Ariel Simone Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 legen min tror jeg kan ha irritabel tarm, har tatt blodprøver på forskjellige matvarer, men får ikke svar på det på en stund. så har jeg merket at jeg blir dårligere av hvete eller mat med gjær i. men er det egentlig noe nesten ''alle'' tåler som jeg kan spise imens jeg prøver matvarer?
fru sp Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har en tarmsykdom, Crohn, slitsomme greier. Trygge matvarer kan være grønnsaker, ikke spis løk. Kylling og kalkun, milde supper. Hold deg unna sterk mat. Melkeprodukter kan også være tungt fordøyelig fom tarmen.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Mulig du har hveteintoleranse? Her er noen oppskrifter på brød uten hvete; http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel124.asp Ryvita knekkebrød er uten hvetemel, selv kan jeg spise dette uten å bli dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Ferdigmat, ferdiglagede sauser osv. inneholder ofte hvetemel som bindemiddel. Det kan være lurt å lage sauser selv fra bunnen av. Det er ikke så vanskelig som mange tror, og det smaker fantastisk godt! Kylling, kalkun og fisk er lettere fordøyelig for magen enn rødt kjøtt. Salater, grønnsaker og egg; omelett, eggerøre ... mange muligheter Selv blir jeg bedre av å spise mat med lite karbohydrater i. Jeg unngår pasta, poteter, ris og korn. Pass på å få i deg næringsstoffer du trenger gjennom andre matvarer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå