blir overfalt, og forsvarer deg med denne, så kan du få bot/havne i fengsel? Selv om det var selvforsvar?

Ja desverre. Det kommer inn under våpenloven. Og Norge er i dag lagt opp til at folk som forsvarer seg får strengere straff en den som i utgangspunktet gjorde noe galt. Selv ville jeg heller tatt den straffen, bare passet på å ødelegge overfallspersonen tilstrekkelig til at h*n ikke kan gjøre mer skade på en stund...

Små hårsprayflasker er greie å forsvare seg med.

Men kommer politiet fram til at det var i rent selvforsvar, så kan det likvel ende med advarsel.

Endret av Troyamin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Og Norge er i dag lagt opp til at folk som forsvarer seg får strengere straff en den som i utgangspunktet gjorde noe galt.

Akkurat det der synes jeg er helt forferdelig. <.<

Det er jo helt feil!

Bryter noen seg inn i huset ditt mens du er hjemme og truer med våpen og voldtekt og du tilfeldigvis har et balltre eller noe lignende som du slår i huet på den personen- så skal du i fengsel, når det er den andre personen som har forbrutt seg først. What a sick, SICK world. >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der synes jeg er helt forferdelig. <.<

Det er jo helt feil!

Bryter noen seg inn i huset ditt mens du er hjemme og truer med våpen og voldtekt og du tilfeldigvis har et balltre eller noe lignende som du slår i huet på den personen- så skal du i fengsel, når det er den andre personen som har forbrutt seg først. What a sick, SICK world. >.<

Du havner da ikke i fengsel for selvforsvar.

Og pepperspray er lovlig - dog er det en "mildere" variant enn den politiet bruker.

http://www.pbt.no/html/113.html

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article409282.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Bryter noen seg inn i huset ditt mens du er hjemme og truer med våpen og voldtekt og du tilfeldigvis har et balltre eller noe lignende som du slår i huet på den personen- så skal du i fengsel, når det er den andre personen som har forbrutt seg først. What a sick, SICK world.

Jasså? Nødverge er straffrihetsgrunn. Men det er et krav om forholdsmessighet mellom dine reaksjoner og den rettstridige handlingen du blir utsatt for.

Pepperspray er for øvrig ulovlig.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig synes jeg det er litt rart at man ikke kan få lov til å ha en pepperspray eller lignende, spesielt hvis man føler seg veldig utrygg, men det er jo en rekke "problemer" knyttet til en slik spray:

Se for deg problemstillingen med en rekke mer eller mindre påvirkede mennesker på byen, alle med pepperspray. Hvordan tror du det ville blitt i praksis? Ikke alle har så god kontroll under slike forhold at det gjør noe. Peppersprayen kan like godt bli brukt for å skade en uvenn eller en tilfeldig forbipasserende.

Det er vel heller ikke en særlig innbydende tanke å bli sprayet av en voldtektsmann som går rundt med pepperspray, eller som uten store problemer klarer å ta den fra deg og bruke den mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der synes jeg er helt forferdelig. <.<

Det er jo helt feil!

Bryter noen seg inn i huset ditt mens du er hjemme og truer med våpen og voldtekt og du tilfeldigvis har et balltre eller noe lignende som du slår i huet på den personen- så skal du i fengsel, når det er den andre personen som har forbrutt seg først. What a sick, SICK world. >.<

Nødverge er en straffefrihetsgrunn, og du ville ikke blitt straffet for å forsvare deg. Du ville heller ikke blitt straffet om du (eksempel) skyter en bevæpnet innbruddstyv, så lenge du har våpenet på lovlig måte. Har du derimot våpenet ulovleig vil du kunne bli straffet for at du har/bruker et ulovlig våpen.

Pepperspray er ulovlig, og det gis (så vidt jeg vet) ingen bevilgning fra myndighetene til å ha/kjøpe det lovlig i norge i dag.

Kun disse "ligth" variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Du ville heller ikke blitt straffet om du (eksempel) skyter en bevæpnet innbruddstyv, så lenge du har våpenet på lovlig måte.

Dette kommer jo strengt tatt an på situasjonen. Hvis man tar en innbruddstyv på fersken, og han setter kursen rett mot utgangsdøren for å flykte, kan man naturligvis ikke skyte fyren rett ned.

Dersom han imidlertid truer deg på en slik måte at det er helt nødvendig for deg å rette skytevåpen mot ham og avfyre skudd, er det annerledes. Minner igjen om forholdsmessighetsprinsippet.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo strengt tatt an på situasjonen. Hvis man tar en innbruddstyv på fersken, og han setter kursen rett mot utgangsdøren for å flykte, kan man naturligvis ikke skyte fyren rett ned.

Dersom han imidlertid truer deg på en slik måte at det er helt nødvendig for deg å rette skytevåpen mot ham og avfyre skudd, er det annerledes. Minner igjen om forholdsmessighetsprinsippet.

Kunne ikke vært mer enig, men i eksempelet som ble nevt så ble man "truet med våpen og voldtekt" og det som værre var, så jeg så for meg den situasjonen i mitt eksempel også :)

Er fullstendig klar over forholdsmessighetsprinsippet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man vet hvordan politiet IKKE rykker ut ved innbrudd eller overfall, så må man alltid begynne nødsamtalen med; Jeg tror jeg har drept h*n! Så lage et smell m en ballong e.l. for så og si; nå er jeg sikker! Da skal jeg vedde på at politiet rykker ut...

Pepperspray er ulovlig, men hva er værst? Voldtekt/drap fordi man ikke har pepperspray? Eller være kriminell med pepperspray og med muligheten til å forsvare seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vet hvordan politiet IKKE rykker ut ved innbrudd eller overfall, så må man alltid begynne nødsamtalen med; Jeg tror jeg har drept h*n! Så lage et smell m en ballong e.l. for så og si; nå er jeg sikker! Da skal jeg vedde på at politiet rykker ut...

Pepperspray er ulovlig, men hva er værst? Voldtekt/drap fordi man ikke har pepperspray? Eller være kriminell med pepperspray og med muligheten til å forsvare seg?

Så i følge deg rykker ikke politiet ut?

Alle de kriminelle som sitter rundt om i overfylte fengsler, de har med andre ord spasert dit av egen fri vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i følge deg rykker ikke politiet ut?

Alle de kriminelle som sitter rundt om i overfylte fengsler, de har med andre ord spasert dit av egen fri vilje?

Nei, jeg bor, i følge politiet, ikke i verdens navle. Så når pøbelungdom lager hjemmelagede bomber rettet mot barnas soverom, så rykker IKKE politiet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor, i følge politiet, ikke i verdens navle. Så når pøbelungdom lager hjemmelagede bomber rettet mot barnas soverom, så rykker IKKE politiet ut.

Hva er det du definerer som bomber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...